• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Zene

Patricia Petibon: „Egy operaénekesnek sosem lenne szabad túl komolyan vennie önmagát”

Szerző: László Ferenc2021. augusztus 20.
Facebook Twitter E-mail
Patricia Petibon - fotó: Bernard Martinez
Patricia Petibon - fotó: Bernard Martinez

Összetéveszthetetlen szempár, arcjáték és hajkorona, s legfőként összetéveszthetetlen hang: Patricia Petibon mindenestől egyedüli példány.

Maria Callas – akárcsak a jelen és a közelmúlt annyi más jelentős énekesnőjét, úgy Patricia Petibont is elsőként e tragikus aurájú díva személyisége nyűgözte le és vonzotta az opera világához, s ezen a tényen legfeljebb félig van okunk meglepődni.

Mert bár az igaz, hogy a Loire-hoz közeli kisváros, Montargis szülötte sohasem kívánt az életnagyságnál nagyobb operai alakká és egyszersmind primadonna assolutává átlényegülni, de az örökkön személyes jegyű megszólalás és a mindig felfokozottan intenzív jelenlét készsége nagyon is rokonítja őt Callasszal. 

Pedig az indulás első pillantásra mindenekelőtt eminens csapatjátékost látszott ígérni a zenei élet és az operajátszás történetileg informált, vagy másként historikus szegletében, amely mára persze már jószerint térféllé növekedett.

Ide kapcsolódik:
A 8 legeredetibb idézet Maria Callastól

A színpadon 1996-ban, Rameau Hippolütosz és Ariciájának párizsi előadásán debütáló Petibon rögtön William Christie és csodálatos együttese, a Les Arts Florissants művészi vállalkozásainak részese lett. Agilis koloratúrszopránja és izgalmas nyughatatlanságot sejtető alkata azonban már a múlt évezred utolsó éveire a francia és a nemzetközi operaélet valóságos üdvöskéjévé avatta.

Patricia Petibon - fotó: Bernard Martinez
Patricia Petibon – fotó: Bernard Martinez

Sziporkázó lénye, franciásan pikáns szépsége és a legkevésbé sem tipikusan operai létezése a barokk szerepektől Jacques Offenbach Orfeusz-operettjéig és Mozarttól Francis Poulencig majd’ mindenütt pompásan és üdítően érvényesült. Ahogy azt egy 2001-es kritikájában Fodor Géza – sokakkal egyetértésben – megállapította:

„a francia koloratúrszopránban kiválóan egyesül intelligencia és játékosság, kristálytiszta intonációja, éneklésének könnyedsége, ábrázolói fantáziát sugárzó hangi alakítása […] ma szerepkörének egyik legrokonszenvesebb képviselőjévé teszi.”

A játék és a játékosság fölemlítése egyebekben is méltán elmaradhatatlannak ítélhető Patricia Petibonról írván, méghozzá több okból is. Egyrészt mert ma vitán felül ő az egyik legnagyobb játékkészséggel rendelkező opera-énekesnő, aki prózai színművészeket is pirulásra késztető tehetséggel és oldottsággal létezik a színpadon: egy emlékezetes sikerű 2010-es salzburgi Lulu-bemutató óta immár éppenséggel a huszadik századi operairodalom legendásan komplex és oly talányos nőalakjának megformálójaként is.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

Másrészt mivel a játékosság mondhatni a szoprán lételeme, hiszen ahogyan ő maga fogalmazott pár éve egyik interjújában:

„Farceuse vagyok, egy tréfamester – de az észszerű és körültekintő fajtából. Egy operaénekesnek sohasem lenne szabad túlságosan komolyan vennie önmagát, a világ ma amúgy is olyannyira humortalan.”

La belle excentrique, magyarán a különc szépség – Petibon 2014-ben ezzel a címmel jelentetett meg szólólemezt, s az Erik Satie egyik szvitjének címlapjáról kölcsönzött megfogalmazás tökéletesen ráillik a francia énekesnőre. A művészre, aki elkötelezetten őrzi független és beskatulyázhatatlan személyiségét, és aki váltig a természetességre esküszik – csakis a maga természetéhez híven. S habár az egyik leghíresebb szerepe éppenséggel a Hoffmann meséi Olympiája, mindennek inkább vélhetnénk őt, semmint éneklő automatának.

Operaház zene patricia petibon
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésZöldi Gergely: „A budai vár környéke mindig is az életem része volt”
Következő bejegyzés Minikoncerteket tart a Zenélő Budapest a Szent István-bazilika előtt

Ajánlott Bejegyzések

Nekünk írták a dalt! című kiállítás
Magyar Zene Háza

„Régen létre tudtak jönni generációs slágerek” – interjú Jávorszky Béla Szilárddal és Horn Mártonnal

2023. március 31.7 perc olvasás
Te csak hallgass!

A kékszakállú herceg várából készített lemezt a Coopera

2023. március 31.2 perc olvasás
BudaPesme
Intermezzo

A Balkán különleges zenei örökségét mutatja be a BudaPesme és a Zeneművek

2023. március 31.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.