• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Esterházy
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • JaMese podcast
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Zene

Sir Willard White: „Minél inkább tudja valaki, hogy mit akar, annál félelmetesebb”

Szerző: Jászay Tamás2022. április 27.
Facebook Twitter E-mail
Sir Willard White - forrás: OPERA
Sir Willard White - forrás: OPERA

Mesébe illő történet majd’ ötven évvel ezelőttről: a jamaicai fiút dörgő basszusa New Yorkig és még sokkal tovább repíti. A II. Erzsébet által lovagi címmel kitüntetett Sir Willard White két emblematikus szerepét énekli Budapesten, avagy mi a közös Porgyban és Kékszakállúban?

– A hetvenes évek közepén önnel készült el a Porgy és Bess első teljes lemezfelvétele, ami a mai napig hivatkozási alap az operarajongók körében. Hogyan emlékszik ma erre az eseményre?

– A felvételnek van egy kis előtörténete: Porgyt egy ismert énekesre akarták bízni, a Lorin Maazel által tartott meghallgatáson engem Jim szerepére kértek fel, amihez viszont nem igazán volt kedvem. Angliába utaztam, amikor jött a távirat: „Te vagy Porgy!” Visszamentem Amerikába, három hét alatt kellett megtanulnom a szerepet. Komoly érzelmeket megmozgató, nagy munka volt. Porgy azért speciális karaktere az operairodalomnak, mert ha az ember fekete, férfi és van énekhangja, azonnal ezzel a szereppel azonosítják. Egyszer egy német étteremben valaki közölte velem, hogy kizárólag Porgyt kellene énekelnem, semmi mást.

– És mit felelt neki?

– Mit mondhattam? Hogy szerencse, hogy nem ő a munkaadóm! Akárhogy is, fontos állomás az életemben, bár színpadon nem énekeltem túl sokszor: Glyndebourne-ban és a Covent Gardenben volt egy-egy emlékezetes előadásom. Az elmúlt évtizedekben mégis sokat változott az elképzelésem Porgyról; az, hogyan lehet a szeretetet kifejezni a színpadon. A figurához egy jamaicai emlékemből merítettem: a piac előtt sokszor láttam egy láb nélküli koldust, aki egy gördeszkaszerű eszközön közlekedett. Nem könyörgött alamizsnáért, csak a nagy szemeire és a néma mozdulatra emlékszem, a körülmények ellenére megmaradt büszkeségére. Felhasználtam azt a kellemetlen emlékemet is, amikor eltörtem a bokámat: Trevor Nunn rendező szerette az ötletet, hogy térdelve, kiszolgáltatva jelenítsem meg Porgyt.

– A szerepformáláskor mindig személyes élményekből merít ihletet?

– Igen, a test emlékeiből, meg persze a képzelőerőmből is. Egyikünk sem tudhatja pontosan, milyen egy másik ember bőrében élni, de a személyiség bizonyos aspektusait felfedezhetem magamban, és ez segít a színpadi szituáció megértésében. Időbe telt, míg rátaláltam a módszerre, de ma már így érzem magam biztonságban a színpadon.

– A kérdés adja magát: a Kékszakállú herceg karakterét honnan építette?

– Ha arra céloz, hogy még sosem voltam herceg, igaza van. De hát minden történet emberi történet, így el tudom képzelni ezt a figurát, aki következetes a döntéseiben, még úgy is, ha közben elpusztítja a nőket, akiket szeret. Különös, de minél inkább tudja valaki, hogy mit akar, a környezete szemében annál félelmetesebbé válik. Kékszakállú nem kérte Juditot, hogy kövesse őt: a nő döntött így kíváncsiságból, a férfi pedig azt mondta, hogy fogadj el így, ahogy vagyok. Judit azonban kérdéseket tesz fel: hát nem pontosan ez történik a különböző kapcsolatainkban ma is?!

– Muszáj megkérdeznem: hogy boldogult Balázs Béla magyar nyelvű librettójával?

– Azt mondják, jól utánzok hangokat, de a magyar nyelv? „Le-he-tet-len!” (nevet) Volt egy magyar beszédtanárom, aki sokat segített. Természetesen pontosan értenem kell az elhangzó szavakat, és ha ez megvan, a zenei frázis segíti a memorizálást, de ez egy lassú, lépésről lépésre történő folyamat volt.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. 

interjú Operaház a kékszakállú herceg vára porgy és bess willard white
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés3D animációval kísért Szöktetés a szerájból-bemutatót tart az Eiffel Műhelyház
Következő bejegyzés A fülbemászó zenék komponistája – Fényes Szabolcsra emlékezünk

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Elhunyt Vangelis 

2022. május 19.3 perc olvasás
Christian Thielemann - fotó: Matthias Creutziger
Müpa magazin

A zene ünnepe – Christian Thielemann érkezik a Müpába

2022. május 19.3 perc olvasás
Backstage

Elindítjuk gyakornoki programunkat – Csatlakozz a Papageno csapatához!

2022. május 19.1 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Bondoró Fesztivál Promóció

Határokon átívelő nagycsaládos móka – MeseKert a nyárindító Bondorón

Belefér egy pici szívbe koncert Grecsó Krisztiánnal - forrás: Várkert Bazár Promóció

Gyereknap a Várkert Bazárban

Csipike Promóció

Fodor Eszter: „Meghatóan szépen nyúltak az eredeti szöveghez”

Anton Pavlovics Csehov - Kiss Csaba: DE MI LETT A NŐVEL? Férfimese egy felvonásban / Gózon Kamaraszínház - MÁJ 27. PÉNTEK, 15:00 Kápolnásnyék, Halász Gedeon Eseményközpont Halász Kastély rendezvényterem - fotó: Gózon Kamaraszínház Promóció

Kálid Artúr: „Remélem, hogy sose kell kompromisszumot kötnöm”

Promóció

Gyereknapon mutatja be új meselemezét a HolddalaNap Zenekar

Magyar Nemzeti Múzeum - fotó: Incze László Promóció

Újra Múzeumok Majálisa a Magyar Nemzeti Múzeumban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.