• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin Tánc Zene Címlap

Drámai és játékos szerelem – A Budafoki Dohnányi Zenekar és a Feledi Project előadása

Szerző: Tóth Anna2022. december 9.
Facebook Twitter E-mail
A Budafoki Dohnányi Zenekar - forrás: Müpa
A Budafoki Dohnányi Zenekar - forrás: Müpa

Mindig valami más, valami szokatlan, és mindig a zene lényegére mutató, kreatív vizuális élményekkel erősített produkcióra számíthat, aki jegyet vált a Budafoki Dohnányi Zenekar hangversenyére. December 11-én a Drámai és játékos szerelem című esten nem egyetlen, hanem három különböző mű szólal meg, zene és mozgás találkozásának dramaturgiai egységébe fogva.

Hollerung Gábor karmester nemcsak az elsöprő sikerű Cinemusic-sorozattal nyitott új fejezetet a hazai koncertéletben, hanem a vakmerően színre vitt operákkal is, például a címszereplő mágikus kisugárzását artikuláló Don Giovannival, vagy a mű igazi jellegzetességeit feltáró Eladott menyasszonnyal.

Az estet dirigáló Guido Mancusi maga is elismert zeneszerző, sikeres filmzenék alkotója, aki ezúttal saját művét is vezényli: a Klangfiguren für Orchester (Hangzásalakzatok zenekarra) című darabot, amelyben játékos dallamok, váltakozó harmóniák vezetik át az egyik tánctételt a másikba. A színpadi sikert a látványos tánctablók mestere, Feledi János garantálja társulatával, a Feledi Projecttel.

Szergej Gyagilev, az Orosz Balett alapító igazgatója igazi megszállott volt: szerződtette az általa ismert legjobb koreográfust, Mihail Fokint, a legjobb táncost, Václav Nyizsinszkijt, és az ő „teremtménye” volt az orosz születésű Léonide Massine, a modern balett egyik úttörője.

Ide kapcsolódik:
Ritkán látható Stravinsky-balettre készít koreográfiát Feledi János

Színpadképeit sem bízta a véletlenre: Pablo Picasso is dolgozott számára. Legfontosabbnak azonban azt tartotta, hogy megfelelő zeneművek álljanak rendelkezésére. 1909-ben hallott először Stravinsky-zenét, és szerette volna, ha a komponista balettet írna társulatának. Pergolesinek tulajdonított darabokat adott át neki, hogy azok segítségével komponálja meg Pulcinella történetét. Stravinskynak tetszett a zene, az pedig különösen, hogy Massine-nal és Picassóval dolgozhatott együtt.

A harminchárom hangszerre és három, hangszerként alkalmazott énekhangra írt mű zenetörténeti jelentőségű darabbá vált, a neoklasszikus stílus nevezetes képviselőjévé, amely a rokokó szellem, a commedia dell’arte vaskos humora mellett ízig-vérig Stravinsky-zene, közeli rokonságban a korábbi, oroszos, illetve jazzelemeket tartalmazó alkotásokkal. A hangversenyen felcsendülő műben a vokális tételek helyén Vivaldi-részletek mellett a barokk korszak szellemét idéző Respighi-tételek hangoznak fel a Pulcinella sajátos hangszerelésének stílusában.

Guido Mancusi - fotó: Csibi Szilvia
Guido Mancusi – fotó: Csibi Szilvia

1909-ben Gyagilev Ravelt is felkérte: írjon valamit egy Fokin által elkészült új cselekményvázlathoz. „Szándékom az volt, hogy nagy zenei freskót komponáljak, arra a Görögországra gondolva, amely inkább ahhoz hasonlít, ahogyan a 18. század végi francia festők elképzelték és ábrázolták.”

Ravel sorai azt is elárulják, hogy Daphnis és Chloé történetének feldolgozásában is ott bujkál a rokokó: igaz, nem a szerző zenéjében, inkább azokban a vizuális élményekben, amelyek Ravelt inspirálták. A bemutató éve ebben az esetben is 1912 volt, a darabot Pierre Monteux vezényelte. A két balettzene között sem áll meg az élet a színpadon.

budafoki dohnányi zenekar müpa magazin feledi project guido mancusi
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésKarinthy-gyűrűt kapott Szombathy Gyula
Következő bejegyzés Utas és holdvilág – regényzene a Magyar Zene Házában

Ajánlott Bejegyzések

Bolyki Tamás
Te csak hallgass!

Megjelent a Bolyki Tamás Quartet első lemeze

2023. február 1.1 perc olvasás
Szent Efrém Férfikar
Orientale Lumen

Megjelent a Szent Efrém Férfikar Kings & Queens című lemeze

2023. február 1.2 perc olvasás
Hollerung Gábor - forrás: Müpa
Müpa magazin

Korngold és Shakespeare – Szimfonikus színházi játékot mutat be a BDZ

2023. február 1.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Mentorok - forrás: Déryné Program Színház mindenkinek

„Meglepő volt, milyen sokan akarnak drámát írni Magyarországon!”

Szent István Filharmonikusokat Záborszky Kálmán vezényli - forrás: Szent István Filharmonikusok Promóció

Petőfi, Kacsóh Pongrác és Lajtha László előtt tiszteleg a Szent István Filharmonikusok koncertje

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.