• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így készül: Lót – Szodomában kövérebb a fű
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Film Müpa magazin Címlap

Folytatódik a Fellini-sorozat a Müpában

Szerző: Réz András2022. november 6.
Facebook Twitter E-mail
Fellini munka közben - forrás: Pannonia Entertainment
Fellini munka közben - forrás: Pannonia Entertainment

A Müpa Filmklub Federico Fellini elvarázsolt világa című sorozata november 7-én a Rómával folytatódik. Ezt követően, november 21-én az Amarcordot tekintheti meg a közönség. December 5-én a Casanovát, december 19-én pedig a Zenekari próbát tűzte műsorára a Müpamozi.

Woody Allen 1977-es filmjében, az Annie Hallban van egy fölöttébb mulatságos jelenet. Miközben a főhős, Alvy Singer (Woody Allen) sorban áll a moziban, a háta mögött egy kellemetlenül tudálékos pasas Fellini filmjeit értékeli — hogy verbálisan lenyűgözze a barátnőjét. Csajozós duma. Az azért kiderül belőle, hogy a férfi a nemrég látott Casanova fényében még mindig az 1954-es Országútont tartja a legtöbbre. Nehéz ügy. A szerzői filmesek ugyanis minden más emberhez hasonlóan változnak. És változik a filmnyelvük is, amelyen megszólalnak. Gelsomina története még értelmezhető megindító kisregényként, de Fellini ezt követő filmjei már sokkal inkább novellafüzérek. A történeteket egyre jobban átszövik a töredezett, átírt, újraértelmeztt emlékek és az álmok.

Változnak a képek is. Fellini, aki remek karikaturista volt, változatlanul hű marad a túlrajzolt figurákhoz, imádja az őrült kosztümöket, a testi hibákat, de egyre erősödik filmjeiben a jelentéseket hordozó hátterek használata. Költséges szórakozás, hiszen akkoriban a filmeket még nem zöld háttér előtt forgatták, hogy a látvány végül egy számítógép képernyőjén nyerje el végső formáját. Meg kellett építeni a díszleteket. A hetvenes években Fellini filmjeiben éppen ezek a díszletfalak hoznak be valami újat a rendező világába.

Róma

Már az 1969-es Fellini: Satyricon több jelenete is a falfestmények/falfirkák előterében játszódik, de a beszélő hátterek a hetvenes években válnak meghatározóvá. Itt van például a Fellini: Róma (1972). A varieté vetített háttérképei egy kor, egy kultúra eszményeit skiccelik fel hihetetlen tömörséggel. Nem is beszélve a metróépítés epizódjáról, a föld alatt meglelt falfestmények rejtett terméről, ahová betör a jelen levegője.

Amarcord

Bár az Amarcord (1973) itt-ott kisrealista történetnek tűnik, a háttérben a falragaszok, plakátok és transzparensek történeteket bontanak ki. De oda kell figyelnünk a Rex óceánjárónak, Mussolini büszkeségének megjelenésére is. Az egyik fontos képi elem a tenger megkonstruálása. A hatalmas hajó felbukkanására várakozó bárkák fóliatengeren lebegnek. Ugyanez a műanyag fóliából teremtett kamutenger jelenik majd meg a Fellini: Casanovában (1976), aztán később az És a hajó megy (1983) című filmjében is. A rendező nem törekszik arra, hogy leplezze a víz álságát. Mint ahogy a várva várt óriáshajó sem más, mint egy festett díszlet.

Hogy ezt miként kell értelmeznünk? Szerencsére erre nincs szabály. Minden nézőnek, kritikusnak és egyéb filmbubusnak jogában áll a maga módján értelmezni. Biztosan lesz, aki úgy gondolja, ez valamiféle önleleplezés: Fellini bevallja, hogy ez film/mű, nem pedig a való világ. De az is lehet, hogy elmélkedés az álmok és emlékek természetéről. Még az is megfordulhat a fejünkben, hogy a rendező a világ hamisságáról elmélkedik.

Casanova

Az viszont tagadhatatlan, hogy a festett világ leginkább a Casanovában üli torát. Őrületes pénzbe került, hiszen ezt a festett világot meg kellett festeni. 600 paróka. 1000 jelmez, közel kétszáz szereplő… A díszletekről, a festett falakról nem is szólva. Ráadásul ezek a falfestmények sokszor a trompe-l’œil eljárásával készültek — becsapják a szemünket, optikailag új, a valóságban nem létező tereket nyitnak meg. Az elképesztő ruhák, parókák és fejfedők álcák, és furcsa módon még a leplek alól előbukkanó emberi testek sem tűnnek valóságosnak. A filmben sorakozó párzásoknak semmi közük a szeretkezéshez, az egymáshoz sodródó szereplők nem kötődnek egymáshoz, nincsenek érzelmek, legföljebb keserves szerepjátékok. Ha valaki a valóságot keresné benne, legföljebb Giacomo Casanova önéletírásáig juthat el, ebből viszont a néző már szinte semmit sem hisz el, hiszen a történet hőse, az önéletírás szerzője kalandor, szélhámos. Az önéletírás pedig maga az önigazolás, az önfényezés.

Ide kapcsolódik:
A lélek festője - Federico Fellini élete 

A kritikusok nem lelkesedtek ezért a filmért. Lehet, hogy azért, mert szinte lehetetlen ebbe a tobzódó világba egyértelmű jelentést vetíteni. Ki az ördög ez a Casanova? Hasonló lenne Karinthy Frigyes Cirkusz című álomnovellájának hőséhez, aki cirkuszi attrakcióra kényszerül, hogy végre eljátszhassa a dalát? Vagy átkozott megalkuvó, aki sztárolt szexmasinaként vadászik újabb és újabb kitartókra? Szalonszélhámos, aki a rokokó eszmezátonyai között hajózik? Magányos ember, aki az emberi kötődést egy bábuban leli meg? (Nem csoda, hogy az Annie Hall okoskodó kiskakasa is inkább visszamenekül Fellini korai filmjéhez.)

Zenekari próba

A Zenekari próba (1978) látszólag kilóg a sorból. Ártatlanul indul: az egykori kápolnában, amely ma már koncertterem, egy zenekar próbálni készül, egy televíziós stáb pedig ebből valami műsorfélét igyekszik készíteni. A zenekar tagjai fecsegnek, tréfálkoznak, megviccelik egymást. Igazi kisrealista helyzet. Aztán valahogy a dolgok kezdenek megváltozni. Előjönnek az egyéni érdekek, sérelmek, ambíciók. Akarnok karmester, zavarodott stáb. Te jó ég! Hát már a muzsika megszentelt otthona is civakodások színterévé fajult volna? És egyre inkább érezzük, hogy ez egy igazi Fellini-film, és ott feszül benne a kérdés: képes-e ez a bizarr gyülekezet arra, hogy eljátssza a Művet?

róma müpa casanova müpamozi fellini amarcord zenekari próba
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMagyar siker a nemzetközi hangszerkészítő versenyen
Következő bejegyzés Bölcsöreg lélekjáték

Ajánlott Bejegyzések

Somossy Barbara a Sose lesz vége című film forgatásán
Intermezzo

A legjobb rendező díját kapta Somossy Barbara Kanadában 

2023. január 26.1 perc olvasás
Pusker Júlia - fotó: Csibi Szilvia / Müpa
Intermezzo

Íme, a Prokofjev-maraton részletes programja 

2023. január 26.3 perc olvasás
Szegedi Csaba
Operaház

Szegedi Csaba: „El kell felejteni azt a tényt, hogy ez egy »monstrum« opera”

2023. január 26.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Sok hűhó semmiért – A BDZ-műhely újabb összművészeti produkciója

Balog József - fotó: Csendes Krisztina Promóció

Lemezbemutató koncertet ad Balog József a Zeneakadémián

Olli Mustonen - fotó: Outi-TÂrmñlñ Promóció

A szívbetegséggel élő gyermekekért koncertezik a PFZ 

Olli Mustonen - fotó: Pannon Filharmonikusok Zene

Olli Mustonen: „Elsősorban zenész vagyok”

Hová tartunk Promóció

Tiszteld az életet! – Jön a 9. Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál

Hanyu Zsolt: Symphonic Allegro - forrás: Kempinski Promenade Galéria Promóció

Zene és festészet találkozása Hanyu Zsolt kiállításán a Kempinski Promenade Galériában

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.