• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Színház Zene

Ma éjjel táncolnék… – Rost Andrea estje az Eiffel Műhelyházban

Szerző: Szabó Z. Levente2021. december 22.
Facebook Twitter E-mail
Rost Andrea - fotó: Emmer László
Rost Andrea - fotó: Emmer László

Az igazi nagy művészek nem jönnek zavarba, ha a megszokottól eltérő szerepkörben lépnek közönség elé. Még a műfajok közötti átjárás sem akadály. Pontosan ilyen élményre számíthatnak azok, akik elmennek az egyedi hangulatú Eiffel Műhelyházba, ami 2022 első hónapjaiban három alkalommal ad otthont Rost Andrea újabb estjének.

Több mint három évtizedes színpadi jelenlét, és a világsiker mellett már megszokhattuk a kísérletezést is, például a magyar, a klezmer és a cigány zenei kultúra ötvözésében. Érthető módon volt már metszet is az életműből, ám most megint új oldalát ismerhetjük meg az előadónak. Ez az anyag érdekes megvilágításba helyezi a pályát. Rost Andrea ezúttal olyan műsorral lép a közönség elé, amelyben – miként fogalmazott – gyermekkori bukdácsolásaira kacsint vissza.

Ez már csak azért is érdekes, mert a művésznő azzal kezdi a beszélgetést, hogy már mindenki tudja róla, nem zenész családból származik. Viszonylag később kezdett el igazán komolyan foglalkozni az operaénekléssel, mert sokáig nem is akart operaénekes lenni. De éppen ennek az estnek kapcsán már nyilatkozott korábban arról is, hogy valójában gyerekként is közönség elé állt. Igaz, ez a nézősereg azért elég speciális összetételű volt. Maga az előadó sem lehetett több három és fél évesnél, amikor összecsődítette a környezetében élő többi gyereket az udvarba. Leültette őket hokedlikra, sámlikra, és egy kis betonemelvényen elénekelte nekik a repertoárját. Abból a szempontból mégis igazi koncert volt, hogy a kellékek nem maradtak el, és a többi gyerek tapsolt, Rost Andrea meghajolt. 

Bármilyen furcsán hangzik, most mi, kicsit idősebb gyerekek is ezzel a repertoárral ismerkedhetünk meg. Az önálló est címe: Dalok a lányszobámból – Ma éjjel táncolnék. Tekintsünk el a bukdácsolásra vonatkozó kijelentéstől, mert a többi tényleg igaz: azok a dalok csendülnek fel, amelyek egykor a táncdalfesztiválokon, illetve híres filmekben hangzottak el. A felvetésre, hogy egy gyerek mindent elénekel, amit a tévében vagy a moziban látott, hallott, függetlenül attól, mi az ő hangfaja, hangfekvése, Rost Andrea megerősítette: tényleg így van. Éppen ezért most sem operaénekesként kezeli ezeket a slágereket, hanem igyekszik ő alkalmazkodni az eredetiekhez. Igaz, annál mélyebb lágéba, mint Marlene Dietrich úgysem tudna menni – tette hozzá.

Rost Andrea
Rost Andrea – fotó: Operaház

Marlene Dietrich említése nem véletlenszerű. A táncdalfesztiválok anyagán túl helyet kaptak azoknak a színésznő-idoloknak az egész világon ismert dalai is, akiket gyerekként Rost Andrea csodált. Hiszen, mint erről már ugyancsak beszélt a közönség előtt, ő is olyan akart lenni, mint Marilyn Monroe, Marlene Dietrich vagy Judy Garland. Így már könnyű kitalálni, hogy az I Wanna Be Loved By You, a Sag mir, wo die Blumen sind, a Somewhere Over The Rainbow mind szerepel a műsorban. Az is igaz, hogy miként a gyerek nem törődik azzal, hogy férfi vagy női előadó slágerét próbálja utánozni, úgy ő Szécsi Pál-dalt is elő fog adni. Annyit még elárult a művésznő, hogy nem csupán az énekhangban igyekszik megidézni ezeket a darabokat, hanem eredeti nyelven is énekli őket. Németül, angolul, franciául, hiszen a kor egyik nagy slágere, France Gall Viaszbabája – illetve, akkor legyen a cím is franciául – a Puopée de cire sem maradhatott ki.

Az előadásban fontos, hogy állandó partnerekkel, kiváló művésztársakkal jött létre. Rost Andrea mindenhol hangsúlyozta, így most is fontosnak tartotta kiemelni, hogy a Hot Jazz Band fantasztikusan jó együttes, akik mindig együtt vannak, együtt játszanak. Ők olyan csapatot alkotnak, akikkel összeforrhat. Ahogy a világhírű szoprán mondta: Bényei Tamással énekelni igazi varázslat. „Ő egyszerűen csodálatos, és úgy hiszem, összepasszol a hangunk. Ez biztonságot ad.”

Érdekes kérdés, hogy milyen értelemben van szükség a biztonságra? Vajon lehet-e két eltérő stílus, a táncdal és a filmslágerek technikája, valamint az operaénekesi technika között könnyedén váltani, és mindezt beilleszteni a mindennapi gyakorlásba? A művésznő válasza szerint a mindennapos gyakorlás a hangképzés nélkülözhetetlen része, ez a hang karbantartása. A tanulásban is ott van a hűség, hiszen most is ugyanahhoz az énektanárhoz jár, aki annak idején felfigyelt a képességeire, aki először kezdett igazán komolyan foglalkozni vele. Az azonban magától értetődő, hogy egy napon nem lehet két műsorban jelen lenni. Igaz, Rost Andrea kis szomorúsága, hogy most éppen nincs annyi szerepe, mint amennyit korábban énekelt, de sok ötlet és koncerttematika van a fejében, amivel reméli, örömet szerezhet a rajongóknak, a komolyzene kedvelőinek és magának is.

Ide kapcsolódik:
Rost Andrea és Kovács Zoltán kapta a Bartók–Pásztory-díjat

Ennek fényében lehet, hogy valaki egy pálya lezárására gondol, azonban Rost Andrea nem tart ettől. Igaz, számtalan nagy énekes karrierjét látta lefelé ívelni, átélte, milyen az, amikor hallgathatatlanul hamissá váltak. Ő a rendszeres gyakorlás, tanulás mellett érzi a fizikai és mentális erőt, valamint hangja tisztaságát. Ettől még természetesen figyel arra, hogy észrevegye, ha bármelyik területen gond lenne, de tapasztalata szerint inkább másfajta megdöbbenés jellemzi a közönséget.

Annak idején a Comédie-Française művészei számoltak be arról, hogy Kanada francia nyelvű területén mutatkoztak be fergeteges vígjátékkal, ám a közönség nem nevetett. Kétségbe voltak esve, míg ki nem derült, hogy a nézők egyszerűen elképzelhetetlennek tartották, hogy kinevessék a Párizsból érkezett művészeket. Rost Andreának is volt hasonló élménye, hiszen akadt olyan közönség, amelyik őt operaénekesként szokta meg, és hiába mesélt történeteket is az előadás alatt, kellett némi idő, amíg a nézőtéren ülők ráéreztek arra, hogy szabad nevetni.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

rost andrea Operaház operaénekes
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésNeked is van időd rá! – A Vörösmarty Színház társadalmi kampánya a magány ellen
Következő bejegyzés #AdventiKalendárium 23. ablak – Fehér karácsony

Ajánlott Bejegyzések

Farkas Gábor - fotó: Raffay Zsófia
Intermezzo

Farkas Gábor szólóestjével folytatódik a 20. Jubileumi MVM Koncertek sorozat

2023. március 30.1 perc olvasás
Ferenczi György és az 1ső Pesti Rackák
eSzínház

Online elérhető Ferenczi György és az 1ső Pesti Rackák koncertje

2023. március 30.1 perc olvasás
Szokolay Sándor
Szokolay

„Ó, zene, szent segítség!” – Szokolay Sándor zeneszerzői hitvallása

2023. március 30.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Emerson Quartet Esterházy

Kismartonban tartja európai búcsúkoncertjét az Emerson Quartet

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.