• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Tánc Zene

Egy „ötcsillagos” klasszikus – A Paquita-szvitet tűzi műsorra a Magyar Nemzeti Balett

Szerző: Braun Anna2022. április 21.
Facebook Twitter E-mail
Prokofieva Irina
Prokofieva Irina – fotó: Svetlana Avvakum

Újabb gyöngyszemmel várja a közönséget a Magyar Nemzeti Balett együttese 2022. április 22-től: az Eiffel Műhelyház színpadán ezúttal a Paquita-szvit kel életre. Marius Petipa koreográfiáját a társulat két balettmestere, Mirzoyan Albert és Prokofieva Irina, valamint az együttes balettigazgatója, Solymosi Tamás dolgozta át.

Kevés olyan klasszikus koreográfia van, amelynek ilyen sok verziója született és látható a mai napig, mint a Paquita-szvitnek. Az eredeti egész estés, két felvonásos francia darabot Édouard Delvedez zenéjére Joseph Mazilier koreografálta, és a párizsi táncszerető közönség először 1846. április 1-jén láthatta az operaház színpadán Carlotta Grisivel és Lucien Petipával a főszerepben. Az eredeti művet végül Marius Petipa átdolgozásában ismerte meg a világ, aki jó iskolákat kijárt, tehetséges francia karaktertáncosként kezdte karrierjét, de családneve szerte a világon igen jól csengett, hiszen bátyja a Párizs Opera tündöklő szólótáncosa volt.

Petipa végül az első komolyabb sikerét Oroszországban aratta 1855-ben a Granada csillaga című darabbal, később vezető koreográfusként a cári színházaknál több mint ötven balettet alkotott vagy állított színpadra Szentpéterváron és Moszkvában, de balettjeiből alig két tucat maradt meg valamilyen formában. A Paquita az egyik legnevesebb átdolgozása. A budapesti előadásban a Paquita Grand Pas fog megelevenedni.

„Egy ilyen kristálytiszta klasszikus mű színpadra állítása mindig óriási kihívást jelent az együttesek számára, nem is vállalják sokan, pláne nem egy ilyen nehéz időszak után. Ugyanakkor Magyarország egyetlen klasszikus együttesében én most látom azt az erőt, azt a lendületet, amivel érdemes ennek a nagy feladatnak nekivágni” – mondta Solymosi Tamás a Magyar Nemzeti Balett balettigazgatója, aki nemcsak egyike a Paquita-szvitet átdolgozó koreográfusoknak, de ő maga koordinálja a másik két koreográfus, Mirzoyan Albert és Prokofieva Irina munkáját is.

Paquita díszletfestés - fotó: Berecz Valter
Paquita díszletfestés – fotó: Berecz Valter

„Patikamérlegen kell kimérni ezt a darabot, hiszen viszonylag szabadon dönthet a koreográfus, hogy a meglévő vázra milyen variációkat illeszt. Magán a vázon, a szkeletonon nem szükséges változtatni, de a szólókat, a pas de trois-kat, a variációk tömkelegét a koreográfus illeszti egymáshoz, és a lehetőségek végtelen tárházából természetesen a táncosok képességeinek és a közönség ízlésének megfelelően választja ki a lehető legtökéletesebb verziót” – tette hozzá.

A Mariinszkij Színház balettművészeként Prokofieva Irina több évadon keresztül táncolta is a darab főszerepét, és figyelemmel kísérte Yuri Burlaka legutóbbi, 2017-es verzióját is. „A Paquita-szvit a balett ünnepe, egy olyan tisztán klasszikus koreográfia, ami kiemeli a szólisták technikai-művészi tudását, a táncművészek karakterét és képességeit.” Prokofieva a balett színházi bemutatóiról mesélve elmondta, hogy a Paquita-szvit a bemutatását követően hosszú évekig nem volt színpadon, Petipa koreográfiáját Vaganova tartotta életben és emlékezetben. Vaganova pedig természetesen – miközben megtartotta a darab vázát – a tanítványaira írta a variációkat. 

A budapesti előadáson az alapvető változtatás az lesz, hogy a főként női szólókat felvonultató Paquita-szvitbe a három koreográfus igyekszik számos férfi variációt is becsempészni.

A férfi variációkon főként Albert Mirzoyan dolgozik a Magyar Nemzeti Balett együttesével, de mindhárom koreográfus egyaránt részt vesz a teljes Grand Pas kidolgozásában. „Ezt a részletet Petipa gyakran vitte »ajándékként« olyan eseményekre, mint például egy-egy díszes születésnap. A cél kifejezetten az volt, hogy a legjobb balerinák és balettművészek bemutassák tudásuk legjavát, hogy csillogjanak a nézők előtt technikai megoldásaikkal, szépségükkel.”

Ide kapcsolódik:
A „variációk királynője” – Agrippina Vaganova tanácsai kezdő balettosoknak

Mirzoyan emlékeztetett, hogy az eredeti balett Grand Pas-jában Petipa gyerekekkel táncoltatott mazurkát és polonézt, amit a hazai koreográfia is visszahoz a színpadra, így a Magyar Nemzeti Balettintézet növendékei is színpadra lépnek majd a budapesti bemutatón.

A Paquita-szvit látványos, gazdagon díszített darab, nagyon magas technikai és művészi igényeket támaszt a táncművészekkel szemben, rendelkezik a Vaganova-iskola minden stílusjegyével, amitől a klasszikus balett egyszerre monumentális és légiesen könnyed, szórakoztató és lenyűgöző egyszerre. Solymosi szerint a Paquita-szvit igazi „ötcsillagos” klasszikus darab lesz, amit a világ bármely színpadán büszkén táncolhat majd az együttes.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. 

magyar nemzeti balett Operaház paquita-szvit
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésUkrán menekültek számára indít programsorozatot a Magyar Zene Háza
Következő bejegyzés Megújult a kaposvári Rippl-Rónai Múzeum kiállítása

Ajánlott Bejegyzések

Művészetek Völgye
Művészetek Völgye

Két hét múlva indul a 31. Művészetek Völgye

2022. július 4.4 perc olvasás
John Malkovich és Igudesman - fotó: Julia Wesely
Intermezzo

A zenekritikus – Klasszikus zenei stand-uppal érkezik Budapestre John Malkovich

2022. július 4.3 perc olvasás
Mihail Pletnyov - forrás: YouTube
JM blog

Mihail Pletnyovval indít mesterkurzust az Anda Géza Alapítvány

2022. július 4.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Kék rapszódia a Fertőrákosi Barlangszínházban – Játék

Várallyay Kinga Promóció

Várallyay Kinga: „A Kék rapszódia egy igazi sikerdarab”

100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.