Vajon jó ötlet-e az operákat bevinni a mozikba, és az eredeti jegyár töredékéért árulni a produkciókat? A Metropolitan Operának biztos válasza van a kérdésre: igen, jó ötlet. A Met élő közvetítései már az első években több millió dolláros bevételt hoztak, új közönséghez értek el és gyakran telt házzal futottak. A Müpának köszönhetően pedig ennek a sikertörténetnek mi is részesei vagyunk.
- hirdetés -

„Leghűségesebb látogatóink óriási sorokban várakoztak a jegypénztár előtt, sorszámokat kellett osztani és kordonokat felállítani az előcsarnokban, hogy a kora reggel tömegével érkező nézők rendezetten várják ki, amíg a jegypénztárhoz érnek. Volt, aki már reggel 6-kor egy kis mobilszékkel ült a Müpa bejárata elé.” A történet nem valamelyik nemzetközi világsztár látogatásáról vagy a Wagner-napokról szól, hanem a Müpa 2008/2009-es évadban elinduló Met Live in HD sorozatának első időszakáról, a kulisszatitkokba pedig Olasz Réka Dorina, a program produkciós menedzsere avat be.
Tizenöt évvel ezelőtt egyáltalán nem volt magától értetődő, hogy színházi vagy zenei produkciókat mozivásznon keresztül követhetünk, még akkor sem, ha ezeket az előadásokat éppenséggel a világ legnagyobb kulturális intézményeiből közvetítik. A fiatal Müpa találkozása volt ez egy fiatal műfajjal: a New Yorki-i Metropolitan Opera 2006-ban indította el élő HD-közvetítéseit Amerikában, Norvégiában és Japánban, a mi régiónkban azonban csak 2008-ban váltak elérhetővé a produkciók, így a Müpa az első lehetséges pillanatban csatlakozott a programhoz.
„Akkoriban az egész műfaj újdonságnak számított. A Müpa is csak három éve működött, mi is teli voltunk kérdésekkel – meséli Olasz Réka Dorina. – Hogyan fogadja majd a közönség? Fognak-e tapsolni a végén, fognak-e újra jegyet venni azok, akik már látták? Szerintem bátran kijelenthetjük, hogy a sorozat népszerűsége minden várakozást felülmúlt.”
Az első időkben jellemző elegánsabb ruhák és a közvetítéseket záró nagy tapsok ugyan szépen lassan kikoptak, az előadások népszerűsége töretlen maradt. És jó eséllyel marad is, hiszen a következő évadban olyan produkciókat láthat a közönség a vásznon, mint a Tosca, az Aida, a Fidelio, a Figaro házassága, A sevillai borbély, a Salome Richard Strausstól, a Hoffmann meséi Offenbachtól, illetve a Met új produkciója, a Grounded Jeanine Tesoritól.