• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Bartók Tavasz Múzeum+ Kiállítás Címlap

Már látogatható az Art deco Budapest kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában!

Szerző: Papageno2022. április 12.
Facebook Twitter E-mail
Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria
Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria

Rég láthatott olyan nagyszabású plakátkiállítást a közönség, mint amilyen az április 12-én nyílt Art deco Budapest. Plakátok, tárgyak, terek (1925–1938) című tárlat a Magyar Nemzeti Galériában. A két világháború közötti korszak jellegzetes vizuális kultúrája tárul fel az érdeklődők előtt a múzeum földszinti kiállítóterében, amelyben mintegy 250 darab műtárgy látható augusztus 28-ig. Eddig még soha nem dolgozták fel ilyen átfogóan a magyar art deco vizuális kultúrát. A tárlaton kiállított alkotások zöme nagyon ritkán szerepel a nagyközönség előtt, vagy korábban még nem soha nem volt látható.

A két világháború közötti korszakban a szépség, a csillogás, az elegancia, a luxus, valamint a féktelen szórakozás és a habkönnyű élvezetek iránti vágy hívta életre az art deco ízlésvilágát. Száz évvel ezelőtt az emberek a háború és a világjárvány, a spanyolnátha szörnyűségei után, majd a gazdasági válság nyomasztó valósága közepette a szépség kultuszába menekültek, és ez ma, a 2020-as évek elején is fájdalmasan időszerűnek tűnhet.

Az Art deco Budapest című kiállítás a plakátok színpompás kavalkádját, a korszak pezsgő nagyvárosainak hangulatát, a modern életmód megjelenését és a megváltozott világ lüktetését tárja a nézők elé. Rendkívül érdekes színezetet ad a tárlatnak az a tény, hogy a plakát és a reklám általában a pillanatnak és nem a jövőnek készül, így a Magyar Nemzeti Galéria mellett az Országos Széchényi Könyvtár és az Iparművészeti Múzeum gyűjteménye féltett és eddig elzárt kincseinek sokasága kerülhetett most reflektorfénybe. A Budapesti Történeti Múzeum Kiscelli Múzeuma, a Magyar Nemzeti Múzeum és más intézmények, illetve magángyűjtők és galériák is hozzájárultak műtárgyaikkal a kiállítás létrejöttéhez.

Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria
Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria

A tárlat fókuszában álló plakátművészetben felfedezhetjük a 20. század eleji modern avantgárd mozgalmak jegyeit, de az elegancia csillogását, az egzotikum varázsát, a sebesség mámorát, vagy épp az alvilág borzongató romantikáját is. Az első világháború során megváltoztak a nemi szerepek, és az aktívabb életmód miatt az öltözködés, a divat is átalakult.

Az egészségkultusz, az élet édes élvezete, a szórakoztatás és szórakozás egyaránt nagy mértékben meghatározták az emberek mindennapjait.

Ez volt a mozi és a mulatók aranykora. A nagyvilágra való nyitottság a lakberendezési szokásokban is teret hódított, és a turizmus is önálló iparággá fejlődött az 1920-as években. Az art deco tekinthető az első globális stílusnak, amely egyszerre hatott a filmre, a színházra, a zenére, az építészetre, a képzőművészetre és az iparművészetre. Kelet és Nyugat vizualitása minden korábbinál eklektikusabb módon találkozott, lenyűgöző tárgyi kultúrát hozva létre.

Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria
Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria

Maga az art deco egy utólag kreált művészettörténeti szakszó, amely az 1925-ben rendezett párizsi nemzetközi iparművészeti kiállítás (Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes) címéből alakult ki. Ezen a nagy seregszemlén már teljes pompájában mutatkozott be egy

újfajta iparművészeti irány, amely felhasználta a modern tárgytervezés tanulságait, de a funkción túlmutatóan tetszetősségre is törekedett.

Az art deco szókapcsolatot először a világhírű francia építész, Le Corbusier írta le egy cikkében, az 1925-ben felvonultatott tárgyak dekoratív jellegét kárhoztatva. Az iparművészeti irányzatot az 1960-as években fedezték fel újra, amikor könyvek és kiállítások sora foglalkozott vele, és ennek köszönhetően újra divatba jött a design minden területén. Ekkoriban alkotta meg Bevis Hilier művészettörténész a máig is használatos „art deco” kifejezést. Az art deco jelenség elsősorban az iparművészet, a tárgykultúra és a design területén ragadható meg – ennek része a tervezőgrafika, így a tárlat fókuszában álló plakáttervezés is.

Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria
Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria

Hogyan lehetne meghatározni az art deco fogalmát? A kiállítás kurátora, Katona Anikó művészettörténész írja a tárlathoz készült katalógus egyik tanulmányában: bár az öröm művészetének szokták nevezni, pontosabb lenne a „felejtés vágya” művészeteként emlegetni. Az art deco inkább ízlést, egyfajta érzékenységet jelöl, mintsem pontosan definiálható, jól körül határolható stílust, mivel sokféle képi forrásból merít és ezeket szintetizálja.

Inkább ízlésirány és a kultúrához való viszonyulás, semmint stílus.

Az art deco plakátművészetben felfedezhetjük a 20. század eleji modern mozgalmak, a kubizmus, az expresszionizmus és a futurizmus jegyeit, a tervezők hasznosították a konstruktivizmus hozadékát, ugyanakkor nemegyszer továbbvitték a szecesszió dekorativitását is. Beszűrődtek olyan történeti stílusok elemei, mint a klasszicizmus és a biedermeier, de jelen volt az orientalizmus, a közel- és távol-keleti, az egyiptomi művészet, vagy az új médiumok, így a fotó és a film hatása is.

A művészettörténészt idézve, Magyarországon a közép- és a – budapesti, művelt és általában polgári elit – nagypolgárság vágyait tükröző, igényeit kielégítő jelenség, a polgári jólét kifejeződése. Olyan polgári világé, amely nem retrográd, mivel az art decóban megjelent a világra nyitottság, a műveltség, a szofisztikáltság, a modernség iránti igény, az utazás szeretete, a külföldi (nyugati) impulzusok felé fordulás, amely élesen különbözött a nemzeti ideológia attitűdjeitől. Kevés kivételtől eltekintve – ellentétben az amerikai, francia, vagy német mintákkal –, itthon jellemzőbb volt a luxus iránti vágy, semmint az igazi luxus, ám a papír sok mindent elbírt és gyakorlatilag bármit meg lehetett valósítani rajta, így a hirdetéseken, plakátokon, magazinokon és könyveken megvalósulhatott a külföldi minták követése. A haladás és a technikai fejlődés szimbólumai egyúttal a kapitalizmus jelképei is voltak: a fényreklámok, a kirakatok, a filmek csillogó világa és a modern épületei homlokzatai.

Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria
Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria

Hazánkban tulajdonképpen egyetlen nagyváros létezett ebben az időben: Budapest valóságos metropolisznak számított, sokfelől érkező lakosokkal, sokszínű nagyvárosi társadalommal. A két világháború között, a hazai polgárság fejlődésével a Nyugathoz hasonlóan hazánkban is nőttek a fogyasztói igények. A korábban csak szűk körben elérhető „gyarmatáruk”, azaz egzotikus luxuscikkek – édesipari termékek (például a csokoládé), tea, kávé, nemesebb szeszesitalok (például a likőr és a pezsgő) vagy a dohányáruk – fogyasztása szélesebb körben terjedhetett el. A cégek, élükön a dohány- és édesipari vállalatokkal, nagy ívű reklámkampányokat folytattak.

A termékeikhez kezdettől társított egzotikum vonzereje nagyszerű folytatásra nyert az art deco reklámgrafikában.

Szintén gyakori motívum lett a divatos városi nő vagy férfi: ezeken a plakátokon a fogyasztás öröme a modern életérzéssel fonódott össze. Nagy gondot fordítottak a színvonalas, feltűnő csomagolásra – némely kis dobozremek kedves emléktárgyként, akár szobadíszként is szolgálhatott.

Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria
Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria

Az 1920-as évek közepétől a kereskedelmi reklámban fontos szerephez jutott a funkcionalizmus. Berény Modiano-plakátja például alapvető grafikai eszközökkel – alapszínekkel, geometrikus formákkal, tiszta, szerkesztett kompozícióval – készült, így a művész többi modernista plakátjával rokon. Ugyanakkor a művön megjelenő dendi humoros típusrajza már art decós árnyalatot hoz magával. Berény – a nagy előd – közismert plakátjának szellemes parafrázisát Konecsni György készítette el a konkurens Senator márka számára: a cilinderes úriember alakja nem éles körvonalú foltokból épül fel, hanem finom tónusátmenetekből, mintegy a cigarettafüst álomködén át sejlik fel. A két reklámplakát jó példa arra, hogy a modernista újításokat az art deco ízlés hogyan emelte be a saját világába.

Konecsni György: Budapest fürdőváros, 1936, Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria
Konecsni György: Budapest fürdőváros, 1936, Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria

A természetjárás vagy a fürdőhelyen való üdülés, de még a táborozás (a cserkészet) is állandó és vissza-visszatérő téma és életgyakorlat lett a korban. Az utazást, a nyaralást és a hegymászást az egészséges test érdekében egyaránt fontosnak ítélték, mint ami szorosan hozzátartozik a modern ember szokásos élettevékenységéhez. A 19. században és a 20. század elején ez mind afféle úri passziónak számított, a két háború között azonban kellően demokratizálódott ahhoz, hogy kezdjen tömegjelenséggé válni.

Az egészségkultusz részeként a két háború közötti időszakban felértékelődtek Budapest csodálatos természeti adottságai is, például a gyógyhatású termálvízforrások.

A harmincas években kezdődött meg az erre alapozott „fürdőváros”-koncepció bevezetése az idegenforgalmi propagandában. A festőnek készülő Konecsni György 1932-ben egy másik, gyógyfürdők által kiírt plakátpályázat nyerteseként robbant be az idegenforgalmi plakát területére. Egyik legismertebb műve a Budapestet hirdető plakát, amelyen a víz fontosságát emeli ki. A klasszicizáló stílusban megjelenített nőalak kezében vízzel teli edény sugárzik, s ebből vetül fény az alakjára. Konecsni tökéletes technikai tudással festette meg a fényhatásokat és a csillogást. A háttérben a Budai Vár látható a második világháború előtti állapotában.

Gyáni Gábort, a kiállítási katalógus szerzőjét idézve, a ma is népszerű Balaton a Horthy-korban vált igazán felkapott nyaralóhellyé, mivel a korábban kedvelt felvidéki és erdélyi gyógyfürdők elkerültek hazánktól.

Réz Diamant Tibor: Tiller-görlök a Mulató Párizs című filmrevüben, 1927, Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria
Réz Diamant Tibor: Tiller-görlök a Mulató Párizs című filmrevüben, 1927, Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria

A korszak egyik jelentős alkotója a rejtélyes Réz Diamant Tibor, és a Tiller-görlöket ábrázoló műve a tárlat egyik legkülönlegesebb darabja. A korszak egyik leghíresebb mintaadó tánckórusa az angol Tiller-görlök voltak, akik 1923-tól meghódították az egész kontinenst. London, Berlin, és Bécs után 1927 decemberében Budapesten is felléptek: a Forum Filmszínházban játszott Paris királynője című revüfilm színpadi részeiben 12 „eredeti” Tiller-görl táncolt.

John Tiller angol színházigazgató a századforduló idején jött rá, hogy ha a táncosnők összekapaszkodnak, egységesen tudnak mozogni, ezáltal nagyobb stabilitást kapnak. A sorokban és geometrikus alakzatokban mozgó tánckarok az 1920-as évekre meghódították Európa és Amerika nagyvárosainak színpadait. A geometrikus hatás mellett természetesen az erotika, vagyis a lábak magasra emelése is népszerűségük egyik fontos eleme volt. A Tiller-görlök részvételével készült film plakátja különleges: Réz-Diamant Tibor érezte a korát, a színes, frivol, pörgő, dekadens és mulatni vágyó húszas éveket. A lányok derékban elvágva, tükörfordítva jelennek meg, félig szemükre húzott látványos, tollas cilinderrel, s ellentétben a fotó statikusságával a plakáton mintegy tánc közben, egy pillanatra kitartott pózban jelennek meg. A hatást fokozza, hogy a művész a fekete háttéren mindössze három színt használt.

Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria
Fotó: Szántó András / Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria

A felsoroltak csak ízelítőt adhatnak a nagyszabású tárlatról, amely hiánypótló a magyar art deco kiállítástörténetében. A Nemzeti Galéria április 20-i, szerda esti Múzeum+ programján elsők között hallgathatják meg a kurátor, Katona Anikó A nagyváros művészete: az art deco plakát, illetve Mészáros Zsolt irodalom- és művészettörténész Görlök, garçonne-ok, dzsigolók: új férfi- és nőtípusok a húszas évek művészetében című tárlatvezetését. Az esten elkészíthetik a saját plakátjukat is egy kreatív workshopon, meghallgathatják Bellák Gábor főmuzeológus Jazz és Buddha. Az art deco művészete című előadását és egy izgalmas kerekasztal-beszélgetést a korszak nagy alkotóiról. Az egész estés, art decóra reflektáló élőzene mellett foglaljanak helyet a múzeum kupolaterében egy finom pohár bor társaságában, és adják át magukat az íz- és vizuális harmóniának. Az április 20-i esti hosszított nyitva tartású programon túl a múzeum számos eseménnyel, például különleges tárlatvezetésekkel készül – érdemes figyelni a Nemzeti Galéria honlapját a további részletekért.

nemzeti galéria magyar nemzeti galéria art deco mng bartók tavasz bartók tavasz 2022
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésRefrén címmel hirdette meg új évadát a Pannon Filharmonikusok
Következő bejegyzés Süsü őrzi Csukás István síremlékét a Farkasréti temetőben

Ajánlott Bejegyzések

Otto Kubel: A Libapásztor lányka (illusztráció)
Bartók Tavasz

Klasszikus olvasmányaink és a velük kapcsolatos tévhitek

2023. március 29.7 perc olvasás
Bartók Béla
Etno magazin

Hallgasd meg Bartók Béla fonográfhengereit a Néprajzi Múzeumban!

2023. március 29.3 perc olvasás
Farkas Gábor
Intermezzo

Farkas Gábor: „A világra nyitott zenész vagyok”

2023. március 28.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.