• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Zene Címlap

Stefan Soltész: „Ha találkoznánk, beírattatnám Mahlerrel az összes metronómszámot”

Szerző: Szabó Zoé Júlia2021. szeptember 30.
Facebook Twitter E-mail
Stefan Soltész - fotó: Nagy Attila
Stefan Soltész - fotó: Nagy Attila

Az Opera tavaly indította el kezdeményezését, mely szerint minden évad elején, a zene világnapja alkalmából, mintegy erőgyűjtő fohászként Gustav Mahler VIII. szimfóniája hangozzék el az Eiffel Műhelyházban. Az idei előadás karmestere, a nyíregyházi születésű Stefan Soltész az egyik zenekari próba után mesélt e gigantikus alkotásról.

– Mikor és hogyan találkozott először Mahler VIII. szimfóniájával?

– Nagyon-nagyon fiatalon a magyar származású Melles Károly mellett voltam asszisztens Bécsben, amikor pont ez a művet vezényelte, a próbákon pedig nekem kellett dirigálnom. Ez volt az első alkalom, hogy egy Mahler-művel találkoztam – és pont a VIII. szimfóniával! Ez már több mint 50 éve történt.

– A zenekart megduplázták, az Opera kórusa 150 fővel vesz részt az előadásban, ehhez jön hozzá a 40 fős gyermekkar és a nyolc szólista. Karmesterként milyen feladatot jelet ilyen nagy számú művésszel együtt dolgozni?

– Nem annyira nehéz, mint ahogy esetleg kívülről tűnhet (Nevet.). Természetesen tudunk külön-külön dolgozni a szólistákkal, a kórussal és a zenekarral, illetve már a gyerekekkel is volt próbám. Mivel nem sok ilyen jellegű koncert volt még az Eiffel Műhelyházban, kíváncsi vagyok, hogy akusztikailag milyen hatása lesz az összpróbának.

Stefan Soltész - fotó: Berecz Valter
Stefan Soltész – fotó: Berecz Valter

– Milyennek érzi a próbafolyamatot?

– Mindenki nagyon igyekszik, szerintem minden rendben lesz.

– Melyek ennek a műnek az úgymond nehéz, veszélyes részei?

– Ez egy monumentális alkotás, amely nem szabad, hogy forte-orgiába csapjon át. Úgy gondolom, hogy karmesterként a lírai részekre kell koncentrálni, melyekből egész sok van ebben a műben, azokban van a kihívás. A hangos szakaszok úgyis jönnek maguktól.

– Ha Mahler még élne, mit kérdezne tőle?

– Azt hiszem, hogy venném az összes fellelhető Mahler-partitúrámat és kifaggatnám a tempókra vonatkozó elképzeléseiről. Mahler soha nem írt metronómszámokat a kottákhoz, csak történetekből tudjuk, hogy sok művét gyors tempóban akarta hallani. A lassabb stílus egyébként is sokkal később vált elterjedté a zeneszerzők között, ha jól tudom, a 30-as években. Egyszóval, ha abban az örömben lehetne részem, hogy egy órát Mahlerrel tölthessek, beírattatnám vele az összes metronómszámot.

Stefan Soltész - fotó: Nagy Attila
Stefan Soltész – fotó: Nagy Attila

– Van kedvenc részlete a VIII. szimfóniából?

– Az egyik legfelemelőbb rész a vezeklő nők kórusa.

– A pandémia óta először vezényel újra a budapesti Operában. Mi mindennel töltötte a vírus miatti szünetet?

– Természetesen a pandémia mindent megbénított, a részemről ez azt jelentette, hogy hónapokig nem vezényeltem semmit. Aztán egyszer csak Tokióban találtam magam egy koncerten – pont olyan időszakban, amikor Németországban például semmilyen előadást nem lehetett megtartani. Eléggé furcsa helyzet volt. Jobban belegondolva viszont, már több mint 50 éve dolgozom karmesterként, így talán kijárt egy kis pihenés. Sok olyan darabbal tudtam foglalkozni, amiket eddig még nem dirigáltam, Schubert-szimfóniákkal például, vagy Schönberg Mózes és Áron c. művével. Igaz, hogy sok darabot vezényeltem, de még több olyan van, amelyet nem. Olyan sok, hogy akár három vírushelyzetre is elég lenne. De erre nagyon remélem, hogy nem kerül majd sor.

interjú opera mahler eiffel műhelyház ezrek szimfóniája stefan soltész
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésJames Bondról William Shakespeare-re vált Daniel Craig
Következő bejegyzés Új játszóhellyel bővül a Bécsi Állami Operaház

Ajánlott Bejegyzések

Nekünk írták a dalt! című kiállítás
Magyar Zene Háza

„Régen létre tudtak jönni generációs slágerek” – interjú Jávorszky Béla Szilárddal és Horn Mártonnal

2023. március 31.7 perc olvasás
Te csak hallgass!

A kékszakállú herceg várából készített lemezt a Coopera

2023. március 31.2 perc olvasás
BudaPesme
Intermezzo

A Balkán különleges zenei örökségét mutatja be a BudaPesme és a Zeneművek

2023. március 31.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.