• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Müpa magazin Zene Címlap

Riccardo Chailly vezényletével ad koncertet a Müpában a Filarmonica della Scala

Szerző: Csengery Kristóf2023. május 8.
Facebook Twitter E-mail
Riccardo Chailly - fotó: Gert Mothes / Deutsche Grammophon
Riccardo Chailly - fotó: Gert Mothes / Deutsche Grammophon

A földkerekség egyik legnagyobb hagyományú operaházának szimfonikus együttese május 8-án ismét a Müpában lép fel. A Filarmonica della Scala estje olyan eseménynek ígérkezik, amelyet a zenekar, a karmester vagy a szólista teljesítménye önmagában is emlékezetes élménnyé avathatna — a Komor Marcell utcai közönség azonban mindháromban együtt részesülhet.

Világpremier. Divatos szó, nagy presztízsértéke van: minden zenekar büszke az olyan szimfonikus opusokra, amelyeket először hangversenyeinek valamelyikén hallhatott a közönség — és amelyek utóbb maradandó értékekké váltak. Hasonlóképpen minden operaház számára becsesek egy később klasszikussá vált zenés színpadi mű első előadásának emlékei. Hány ilyen büszkesége van az 1778 óta működő milánói Scalának? Felsorolni sem könnyű. Salieri, Rossini, Meyerbeer, Bellini, Donizetti, Verdi, Boito, Ponchielli, Puccini, Catalani alkotásai. A címek közül elég a legnagyobb jelentőségű darabokét kiragadni: A török Itáliában, A kalóz, Norma, Lucrezia Borgia, Nabucco, A lombardok, Mefistofele, Gioconda, Otello, Falstaff, La Wally, Pillangókisasszony, Turandot. Az új és a legújabb zene területén is büszkélkedhet világbemutatókkal a Scala: ilyen Poulenctől A karmeliták beszélgetései, Stockhausen Licht-ciklusa (Montag, Donnerstag, Samstag), sőt a milánói falak között zajlott le Kurtág György Beckett-operája, A játszma vége ősbemutatója is, 2018 novemberében.

Nem csoda, ha egy olyan operaház, amely ennyi sikerre lehet büszke, még többre törekszik. Meg akarja mutatni a világnak, hogy az ő zenekarának zenészei nem csak arra jók, hogy nyitányokban, balettzenékben jeleskedjenek, és az énekeseket kísérjék az áriákban: a hangverseny-repertoárt is legalább olyan virtuózan tolmácsolják, mint a világ legkiválóbb szimfonikus együttesei. És persze van a dolognak pedagógiai hozama is: az operai hangszeres zenész, ha koncerteken is felléphet, művészként teljesebb életet él, és szakmai-emberi gazdagodása visszahat az árokban végzett munkájára.

Claudio Abbado minden bizonnyal ezért alapította meg 1983-ban Filarmonica della Scala néven a patinás operaház koncertzenekarát, amely olyan a Scalának, mint a bécsi Staatsopernek a Bécsi Filharmonikusok. Ha az imént ámulhattunk, milyen parádés a Scala által bemutatott operák listája, most ismét ezt tehetjük, ha a zenekar karmestereiről esik szó. Az csak természetes, hogy a Scala Filharmonikusait az évtizedek során olyan nagyságok vezényelték, mint Carlo Maria Giulini, Riccardo Muti, Leonard Bernstein, Lorin Maazel, Zubin Mehta, Daniel Barenboim, de a listán a historikus régizenei előadásmód két olyan nagyja is szerepel, mint Frans Brüggen és John Eliot Gardiner, sőt a kortárs zene olyan autentikus karmestere is, mint Eötvös Péter. Ez tiszteletre méltó nyitottságra vall, ahogyan az is — ha már a kortárs zenéről esett szó —, hogy a Filarmonica della Scala kitartó érdeklődéssel fordul az új zene tolmácsolása felé, olyan szerzőket propagálva, mint Messiaen, Petrassi vagy Henze.

Jelenlegi vezetőjük, a hetvenéves Riccardo Chailly, aki 2017 óta egyszersmind az operaház élén is áll, Milánó szülötte, és negyvenöt évvel ezelőtt, 1978-ban debütált karmesterként a Scala pulpitusán, Abbado asszisztenseként. Aki ismeri felvételeit, tudja, hogy érdeklődése szinte határtalan: egyforma odaadással vezényel operát és szimfonikus zenét, Bachot és Stravinskyt, teljes intenzitással muzsikál akkor is, ha szimfonikus költemény szólal meg keze alatt, és akkor is, ha Martha Argerichet kíséri egy Rachmaninov-zongoraversenyben. Sem műfaji, sem stiláris határokat nem ismer.

Fontos tulajdonsága még a pontosság, az energia, és mindenekfelett jellemző Riccardo Chailly vezénylési stílusára a művekkel való teljes azonosulás, a zenélés szenvedélye — amit örömünkre már a Müpa közönsége is többször megtapasztalhatott a karmesterrel való személyes találkozások során. Chailly elemző intellektus, nem véletlenül, hiszen eleinte zeneszerzőnek készült, de temperamentuma áttüzesíti interpretációit.

Ide kapcsolódik:
Riccardo Chailly: „Egy muzsikus nem választhatja a csendet!”

Egy olyan ünnep, mint a Filarmonica della Scala újabb fellépése a Müpában, akkor lehet teljes, ha tartalmazza a felfedezés mozzanatát is. Ezúttal ebben sem lesz hiány, hiszen a zenekar ifjú szólistája, a tokiói születésű, huszonöt esztendős Mao Fujita, számos nemzetközi zongoraverseny győztese eddig még csak egyszer járt Magyarországon, amikor a megbetegedett Yuja Wang helyett ugrott be, de lemezei és az interneten is hozzáférhető felvételei alapján sokan ismerik, és tudják, hogy a kivételes technikai felkészültség mellett a szuggesztivitás és a zenei meggyőző erő terén is rendkívüli erényekkel rendelkező művész mutatkozik be személyében a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem falai között.

Mao Fujita a zongoraverseny-irodalom egyik legnehezebb darabját, Rachmaninov 3. (d-moll) koncertjét tolmácsolja, amelyet a zeneszerző a rendkívüli virtuozitású Josef Hofmann-nak ajánlott, ám a művész nem vállalkozott a kompozíció megszólaltatására. A 20. századi orosz est két másik száma is izgalmasnak ígérkezik: bevezetőül olyan korai Stravinsky-művet hallunk, amelyet a zeneszerző huszonhat évesen, 1908-ban írt mestere, Rimszkij-Korszakov halálára, ám a Gyászének (op. 5) partitúrája az 1909 januárjában lezajlott szentpétervári ősbemutatót követően elkallódott, és csak 2015-ben került elő újra. A zárószám, Prokofjev 7. szimfóniája (1952) pedig a zeneszerző utolsó befejezett alkotása, amelynek könnyedségét és problémamentes hangvételét az magyarázza, hogy ifjúsági mű, amelyet a zeneszerző a Szovjet Gyermekrádió felkérésének eleget téve komponált.

müpa magazin riccardo chailly filarmonica della scala mao fujita
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésFüzes Dániel: „Filmrendezőként a legfontosabb, hogy ne királyi trónban ülj”
Következő bejegyzés Meghirdette jubileumi évadát a 200 éves Miskolci Nemzeti Színház

Ajánlott Bejegyzések

Fenyő László
Fesztivál Akadémia

Fenyő László: „A Fesztivál Akadémián egyedülálló szakmai és emberi minőség van”

2023. május 30.4 perc olvasás
JM blog

Budapesten gyűlnek össze júniusban Európa zenei szakemberei

2023. május 29.3 perc olvasás
Helmuth Rilling
Intermezzo

Aki kétszer is lemezre vette Bach összes kórusművét – 90 éves Helmuth Rilling

2023. május 29.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

Promóció

Piknikhangulat, életigenlés és önfeledt szórakozás vár a Szeláví! Fesztiválon!

Takács-Nagy Gábor és a MÁV Szimfonikus Zenekar - fotó: Felvégi Andrea Promóció

Különleges koncertekkel zárja az évadot a MÁV Szimfonikus Zenekar

Színház

Homonnay Zsolt: „Nem mérlegelem a rendezői és a színészi kihívást”

Lengyel Tamás - fotó: Lengyel Zsombor Promóció

A Marczin jelentkezik új évaddal a LOUPE Színházi Társulás

Xavier de Maistre Zene

Xavier de Maistre: „Szeretek új, innovatív ötleteket kitalálni”

Szabó Ildikó és Szabó Péter Promóció

Közös születésnapi koncertet ad Szabó Péter és Szabó Ildikó

VEB 2023
Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Blokád - forrás: Magyar Mozgókép Díjak VEB 2023

A taxisblokádról és az Erőss Zsoltról szóló film is versenyben a Magyar Mozgókép Díjakért

Művészetek Völgye főtér- forrás: Művészetek Völgye Művészetek Völgye

Régi kedvencek térnek vissza idén a Művészetek Völgyébe

Szöllősi-Nagy András - fotó: Máhl Kornél / Hello Veszprém Balaton VEB 2023

Szöllősi-Nagy András: „A foltok, arányok és a színek révén alakul ki a harmónia”

Gizella Napok, 2022 - forrás: Gizella Napok VEB 2023

Mutatjuk Veszprém és a Balaton-part legjobb májusi programjait

Gyárkert KultúrPark VEB 2023

Megnyílt a Gyárkert KultúrPark Veszprémben

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.