A portugál néplélek zenei kivetülése, a fado viszonylag kötött műfaj, de így is számos árnyalattal rendelkezik, melyek közül Mísia a kilencvenes évek eleje óta az úttörő, bátran formabontó irányt képviseli. Így tesz május 24-én a Müpa színpadán is, ahová igényes projektjével: Animal Sentimental című 2022-es albumának és azonos című önéletrajzi könyvének történeteivel, dalaival, visszaemlékezéseivel érkezik.
Amália Rodrigues a fado királynője, Carlos do Carmo a királya. Camané a tradíciókhoz leginkább hű előadó, Dulce Pontes pedig Amália örököse és a műfaj egyik újraindítója a kilencvenes évek elején. Mariza a 21. század dívája, Lina (Raül Refreevel) a napjainkra modernizált változat kialakítója, Carminho és Ana Moura az elmúlt évtized népszerű „fadistái”. A műfaj már a 19. században is populáris volt, később, a 20. század harmincas– ötvenes évtizedei közötti időszakban a csúcsra érkezett, majd Amália Rodrigues tündöklése végén újra felfedezték.
A nagy jelentőségű előzmények ellenére a fado történetében Mísiának is kulcsszerep jutott, hiszen ő is részese volt a kilencvenes évek eleji revival beindításának, és ő is új irányokat jelölt ki e melankolikus, keserédes, urbánus folkzenei műfaj további fejlődésének útján. Mísia 2022-ben elindított egy projektet, amellyel úttörő karrierjére tekint vissza a tőle megszokott egyéni módon. Animal Sentimental címmel írt egy könyvet, amelyben eddigi évtizedeiről mesél, humoros, szentimentális történeteit foglalva össze — élete költői epizódjait és apróbb tragédiáit gyermekkorától 1991-es első albumán át zenei fejlődésének bemutatásáig.
Azonos című új albuma pedig részben összegezi eddigi pályáját, részben azonban — nagyon is önazonos módon — új fejezetet nyit. A műfaj szabad szelleméhez híven a fado hagyományát korábban nem használt hangszerekkel modernizálja, szokatlan módon a portugál mellett más nyelveken is énekel, sőt más műfajokkal sem fél keresztezni a hagyományos megszólalást. (A műfaji kísérletezésre már Ruas című 2009-es lemeze is példával szolgált: ezen Joy Division- és Nine Inch Nails-feldolgozások is helyet kaptak.)
Az új album számára Wolf-Dieter Karwatky klasszikus zenei producerrel, valamint nagy tapasztalattal rendelkező portugál fadomuzsikusokkal újrahangszereltek néhányat korábbi dalaiból, kiegészítve azokat néhány új szerzeménnyel kortárs portugál költők szövegeire. Így aztán a lemez egésze tükröt tart Mísia eddigi pályája elé, ebben az új reflexióban mutatva be az élet nagy körforgását, az érzelmek, eszmék és élmények kavargását, és mindezek látható és láthatatlan hatásait, amelyek átjárják a lelket. Ez az érzelmes lélek, ez az ösztönös szentimentalizmus a könyv és a lemez mellett a színpadon mutatkozik meg leginkább, ahol a dalok és Mísia történetei összeérnek.