• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Zene

Áriaesttel és a Pomádé király új ruhájával készül az OPERA énekkara

Szerző: Szabó Z. Levente2022. május 6.
Facebook Twitter E-mail
Csiki Gábor a Tercett-Trio-Trois sorozatban
Csiki Gábor a Tercett-Trio-Trois sorozatban (2020) – fotó: Berecz Valter

Sokszor beszélünk művészi alázatról. Sokféleképpen érthető, ám vannak olyanok, akiknél magától értetődő. Ők azok, akik estéről estére, hétről hétre kevesebb rivaldafénnyel is beérik, ám május 7-én és 14-én övék a főszerep. Az operai énekkar ifjú és tapasztaltabb művészeiről van szó.

Az operarajongók már tudják, hogy legrégebbi és legnagyobb professzionális kórusunk a Magyar Állami Operaház Énekkara. A jelenleg 140 művészből álló együttes karigazgatója Csiki Gábor, aki maga is húsz évet töltött el a kórus tagjaként. Most az ő feladata volt a májusi Énekkari Minifeszt műsorának összeállítása, melyben szerepel Áriadélután az Eiffel Műhelyházban és a kórus szólistáival megvalósuló, öt alkalommal is újra feltűnő operaprodukció, Ránki György Pomádé király új ruhájának előadása.

Ez utóbbi különleges feladat, így amikor erről és az énekkari művészek egyéb lehetőségeiről is beszélgettünk – amikor egyénileg is előtérbe léphetnek, megmutathatják tehetségüket –, Csiki Gábor hangsúlyozta, hogy a szólisták kiválasztásánál a szerepek markáns karakterei leszűkítették a kört. Ránki György műve vígopera, gyerekeknek játszott, de bonyolult rendezés, tartalom, nagyon nehéz zeneileg is.

Akik szerepelni fognak, azok fiatal, tehetséges tagjai az énekkarnak és korábban nem énekeltek ebben a produkcióban, így nincs automatizmusuk. Ráadásul feladatokkal zsúfolt időszakban kerül sor a Minifesztre, így amikor a kiszemeltek kézhez vették a felkérést, azzal is tisztában voltak, hogy az énekkari munka alól sem kapnak felmentést. Pedig ebben az időszakban Porgy és Besst is játszanak, ami azt jelenti, hogy nyelvet és stílust is kell váltani. Ám mindenki azt mondta: „Állunk elébe!”

Ide kapcsolódik:
Porgyt és Kékszakállút is énekel az Operaházban Sir Willard White

Az Áriadélután összeállításánál más a koncepció, hiszen ott a tagok maguk választhatnak, mit szeretnének előadni. A karigazgató szerint, aki rendszeresen fellép az évek óta visszatérően megrendezett alkalmon, már várja azt, a program összeállításában pedig inkább a bőség zavarával kell megküzdeni. A műsort valamilyen módon fel kell fűzni egy gondolati füzérre, az ő feladata az, hogy legyen egyfajta tematikája a programnak, ami általában az évad jellegéhez igazodik.

Idén valójában az okoz nehézséget, hogy jelenleg az Újranyitó Évad fut, ami nem kifejezetten művészeti koncepció. Ugyanakkor nagy segítség, és külön öröm, hogy ilyenkor sem kizárólag szólistaként akarnak megmutatkozni a tagok. Sokan megszerették a kamaraműveket, jelentkeznek négyesekkel, hármasokkal, illetve duettekkel.

Természetesen mindig van elegendő jelentkező, hiszen az énekkari művészek egy évben csupán néhány alkalommal mutatkozhatnak meg szólistaként: például az OperaFüreden, illetve a bevezetőben említett Énekkari Minifeszten. Csiki Gábor is úgy véli, szükség van ezekre a rendezvényekre, ám egyben azt is hangsúlyozza, elegendő annyi, amennyi van. Ő ugyanis alapvetően nem hisz a „művészi” munka létezésében. Az énekkari tagok és a saját maga tevékenységét sokkal inkább gyakorlati munkának tekinti. Hogy mi vezeti a kórustagok kezét, torkát, azt az határozza meg, milyen tapasztalatai vannak az illetőnek. Ilyen az énekkari művészek szakmája, ezzel mindenkinek meg kell barátkozni.

Csiki Gábor egy elfeledett opera címére szokott hivatkozni: „Együtt és egyedül”. Erre a paradoxonra épül az énekkari karrier, melynek alapja, hogy egyéni képességeit mindenki csak bizonyos alkalmakkor tudja megmutatni. És nem is kell többször. Aki ezt nem tudja feldolgozni, annak mindig problémája lesz. Csiki Gábor sem tagadja, hogy személyes életélményről, tapasztalatról beszél. Ezen a keserű hídon neki is át kellett mennie, de véleménye szerint megéri, mert más szempontból viszont többszörösen kárpótol ez a különleges pálya.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. 

Operaház énekkar énekkari minifeszt
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésIgnacio García: „A spanyol művekben rendkívül erősek a feminin energiák”
Következő bejegyzés Befejezett múlt idő – MariaHilfe!: 1990 EP

Ajánlott Bejegyzések

Intermezzo

Tandori Dezső és Kurtág György találkozásairól nyílik kiállítás Szegeden

2023. március 22.2 perc olvasás
Intermezzo

Akinek nem tudod nem dúdolni a dallamait – Sir Andrew Lloyd Webber 75 éves

2023. március 22.4 perc olvasás
Mária Magdolna-torony - fotó: Kocsis Katalin / Kataliszt
Kataliszt

Különleges zenei történet kapcsolódik a középkori Mária Magdolna-templomhoz

2023. március 22.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Fischl Mónika és Ninh Duc Hoang Long | Fotó: Mahunka Balázs Promóció

Ninh Duc Hoang Long: „A gondviselés hozta úgy, hogy énekelhetem Webber Requiemjét”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.