Papageno Radio
Blogok MuzsikAlkohol #SzárazNovember 29. - Nép-opera

#SzárazNovember 29. – Nép-opera

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

Ma szó szerint nép-operáról lesz szó, ugyanis Modeszt Muszorgszkij (1839-1881) Borisz Godunovja, ahogy Hovanscsina című operája is az orosz néplélek és az ország történelmének bemutatásakor elsősorban a kórus erejére épít.

Muszorgszkij, a modern orosz zene előfutára – a szerző szempontjából sajnálatos módon – jócskán megelőzte korát. Muzsikustársaival megalkották az “orosz ötök” társulatot, ennek további tagjai, Balakirev, Borogyin, a ma már szinte teljesen elfeledett Kjui, és Rimszkij-Korszakov voltak. Sajnálatos módont írtam, mert ugyan a csoport az orosz zene megújítását tűzte zászlajára, amikor azonban Muszorgszkij megmutatta nekik a Borisz első változatát, nem aratott osztatlan lelkesedést. Az operát többször átdolgozta, majd, fiatalon bekövetkezett halála után Rimszkij-Korszakov vette magához a partitúrát, és teljesen áthangszerelte az operát (és tette ezt utána még jó néhány komponista, többek közt Sosztakovics is.).

Korabeli karikatúra az „ötök” tagjairól, és védnökükről, V. V. Sztaszovról (K. J. Makovszkij pasztellrajza, 1871) – forrás: Wikipedia

Muszorgszkij Puskin drámájához nyúlt műve komponálásakor. A politikai tartalma miatt sokáig szamizdatban terjedt,politikai áthallásokkal teli szöveg problematikus volt a korban, ráadásul operaváltozata semmilyen tekintetben nem felelt meg a divatos operák elvárásainak, példának okáért nem volt benne női főszereplő. Miután 1868-ban a Szentpétervári Opera visszautasította az operát, Muszorgszij teljesen átdolgozta a darabot, végül 1874-ben mutatták be a Boriszt. 

Borisz halála, színpadkép az 1874-es premieren – forrás: Wikipedia

A történet történelmi személyről, Borisz Godunov orosz cárról szól, aki, miután meggyilkoltatta a jogos trónörököst, Dmitrijt, cárrá választatta magát. Az opera (legfőképp eredeti verziója) hűen követi a történelmi eseményeket, melyekről itt olvashattok bővebben. Miután Borisz elfoglalja a trónt, feltűnik egy ál-Dmitrij, aki Lengyelországban toboroz sereget, és Borisz ellen vonul. A bűn, bűnhődés és őrület motívuma az egész operán végighalad, Borisz végül az őrületbe hal bele, a gátlástalan trónbitorló pedig átveszi az uralmat. 

A koronázási jelenet, Borisz szerepében Bryn Terfel:

Promóció

X
X