Felsorolni is nehéz lenne, mi mindennek a városa Amszterdam, de többek között a hidaké is. Berlin után idén a holland kultúra (egyik) középpontjával köt majd össze minket szeptember 16-28. között az Európai Hidak fesztivál programja.
Amszterdam csatornái igazán világhírűek, így tehát a város értelemszerűen és szükségképpen hidakkal is bőségesen el van látva. Ám az alkalmasint még mindennek ismeretében is meghökkentő hatást válthat ki, ha leírjuk: több mint 1200 hidat találhatunk ezen a tájékon. A legkorábbi ezek közül 1648-ban épült, épp abban az esztendőben, amikor a spanyol Habsburgok végképp elismerni kényszerültek a Hét Egyesült Holland Tartomány Köztársaságának függetlenségét. Ez volt a hollandok „arany évszázada”: a kor, amelyben a polgárság, az üzleti számítás, a civil kurázsi és a protestáns ethosz felvirágoztatta e tájékot. Méghozzá a szó legszorosabb értelmében is, hiszen ekkoriban jó ideig a tulipán számított a legnagyobb üzletnek.
Persze az aranykor emlékét a gyorsan hervadó virágoknál maradandóbban őrzik a kulturális csúcsteljesítmények Amszterdamon innen és túl. Legfőképpen alighanem az élete második felét e városban leélő Rembrandt festményei, elvégre ő mindmáig a legfontosabb amszterdami brandnek számít. Vagy épp az 1621-ben ugyancsak itt elhunyt komponista, Jan Pieterszoon Sweelinck munkássága, illetve az Amszterdamtól alig félszáz kilométernyi távolságra, Delftben működött Vermeer piktúrája. Az Európai Hidak programja őket is megidézi: a két festőt nagy vizuális fantáziával megalkotott filmek, Peter Greenaway Éjjeli őrjárata és a Leány gyöngy fülbevalóval című Peter Webber-mozi révén. Sweelinck tiszteletére orgonapárbaj ígérkezik Fassang László, valamint kiváló pálya- és kortársa, a vele épp egyidős Sietze de Vries között.
Rembrandt mellett Amszterdam másik legnevezetesebb kulturális közkincse és büszkesége viszont immár teljes valójában tiszteletét teszi majd a fesztiválon. Az 1888-ban alapított és azóta töretlen tradíciót és kivételes színvonalat képviselő együttes, vagyis az Amszterdami Concertgebouw Zenekara ugyanis Bartók—Beethoven-koncertet fog adni: Kelemen Barnabás társaságában és meghitt művészpartnerük, a zenekarral 1987 óta együttműködő s a tiszteletbeli vendégkarmester címét viselő Fischer Iván vezényletével muzsikálva. Fischer természetesen az Európai Hidak alapításában részes Budapesti Fesztiválzenekarral is fellép, s két hangversenyük egyrészt tisztelegni fog — talán legismertebb műve megszólaltatása révén — a holland kortárs zene tavaly elhunyt vezéregyénisége, Louis Andriessen nagysága és emléke előtt, másrészt főszerephez juttatja majd a világhódító hilversumi zongorista testvérpárt, Lucas és Arthur Jussent.
Ha már az Amszterdamtól alig huszonhat kilométernyire fekvő, s pár évtizeddel ezelőtt a régi csöves rádiók adófeliratai között oly hívogatóan virító Hilversum városát említettük, onnan érkezik a nyitókoncert kompániája is. Az 1945-ös alapítású Metropole Orkest ez az együttes, amely a jazz, a pop, az elektronika és a világzene területén egyként tevékeny, big bandként, de éppígy nagyzenekari felállásban is igazán pompás formáció.
Szinte a besorolhatatlansággal határos nyitottság és a kapcsolódásra való fokozott hajlandóság jellemzi az Arakatak fantáziacímű programmal érkező muzsikustársaságot, s ez a jellegzetesség éppúgy méltó és stílszerű, akár a mai holland (zenei) kultúrára, akár az Európai Hidak idei programjára gondolunk. Hiszen éppenséggel ebben a szellemben találkozik majd össze egymással a Fesztivál Színház pódiumán a rotterdami roots-rock zenekar, a Dawn Brothers és az osztrák, de immár jó ideje nálunk élő, mondhatni tiszteletbeli magyarnak számító dalszerző és előadó, Ripoff Raskolnikov formációja, a Ripoff Raskolnikov Band. És hasonlóképpen félreismerhetetlenül ezt a szellemiséget teszi majd, ha nem is kézzelfoghatóvá, de okvetlenül hangzatossá az a Common Spirits című koncert-program, amelynek három résztvevője a tavaly az Év Európai Jazz-zenészének megválasztott holland szaxofonos, Tineke Postma, a gitáros Fenyvesi Márton és az Amszterdamban élő amerikai dobos, Tristan Renfrow lesz.
Bizonyságául annak, hogy ez a nyitottság, a beskatulyázást jószerivel lehetetlenné tevő zsigeri szabadság, s hozzá ráadásul a naprakészség nagyon is holland erénye akár egy szólóprodukció által is érzékletessé válhat, szeptember utolsó vasárnapján Joep Beving fellépésére is sor kerül. A holland muzsikus ugyanis, aki a Fesztivál Színházban ül pianínójához, ma a Spotify listavezetőjeként tisztelhető: nem kevesebb mint 300 millió streameléssel. Olyan zeneszerzői stílus és olyan előadásmód révén, amelyben a klasszikus zene az avantgárddal és a popkultúra a minimalizmussal találkozik, legújabb lemezének címét (Hermetism) citálva: a hermetizmus, de egy nagyon is befogadható hermetizmus jegyében.