• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Gyerek Müpa magazin Zene

Ugye nincs harag? – Búcsúzik az Alapérzelmek a zenében sorozat

Szerző: Jászay Tamás2023. március 19.
Facebook Twitter E-mail
Szélpál Szilveszter - forrás: Müpa
Szélpál Szilveszter - forrás: Müpa

Nem mondhatjuk, hogy harag nélkül válunk el a Müpa fiatalokat megszólító, a zenében fellelhető alapérzelmeket számba vevő sorozatától: március 19-én az utolsó alkalommal ugyanis másodszor kerül ez az emóció a figyelem középpontjába. 

2020 őszén indította útjára Alapérzelmek a zenében című szériáját a Müpa: a cél az volt, hogy a zeneszeretők új generációja ráébredjen, hogy a nagy komponisták összetett, mégis jól tetten érhető eszköztárral dolgoztak azon, hogy hallgatóságukból érzelmi reakciókat váltsanak ki. A zenekari és énekelt darabokat egyaránt felvonultató népszerű sorozat házigazdája, egyben állandó énekes közreműködője Szélpál Szilveszter, akit tapasztalatairól, meg persze a „haragos” zenékről is kérdeztünk.

„Legerősebb élményem a sorozatról, hogy vegyes korosztályt sikerült megszólítanunk: a nagyszülőktől az unokákig mindenki ott volt a telt házas eseményeken. Ki merem mondani, hogy szerették a koncerteket: ezt lehet érezni abban a pillanatban, amikor az ember színpadra lép. És ez azon is jól lemérhető volt, hogy a nézők szívesen működtek együtt, hagyták magukat megnevettetni, élvezték az interakciót” — meséli az operaénekes.

Amikor arról kérdezem, mit érez igazán sikeresnek a vállalkozásban, így felel: „Két dolgot említek: az egyik, hogy a nézők mennyire élvezték a 20. századi, kevéssé ismert zenéket. A másik pedig az, hogy a zenésztársak több alkalom után is lelkesen jöttek gratulálni. Gondolja meg: ha egy profi zenész számára is, aki számtalan koncertet végigült már, sikerül érdekessé tenni egy-egy témát, az igazi fegyvertény.”

A felhangzó darabok javát jól ismerte Szélpál Szilveszter, de vajon nem jelentett ez nehézséget a felkészüléskor? „Igen és nem: amikor megkaptam a vezérfonalat és a koncert műsorszámait, újra és újra meghallgattam a zenéket, közben új színeket, hangulatokat fedeztem fel.

Sok olyasmit észrevettem, amin első hallgatásra esetleg átsiklottam. Ezután építettük fel a koncert menetét a szerkesztővel és a karmesterrel. Mindig zenével kezdtünk, majd a szöveges és zenés betétek váltották egymást, de a végéhez közeledve tudatos törekvés eredményeként fogyott a próza — a zene maradt a centrumban.”

A korábban gimnáziumi tanárként is sikeres énekestől eleve nem áll távol a közönség aktivizálása. Elárulta, hogy ennél a sorozatnál a zongoristával közösen csempésztek bele némi játékosságot a zeneművekbe: új ritmus, váratlan tempók, más hangnem, és máris rácsodálkozunk a zene rejtett aspektusaira. Apropó, változások: Szélpál Szilveszter elmondja, hogy aki két és fél éve már részt vett a haragot taglaló eseményen, bátran jöhet az újabb alkalomra is. „Van egy alap, amire építkezünk, de mindig tiszta lappal indulunk: kíváncsiak vagyunk, ezúttal hová jutunk el. Azért is ajánlom ezt az alkalmat, mert korántsem csak dühös muzsikák hangzanak fel: Schumanntól éppen a Nem haragszom… kezdetű dalt éneklem. Szeretjük a váratlan asszociációkat, ahogy szeretjük meglepni a közönségünket is.”

müpa magazin szélpál szilveszter alapérzelmek a zenében harag
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMűbarokk konzumkonfekció
Következő bejegyzés A virginálok történetébe enged bepillantást Tóth-Vajna Zsombor új lemeze

Ajánlott Bejegyzések

Török Ádám 1981-ben
Magyar Zene Háza

Török Ádám: „Nekem az a gazdagság, hogy szeretik a zenémet és az őszinteségemet”

2023. április 2.13 perc olvasás
Peller Károly - forrás: YouTube
Intermezzo

Peller Károly kapta az első Rátonyi Róbert-díjat

2023. április 1.2 perc olvasás
Schubert CD
Te csak hallgass!

Mélyen átgondolt és fantáziával átszőtt – Ian Bostridge énekli a Winterreisét

2023. április 1.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Várnagy Andrea és Farkas Lili Promóció

Jön a VII. ZeneVarázslat Nemzetközi Négykezes Zongoraverseny és Zongorakurzus

Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.