• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Zene

Kapcsolódások

Szerző: Filip Viktória2017. december 28.
Facebook Twitter E-mail
Eyvazov és Netrebko - fotó: Vladimir Shirkov

Először énekel teljes operai szólamot Budapesten és először lép az Erkel Színház színpadára. Anna Netrebko december 29-én az Andrea Chénier koncertszerű előadásában formálja meg Maddalena de Coigny szerepét – s ezzel egy régi hagyományt folytat.

A cikk eredetileg az Opera
Magazinban jelent meg.

Az Erkel Színház népoperai jellege, a jegyárak és egyben a magas művészi nívó elérhetőségei kezdetektől meghatározták az intézmény hagyományait. A nagyközönség „itt megkapja mindazt, amit szeme és füle kíván. Érdekes újdonságokat. Összevágó, egynyelvű előadásokat” – fogalmazott Csáth Géza az 1911. december 7-i megnyitó előadás után. S valóban, a hazai nagyságok feltűnése mellett (Miklósa Erika például ezeken a deszkákon debütált Papagenaként) a színház korán felkerült a világ operaszínpadainak térképére is. Olyan művészek énekeltek itt, mint Fjodor Saljapin, Benjamino Gigli, Plácido Domingo, José Carreras, Luciano Pavarotti, Montserrat Caballé, Grace Bumbry, Renata Scotto, Iréne Theorin, Marcello Giordani, Erwin Schrott, Renée Fleming. Ebből a szempontból egyáltalán nem meglepő, hogy a decemberi szépséges Diótörő-produkciók és a legendás Bohémélet-előadások között egyszer csak felbukkan korunk egyik, ha nem a legnagyobb énekesnőjének neve.

Gondnokból szupersztár – 50 éves Anna Nyetrebko

Netrebko nem egyedül és nem akárhonnan érkezik. A milánói Scala épp az év utolsó hónapjában kezdi játszani az Andrea Chéniert az orosz díva és azeri származású férje, Yusif Eyvazov fő- és címszereplésével, aki épp az idei évadban, Prágában énekelte először a költő szólamát.

Milánó fontos állomás Yusif Eyvazov életében, aki ebben a városban alapozta meg énektudását.

Karrierje egyébként pár éve kezdett szárnyalni, Anna Netrebkóval 2014-ben találkozott a Salzburgi Ünnepi Játékok Manon Lescaut-előadásán, 2015-ben pedig össze is házasodtak. A negyvenes éveiben járó tenor kezdetben apja nyomdokába akart lépni, és meteorológusnak készült, de egy iskolai partin egy popdallal szórakoztatta a vendégeket, akik nem akartak hinni a fülüknek. Az egyik barátja győzte meg arról, hogy kezdjen el komolyabban foglalkozni a zenével. Szülei bár nem örültek, de elengedték Milánóba.

A szerepek közötti váltásról hasonló véleményen van Annával: ő sem szereti, ha rövid időn belül sokfajta szólammal foglalkozva szét kell forgácsolni a hangját. „Meg kell tanulnom, hogyan tudok belebújni a figura bőrébe úgy, ahogy azt a rendező látni akarja” – nyilatkozta. Sokszor szerepel Netrebkóval azonos darabban. „Nem könnyű Annával egy színpadon állni, ebben minden tenor egyetért velem. Karizmatikus egyéniség, és erős színpadi jelenléte van” – mondja, de ilyenkor mindig Daniel Barenboim jut eszébe, aki egyszer azt mondta neki, hogy ez a fajta egészséges versengés jót tesz majd neki, inspirálni fogja. Hogy nem felesége, hanem saját jogán jutott el idáig, jól bizonyítja Plácido Domingo véleménye, aki szerint érzelemgazdagon énekel, és megvan benne minden erő, ami ehhez a pályához kell. Gustavo Dudamel erős, fiatal hangú művésznek, napjaink egyik legjobb tenorjának tartja.

Először készített közös albumot Anna Nyetrebko és Yusif Eyvazov

Milánó egy másik szereplő, a decemberi előadás dirigensének életében is megkerülhetetlen. Jader Bignamini ugyanis itt kezdte karrierjét Riccardo Chailly támogatásával, és vált később állandó karmesterévé a LaVerdi Szimfonikus Zenekarnak. A novemberben épp a New York-i Metropolitan Pillangókisasszony-szériáját vezénylő dirigens sokat köszönhet a LaVerdinek: 2015-ben velük adta első koncertjét a Scalában Rimszkij-Korszakov és Muszorgszkij műveivel és velük turnézott Oroszországban is.

Apropó, turné. A Netrebko–Eyvazov–Bignamini trió összeszokott formáció. Az elmúlt években már abszolváltak egy hosszú ázsiai koncertkörutat, és a sztárpár első budapesti, 2016-ban adott koncertjét is közösen adták, ráadásul épp a Magyar Állami Operaház Zenekarával. Az együttműködés olyannyira gyümölcsöző volt, hogy ez a szimfonikus együttes kísérte Netrebkót és Eyvazovot a nyár végi, berlini Waldbühnén rendezett hangversenyen – és természetesen őket hallhatjuk a decemberi Andrea Chénier-előadáson is.

Anna Nyetrebko visszavonul Violetta szerepétől

Anna Netrebko és Yusif Eyvazov így válaszolt lapunknak: „A berlini Waldbühnén adott koncert egyszerűen csodálatos volt, a művészi energiák elképesztőek voltak. Az opera gerince mindig a zenekar, és nagyon izgultunk, hogy a Magyar Állami Operaház Zenekarával léphetünk fel. Nagyon várjuk már, hogy ismét együtt dolgozhassunk ezekkel az érzékeny muzsikusokkal! Az Andrea Chénier egy gyönyörű zenére íródott csodálatos történet, és ezt a sok-sok szépséget szeretnénk megosztani a budapesti közönséggel. Ígérjük, nagyon sokat fogjuk gyakorolni a milánói Scalában, mielőtt Budapestre érkezünk! A koncertszerű verzióról szólva elmondhatjuk, hogy nagyon sokat adunk elő áriákat és jeleneteket hangversenyen.

Megalkotni ugyanazt a varázslatot, kosztümök, fények és díszletek nélkül – az egyik legnagyobb kihívást jelenti, de ez a munkánk.

Az akarjuk, hogy mindenki, aki a közönség soraiban ül, olyan elevenen érezze át ezeket a karaktereket, ahogyan mi is tesszük. Nagyon szeretünk egyébként együtt dolgozni. A hangunk igen jól szól együtt, ezért a színpadra lépés mindig vidámságot is hoz magával. Mindegy, mi az, mi mindig megünnepeljük egymás sikereit, mert a legfontosabb dolog számunkra az, hogy boldog életet élhessünk.”

https://www.youtube.com/watch?v=xFgwxuv-DCY

Egy másik, azerbajdzsáni szál vezet el a budapesti produkció másik kiemelkedő énekeséhez, Elchin Azizovhoz, aki egy városban született Eyvazovval. Bakuból indulva hódította meg az operaházakat, többek között a londoni Covent Gardent, a római Teatro dell’Operát vagy a Theatre an der Wient. 2008 óta első szólista a moszkvai Bolsoj Színházban, ám a kiváló bariton nem csak a zenedrámák világában járatos. Diplomáját ugyanis filmrendezőként szerezte, és azóta is előszeretettel játszik vagy rendez mozgóképes alkotásokat, színpadi előadásokat, elsősorban Azerbajdzsánban, Törökországban vagy Oroszországban. Azizov továbbá Netrebkóval aratta első, New York-i sikereit, amikor 2015 januárjában Csajkovszkij Jolanta című egyfelvonásos operájában a címszereplőt alakító szoprán édesapját, Ibn-Hakia szerepét formálta meg a Metropolitanben. (Érdekesség, hogy ezt a produkciót Bartók Kékszakállújával együtt adták.)

Elchin Azizov így nyilatkozott az Opera magazinnak: „a decemberi előadás lesz a budapesti debütálásom, amelyre különösen nagy örömmel készülök. Sokszor hallottam a kollégáimtól, hogy a magyar közönség mennyire figyelemre méltó, hiszen értik és szeretik is a klasszikus zenét. Egy opera koncertszerű megszólaltatásának előnyei és hátrányai is vannak. Az énekesnek egyrészt kényelmes, mert csak a hangjára kell koncentrálnia, másrészt azonban a díszletek és a színpadi mozgások térélményének hiánya nehezebbé teszik a színházi közeg megteremtését. Hasonló a helyzet a nézők szempontjából is:

ez egy jó lehetőség a gyönyörű zene befogadására, a hallgató elmerülhet a saját képzeletvilágban,

de valakinek a hangok mellett a látvány is nagyon fontos. Abban azonban biztos vagyok, hogy a december 29-i produkció nagy esemény lesz mind a nézőknek, mind az előadóknak.” Leo Nucci aggodalmára reagálva, mely szerint a mai operaszínpadokról hiányoznak a hiteles hangok, a hosszan tartó pályafutások, különösen a baritonok között, Azizov ezt mondta: „ő napjaink egyik legnagyszerűbb baritonja, és én teljesen egyet értek vele. Ma sok figyelemre méltó énekes van, akik nincsenek megbecsülve. Sajnos a hang és a színészi képesség nem elég, karizma és kommunikációs képességek is kívánatosak. Jókor kell lenni jó helyen! Nem minden kolléga kap lehetőséget, emiatt én minden színpadra lépéskor megköszönöm a Jóistennek, hogy a közönségnek énekelhetek.”

Egy szó, mint száz, ebben a pazar szereposztásban csak egyszer lesz látható-hallható, mégpedig koncertszerűen a verista zeneszerző legnépszerűbb műve, így érdemes lesz elszakadni a karácsonyi bejglitől és magunkhoz venni ezt a nem mindennapinak ígérkező zenei, szellemi táplálékot is.

erkel színház opera andrea chénier opera magazin
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésBüszkeségeink 2017-ben – 1. rész
Következő bejegyzés „Át kell adnom a helyet a fiataloknak” – A 90 éves Botvay Károlyt köszöntjük

Ajánlott Bejegyzések

Kóczán Péter - fotó: Csigó Gergely
Promóció

Kóczán Péter: „Fontos szerepet kap nálunk az ifjúság zenei nevelése”

2023. december 4.3 perc olvasás
Ibrahim Maalouf - fotó: Boby
Müpa magazin

Tíz év után újra fellép a Müpában Ibrahim Maalouf

2023. december 4.2 perc olvasás
World Youth Choir - fotó: Papageno / 4K Media Studio
JM blog

Énekesek jelentkezését várja az Ifjúsági Világkórus

2023. december 4.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kóczán Péter - fotó: Csigó Gergely Promóció

Kóczán Péter: „Fontos szerepet kap nálunk az ifjúság zenei nevelése”

Medveczky Ádám - fotó: Berecz Valter Promóció

Januárban indul a MÁV Szimfonikus Zenekar Szőke Tibor-mesterbérlete a Müpában

Promóció

Konyharegék – Megjelent az Eötvös10 és Terézváros különleges receptkönyve

Promóció

Varázslatos Advent a Zeneakadémián

Lantos István - fotó: MMA / Nyirő Simon Zene

„A hazámat szolgálom” – Interjú Lantos Istvánnal

Promóció

Karácsonyi ráadáskoncerttel és jótékonysági kamarakoncertekkel készül az adventre a Concerto Budapest

Mocsári Károly Promóció

Rachmaninov-dalokkal folytatódik a Rádiós estek sorozat a Zeneakadémián

Klukon Edit és Ránki Dezső - fotó: Felvégi Andrea / Fesztivál Akadémia Budapest Promóció

Adventi koncertek a Ránki családdal

A Hajdú-Bihar Vármegyei Prima Gála – fotó: Czeglédi Zsolt Debrecen

Vármegyei Prima díjat kapott a 100. évfordulóját ünneplő Kodály Filharmonikusok

Bódis Gábor, Flór Péter, Polyák Levente és Szücs Balázs (balról jobbra) Promóció

A velünk élő Erzsébetváros – Utolsó alkalmához érkezett az ERöMŰVHÁZ sorozata

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

Adventi hangulat a Várkert Bazárban Promóció

Adventi feltöltődés a Várkert Bazárban

Szűcs Máté Promóció

Szűcs Máté előadásában, új befejezéssel szólal meg Bartók Brácsaversenye

Ács Dominika – forrás: MVM Zrt. A zeneművészet Junior Primái

Ács Dominika: „Akkor vagyok igazán önmagam, ha a színpadon állhatok”

Promóció

Egy új ország kultúrájának megteremtése – Bronislaw Huberman élete

VEB 2023
Pécsely (részlet) - fotó: Capa Központ / Horváth Katalin Fanni VEB 2023

Veszprémben rendez kiállítást a Capa Központ

Tenebrae Choir & Nigel Short - forrás: VEB2023-EKF VEB 2023

Adventi koncertsorozattal érkezik Veszprémbe a Fructus Labiorum fesztivál

Swing-swing VEB 2023

Táncolj a Swing-swinggel decemberben is!

VEB 2023

Újabb street art alkotásokkal gazdagodott Veszprém

A VeszprémFest20 című könyv - forrás: VeszprémFest VEB 2023

Exkluzív könyvvel ünnepli 20 éves születésnapját a VeszprémFest

Bukta Imre - fotó: Barakonyi Szabolcs VEB 2023

Közös többszörös – A Bakony-Balaton művészeti életét mutatja be a Capa Központ eseménye

A 2022-es Socio Summit - forrás: sociosummit.hu VEB 2023

Socio Summit 2023 – A kultúra és az együttműködés lehetőségeiről rendeznek konferenciát Veszprémben

VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár a Veszprém-Balaton Régió advent idején

Nagy Emma Quintet - fotó: Scholtz Kristóf VEB 2023

Világsztárokkal és fiatal előadókkal érkezik a Veszprém Jazz Fesztivál

Csillag Zsolt, Markovics Alíz és dr. Gelencsér András - forrás: VEB2023 VEB 2023

Stratégiai együttműködés jött létre a Digitális Tudásközpont és a Pannon Egyetem között

Fotó: Zsiga Pál VEB 2023

Véget ért az idei Music Hungary Konferencia & Showcase

- fotó: Toroczkai Csaba VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és környéke novemberben

Egry 140 kiállítás - forrás: helloveb.hu VEB 2023

Meghosszabbították a veszprémi Egry 140 kiállítást

Swing-swing kávéház Promóció

Táncolj a Swing-swinggel novemberben is! 

Veszprém és a Bakony-Balaton régió - Fotó: VEB2023 EKF VEB 2023

A Veszprém-Balaton régióról nyílt fotókiállítás New Yorkban

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.