• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Tánc

Mayerling – Habsburg történetet hoz a újranyíló Operaház első balettelőadása 

Szerző: Bőcs Annamária2022. március 9.
Facebook Twitter E-mail
Mayerling - forrás: OPERA

Vagyis ILVBIDT: In Liebe Vereint Bis In Den Tod. A betűk egy gyűrűn szerepeltek, amelyet Habsburg Rudolf adott Vetsera Mária bárónőnek utolsó együttlétük előtt. A közös öngyilkosság, enyhe őrülettel fűszerezve, nem egyedi történet a balett világában, gondoljunk a Rómeó és Júliára vagy az Anna Kareninára. A Mayerling című balettben azonban a rettenet nem pusztán a fantázia szüleménye, fokozatosan rántja magával a nézőt olyan mélyre, ahogyan a harmincegy éves ingatag trónörökös tette ezt egy tizenhét éves kamaszlánnyal. Sir Kenneth MacMillan koreográfiája március 14-től ismét az Operaházban.

1889. január. Erzsébet királyné egyetlen fia kezdi végleg elveszteni egyensúlyát, nem találva a kiutat a bizonytalan politikai helyzet, az uralkodókra kényszerített érdekházasság, a melankólia, a depresszió és a drog teremtette labirintusból. Öngyilkossági gondolatai vissza-visszatértek, majd megfogantak egy rajongó fiatal lány szerelmétől. 

Ő maga nem is sejthette, hogy száz év sem telik el, de tragikus sorsa és döntései a Royal Ballet ikonikus balettjének alapjait képezhetik majd, és jóllehet a jelen embere talán kevésbé tud mit kezdeni Rudolf társadalmi és egzisztenciális problémáival, a lelki diszharmóniája okozta tragédiák sajnos nem ismeretlenek számunkra ma sem. 

A neoklasszikus balett valamennyi eleme adott: mayerlingi vadászat, kastély, születésnapi bál, szerelem, végtelen szenvedély, majd a tragikus halál. Ami miatt szó szerint neo – vagyis újszerű a klasszikus baletthez képest –, hogy végig érezhető az élet realisztikus keserűsége. Itt a királyok-királynők-kastély hármasa nem A hattyúk tava fennkölt koncepciója, hanem a vérfoltos valóság. Talán éppen ez volt az oka, hogy a társadalmi, egzisztenciális válságon alapuló történet megfogta Sir Kenneth MacMillant, aki egyébként vonzódott a Habsburgok történetéhez és Liszt Ferenc zenéje alá merész koreográfiát alkotott. 

Az 1978. február 14-i premier után egyértelművé vált, hogy egy meghatározó mű született, ami a férfi főszereplőtől élénkebb, és komolyabb fizikai teljesítményt vár el, ahol a férfi test nem pusztán a nő tartó eleme és kísérője, hanem hús-vér karakter. A premieren David Wall, de később Johan Kobborg, vagy Sergei Polunin is táncolta a szerepet, kihívás elé állítva valamennyi táncost. A mozgásanyag ugyanis szintén áthágja a klasszikus balettek szabálykövetését, off-balance-ok, érdekes formaváltások utalnak arra, hogy itt tényleg felborult minden normál észjárás, és szó szerint vett egyensúly.

Ahogy a koreográfus másik darabjában, a Manonban, itt is minden felvonás tömegjelenettel kezdődik. A társadalmi kép után MacMillan közelíti és szűkíti a fókuszunkat az egyén, és annak érzései, sorsa, tragédiái felé. Valóban látjuk Mária személyiségét, aki gyermeki szenvedéllyel vonzódik Rudolfhoz és egyben devianciáihoz, hiszen ezek összekapcsolódnak, értelemszerűen áldozat, a szó szerinti és átvitt értelemben is. Jóllehet több forgatókönyv létezését – beleértve a pár szándékos meggyilkolását is – lehetőségként vetik fel a történészek, a feszültséget a végkifejletig fenntartó balettművet nézve mi nem gondolunk más szcenárióra.

A néző teljességgel hiteles és szenvedélyes képeket lát, a szerelem és az őrület színpadi összeolvadását. A The New York Times premierről adott jellemzése szerint is kellő érzékenységgel, részletgazdagsággal bemutatott műről van szó, a Royal Ballet magas szintű technikai szintje is tagadhatatlan.

MacMillan akarata ellenére saját tragédiáját is ikonikus koreográfiájába véste: 1992. október 29-én a Covent Garden kulisszái között halt meg, mégpedig szívrohamban, a Mayerling ismételt színpadra állítása közben.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. 

balett tánc Operaház bemutató mayerling
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésAz orosz-ukrán háború 10 eddigi következménye a zenei életre
Következő bejegyzés Kiválasztottak – Abszurd kabaré a Gólem Színházban – Játék 

Ajánlott Bejegyzések

Operaház

Az álruhás kertészlány – Amerikai koprodukcióban készül Mozart-előadásra az OPERA

2022. június 30.2 perc olvasás
Magazin

Lapozzon bele a Papageno 2022. július-augusztusi számába!

2022. június 28.2 perc olvasás
Ertl Péter
Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

2022. június 28.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.