• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin Zene

Határtalan képzelet – Ligeti-koncertet ad Eötvös Péter és a Concerto Budapest

Szerző: Molnár Szabolcs2023. május 15.
Facebook Twitter E-mail
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia
Eötvös Péter - fotó: Csibi Szilvia

Ligeti György már életében klasszikussá vált, a halála óta eltelt bő másfél évtizedben pedig e pozíciója tovább erősödött. Már az 1970-es évektől kezdve monográfiák sora foglalkozott művészetével, pedig akkor életműve még el sem érte delelőjét. Eötvös Péter és a Concerto Budapest koncertjén május 18-án több darabja is elhangzik abból az alkotói korszakból, amely a nagy feltűnést keltő avantgárd stílus és az utolsó periódus közötti átmenetet képezi.

Vannak, akik a Melodien (1971), a Clocks and Clouds (1972/1973) és a San Francisco Polyphony (1973/1974) pompás zenekari triptichonját a megelőző korszak jellegzetes technikái, hangzásképei és esztétikája felől értelmezik, mások, mint például Jonathan W. Bernard 1999-ben (Ligeti’s Restoration of Interval and Its Significance for His Later Works), egyenesen a kései stílus nyitányaként. A Ligeti-életmű közkeletű szakaszolása szerint a kései stílus az 1980-as évek elejével indult (Kürt-trió, 1982) és a későbbiekben olyan népszerűvé vált alkotások fémjelezték, mint a zongoraetűd-sorozatok, a Zongoraverseny vagy a Hegedűverseny. E kompozíciók „egyre hosszabb árnyékot vetnek a megelőző időszak műveire”, melyek — így Jonathan W. Bernard — „eleve nem is voltak túlságosan ismertek”.

A Melodien (Melódiák) című kompozíció feltűnő eleme a hol felbukkanó, hol pedig alábukó dallamvonalak markáns jelenléte, ami a statikus hangzásmasszívumokkal operáló Ligeti-darabok (Atmosphères, Lontano) fényében éppúgy meghökkentő lehetett, mint az 1960-as évek meghatározó „kordivatjának” környezetében, miként az is, hogy a dallamelemek kirajzolódásából és elhomályosodásából plasztikusan kialakított dramaturgia könnyen követhető és átélhető, azaz: hatásos. A Clocks and Clouds esetében különösen az — talán emiatt is fogalmazott Ligeti így: ez a mű az „egyik legegyszerűbb darabom”.

A San Francisco Polyphony egyes szakaszaiban aztán Ligeti még inkább a melodikus elemekre helyezi a hangsúlyt azzal, hogy az ellenpontozással kialakított szerkezetben a dallam mindvégig érzékelhető marad. Csak utóbb vette észre, hogy az e dallamokhoz asszociált gesztusok mennyire közel állnak Gustav Mahler vagy Alban Berg bécsies világához. Mint a legtöbb Ligeti-kompozíció — függetlenül attól, hogy a zeneszerző mely korszakában keletkezett —, a Melodiennel fémjelezhető szemléletváltozás nyomán írt darabok is tökéletesen reprezentálják Ligeti kíváncsiságát és nyitottságát a világra, azt a fajta szellemi mozgékonyságot, amely egy egész életen át fűtötte kreatív energiáit. Ligetinél az intellektuális elevenség hallatlan érzékenységgel és mély szakmaisággal párosult — a Clocks and Clouds partitúrájának mintaszerű részletgazdagsága és precizitása már-már a régmúlt mesterek írásképét idézi.

A kiváló olasz Ligeti-kutató, Ingrid Pustijanac a zeneszerző halála utáni évben úgy fogalmazott, hogy alkotóművészetének alapvonása a folyamatos megújulás, anélkül, hogy „feladta volna összetéveszthetetlen stílusának elemeit”. A budapesti Zeneakadémia hagyományos és következetesen szigorú képzésének köszönhetően felvértezetten vetette magát a kor esztétikai-elméleti vitáiba, és — nem kalkulálva az elszigeteltségből adódó következményekkel — a rá jellemző lendülettel, energiával foglalt állást a kortárs zene kérdéseivel kapcsolatban.

Stílusa mindvégig megőrizte egyedi karakterét, ami a közönség érdeklődését éppúgy felkeltette, mint a fiatalabb kollégákét. Ingrid Pustijanac szerint Ligeti pályája igazolja, hogy „a múlt és a népzenei tradíciók tisztelete semmiben sem hátráltatja az új nyelvek feltalálását, éppen ellenkezőleg: korábban nem látott megoldások és egyre változatosabb megszólalások keresésére ösztönöz”, amiben természetesen nem nehéz felfigyelni a kreativitás bartóki mintázatára.

Ide kapcsolódik:
Ligeti 100 - Egy zeneszerző, aki hatni mer, de nem fűti az örök megfelelési kényszer

A Ligeti-műveket övező, meg-megújuló izgalom bizonyítéka az egyes darabokhoz kapcsolódó elemzések, tanulmányok valóságos televénye. Attól egészen biztosan nem kell tehát tartani, hogy ne merülnének fel újabb és újabb analitikus szempontok. A közel hatvan évvel ezelőtt, 1965-ben bemutatott Requiem látomásos stílusáról, szófestő bravúrjairól, szívet szorongató sűrűségéről is sokan írtak már. Robin Holloway 2004-ben olyan „apokaliptikus remekműnek” nevezte, melynek fegyelmezettsége és komolysága valóban elsöprő erővel képes megszólítani a zenehallgatót.

Jennifer Iverson (2014) úgy találta, hogy a Requiem Kyrie-tételében Ligeti a rá leginkább ható két 20. századi mester, Anton Webern és Bartók Béla nyelvezetét kapcsolta össze, a darab „bizonyos értelemben a két személyiség dicsőítése is lehet”, ugyanakkor fordulópont is, hiszen itt Ligeti egyszerre használja és búcsúztatja el azokat a kompozíciós technikákat, melyeket a két szerző intenzív tanulmányozása révén sajátított el.

Vörös Szilvia - fotó: Raffay Zsófia
Vörös Szilvia – fotó: Raffay Zsófia

Érdemes azonban megfogadni Ingrid Pustijanac 2013-ban megjelent monográfiájának (György Ligeti: il maestro dello spazio immaginario — Ligeti György: a képzeletbeli tér mestere) bölcs intelmét: „minden adat és információ, az analitikus és esztétikai megfontolások sokasága csak halvány tükörképe a zene közvetlen élményének, annál pontosabban semmi sem tájékoztathat a szerzőről és koráról”.

eötvös péter concerto budapest ligeti györgy müpa magazin ligeti 100
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésIdén is megrendezik Gödöllőn a Hangjegy Művészeti Fesztivált
Következő bejegyzés Kihirdette 2023/24-es évadát a Budaörsi Latinovits Színház

Ajánlott Bejegyzések

Takács-Nagy Gábor - fotó: Jonathan Keenan
Intermezzo

Kivételes zenei utazás – Lemezbemutató beszélgetés Takács-Nagy Gáborral

2023. június 7.1 perc olvasás
zenekar
Intermezzo

Kiderült, mennyi támogatást kapnak idén az előadó-művészeti szervezetek

2023. június 7.1 perc olvasás
Magyar Zene Háza - fotó: Mohai Balázs
Magyar Zene Háza

Már lehet jelentkezni a Magyar Zene Háza Showcase Fesztiváljára!

2023. június 6.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
nyelvtanulás Promóció

Érdemes külföldön nyelvet tanulni? – Az utazók szerint egyértelmű igen a válasz!

Ünnepi Könyvhét - forrás: MKKE Promóció

Újra várják az olvasás szerelmeseit a 94. Ünnepi Könyvhéten

Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak: Anatomies Promóció

Performing Poland – Lengyel női alkotók performanszaiból rendez fesztivált a Grotowski Intézet az Artusban

Promóció

Ismét jön a néptánc ünnepe, a 28. Duna Karnevál

Kosztolányi telefonál MTI Promóció

Kosztolányi műveiből készült összművészeti előadás

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

VEB 2023
- forrás: Magyar Mozgókép Fesztivál VEB 2023

Indul az idei Magyar Mozgókép Fesztivál

Szalontai Ábel - fotó: Máté Gábor VEB 2023

Szalontai Ábel: „A jelenlétben való elmélyülés volt fontos”

Batta András, Markovits Alíz és Devich Márton Papageno Klasszik

Batta András, Devich Márton és Markovits Alíz a Papageno Klasszikban

Dalvölgy VEB 2023

62 kórus 1300 énekessel lép fel egy időben a veszprémi Dalvölgyben

Múzeumok Éjszakája, 2022 - forrás: Múzeumok Éjszakája VEB 2023

Idén is több ezer programmal vár a Múzeumok Éjszakája

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.