• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Film Müpa magazin

Moralitás vagy realitás? – Fassbinder filmjeivel folytatódik a Müpa Filmklub

Szerző: Réz András2023. május 7.
Facebook Twitter E-mail
Lili Marleen - forrás: Müpa
Lili Marleen - forrás: Müpa

A Magány-ügyek, a Müpa Filmklub sorozata válogatás a német újfilm legizgalmasabb darabjaiból. A második félidő főszereplője Rainer Werner Fassbinder, pontosabban három fontos filmje. Három nagyon különböző film. Más-más filmnyelven szólalnak meg, de összekapcsolja őket az a gyötrő dilemma, amely Fassbinder szinte mindegyik művében felbukkan: moralitás vagy realitás? Fassbinder művei közül elsőként a Lili Marleen kerül vetítésre május 8-án. Ezt követően május 22-én a Lola, majd június 5-én a Veronika Voss vágyakozása lesz műsoron. A Filmklub Magány-ügyek sorozata június 22-én Wim Wenders Túl távol és mégis közel című művével zárul.

Lili Marleen

A kérdést ugyanis korántsem olyan egyszerű megválaszolni, amilyennek első pillantásra tűnik. Itt van például Willie, a bárénekesnő (Hanna Schygulla). Amikor először adja elő az Őrtálló fiatal katona dalát, még nem dúl a második világháború, és senki sem köteles tudni, hogy a lámpaoszlopnál várakozó lányt Lili Marleennek hívják. A háborút nem Willie robbantotta ki. És arról sem tehet, hogy a Lili Marleen egyszerű szerelmes dalból valami mássá alakult át. Dallá, amelyet a front mindkét oldalán énekelnek, Willie örül az elképesztő sikernek, a pénznek. Nem tehet semmiről. Tegyük hozzá, hogy a szerelme egy zsidó zeneszerző-karmester, Willie pedig részt vesz az ellenállásban, a zsidómentésben, bizonyító erejű dokumentumokat szerez a Harmadik Birodalom rémtetteiről. Mivel is kellene elszámolnia a háború után? Mi a helyzet a svájci hatóságokkal? És a karmester jómódú svájci zsidó családjával, amely nem fogadja el Willie-t? Ja, és a dalt Hitler is, Göbbels is rühellte, de mit tehettek szegények: a német katonák imádták… Na, most mondja meg valaki, ki az elkövető, ki az áldozat, és mit érdemel az a bűnös, és vannak-e az áldozatoknak áldozataik.

Lola

Fassbinder 1981-es filmje, a Lola sem egyszerűbb feladvány. A rendező BRD-trilógiájának (BRD = Bundesrepublik Deutschland) ez a második darabja. Az első a Maria Braun házassága volt. Mindhárom film a háború utáni évtized német gazdasági csodájának közegében mesél emberi drámákról. A Lola talán a legkevésbé drámai. Alig emlékeztet A kék angyal című filmre, amelyből vétetett. Egy olyan közösségbe lépünk be, amely a német újjáépítés nyertesei közé szeretne tartozni. Nem bűn. Realitás. De mit kezdjünk a magánbűnökkel? Gond lenne? Hiszen már a 18. század filozófiájában is felbukkan a gondolat, hogy a magánbűnök hozzájárulhatnak a közjó gyarapodásához. Mit számít egy kis korrupció, egy kis cemendéskedés, ha közben épülünk-szépülünk?

A Lola minden iróniája mellett meglehetősen keserű film. Hát igen, mivégre az a morális puccoskodás, ha végül mindenki jól jár? Áldozatok meg nincsenek. A morált nem szokták felravatalozni. Lola (Barbara Sukowa), a bordélyház csillaga csupán az „Előbb a has jön, aztán a morál” brechti elvét alkalmazza az életre. Moralitás—Realitás 0:1.

Veronika Voss vágyakozása

A trilógia harmadik darabja, a Veronika Voss vágyakozása egy újabb nézőpontból vizsgálja az áldozatiság kérdését. Bár maga a sztori egy nyomozás köré épül, legalább ilyen fontos, hogy tíz évvel a háború után milyen sorssal kell szembenéznie a Harmadik Birodalom idején sztárolt színésznőnek. A főszereplő, Veronika Voss (Rosel Zech) neurotikus, drogfüggő, ráadásul az életére tör egy bűnszövetkezet, amely a háborút túlélt sérülteket, veszteségeket elszenvedetteket igyekszik kifosztani. Veronika azt érzi igazi veszteségnek, hogy elveszítette a karrierjét, nem kap szerepeket, noha ismertségének fényéből még mindig pislákol valami. De bocs: Veronika igen szoros kapcsolatban állt a náci rezsim egyik fejesével. Áldozat? Bűnös?

Nyilvánvaló, hogy Fassbinder filmjei (1966—1982) elsősorban a német nézőknek szóltak. Annak a közönségnek/közösségnek, amely még mindig hurcolta a nácizmus, a tömegpusztítás átháríthatatlan felelősségének terhét, és nem bújhatott az áldozatiság paravánja mögé. És az is nyilvánvaló, hogy mást hallunk ki filmjeiből mi most, egy olyan korban, amely keresi és piedesztálra emeli az áldozatokat.

Távol és mégis közel

A sorozat zárófilmje a Távol és mégis közel (1993) Wim Wenderstől. Ez már nem tartozik szorosan a német újfilm vonulatához. Miért került mégis ide? Azért, mert egy új korszakot jelenít meg. A falbontás utáni érát. A történelem másfajta szemléletét. Ez a film bizonyos értelemben a Berlin fölött az ég folytatása, hiszen találkozunk a régi szereplőkkel, helyszínekkel. Mégsem folytatás — vagy ahogy manapság nevezik: sequel. És van benne valami tétovaság.

Már Wim Wenders előző filmjében — A világ végéig (1991) — is érződött ez a tanácstalanság. Abban Wenders a nem túl távoli jövőbe, 1999-be helyezte történetét, amikor egy indiai nukleáris műhold lezuhanásától retteg az egész emberiség. (Tényleg, most éppen milyen világvégét tervezünk?) De ki az ördög tudhatná, mit hoz a jövő? Vagy a jelen? Elgondolkodtató. Valóban úgy tűnhetett három évtizede, hogy a történelem végre helyes kerékvágásba zökkent? Vagy ennél azért árnyaltabb a kép? A földre szállt és emberré lett angyal, Cassiel (Otto Sander) története sajátos példázat. Mi történik, ha belevetjük az angyali ártatlanságot az evilági kavarodásba? De félre a részletekkel! Mert Wim Wenders filmje alapjában véve lírai költemény, s e minőségében elmélkedés az időről, melynek a szárnyatlan angyalok alá vannak vetve. Beleértve a magunkfajta szárnyatlan angyalokat is.

müpa magazin lola müpa filmklub rainer werner fassbinder wim wenders lili marleen veronika voss vágyakozása távol és mégis közel
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésHátradőlős komfortizgalom
Következő bejegyzés Rozgonyi-Kulcsár Viktória: „A CSET Feszt azokat is megszólítja, akik nem a nagy átlaghoz tartoznak”

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Rövidfilmes Arany Pálma-díjat nyert Buda Flóra Anna Cannes-ban

2023. május 28.3 perc olvasás
A maszk útja
10. Színházi Olimpia

A maszkról forgatott úti filmet a 10. Színházi Olimpia

2023. május 26.4 perc olvasás
Muhi András
Intermezzo

Muhi András producer lett a Magyar Filmművészek Szövetségének új elnöke

2023. május 26.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

Promóció

Piknikhangulat, életigenlés és önfeledt szórakozás vár a Szeláví! Fesztiválon!

VEB 2023
Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Blokád - forrás: Magyar Mozgókép Díjak VEB 2023

A taxisblokádról és az Erőss Zsoltról szóló film is versenyben a Magyar Mozgókép Díjakért

Művészetek Völgye főtér- forrás: Művészetek Völgye Művészetek Völgye

Régi kedvencek térnek vissza idén a Művészetek Völgyébe

Szöllősi-Nagy András - fotó: Máhl Kornél / Hello Veszprém Balaton VEB 2023

Szöllősi-Nagy András: „A foltok, arányok és a színek révén alakul ki a harmónia”

Gizella Napok, 2022 - forrás: Gizella Napok VEB 2023

Mutatjuk Veszprém és a Balaton-part legjobb májusi programjait

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.