Kevés szebb dolog van annál, mint gyerekek előtt kinyitni az opera birodalmának kapuját. A kulcs sok esetben a pedagógus kezében van, ezért nekik nyújt segítséget immár 2016 óta az OperAkadémia és az OperAkadémia Plusz. Az egyik, épp egy szeszélyes április 1-jére eső kurzusnapra mi is ellátogattunk.
- hirdetés -

Az esős tavaszi délelőttön szimpatikus társaság gyülekezik az Operaház Előcsarnokában. Vannak, akik egyedül várakoznak, többen beszélgetnek, mások pedig telefonnal a kezükben sétálnak a márványoszlopok között és fotókat készítenek minden érdekesnek tűnő részletről, ki nem hagyva a rézcsillárokat, a mennyezeti freskókat és a márványlépcsőket sem. Az egyikükhöz odalépve megtudom, hogy azért is érdekli a gazdag szín- és formavilág, mert általános iskolai tanító, aki rajz speciálkollégiumot is tart a diákoknak.
„Csodálatos ez a felújított épület, nem tudok betelni vele! Olyan, mint egy tündérpalota vagy egy templom. Nem lehet elég fotót készíteni róla!” – mondja, miközben visszanézi a telefonján a szebbnél szebb képeket. Nem is tartom fel tovább, egy csoporthoz fordulok. Ők Kiskőrösről érkeztek, az énektanárt az iskolalelkész is elkísérte:
„Nagyon érdekel a művészet, a zene, és az OPERA mindhárom játszóhelyét is szerettem volna megnézni.”
Egy művészettörténet szakos egyetemista is szemlélődik a várakozók közt, aki szakdolgozatot ír, és műemlékvédelemmel is foglalkozik. „Pár éve már részt vettem ilyen típusú előadásokon az Erkel Színházban, idén az Eiffel Műhelyházba is szerettem volna eljutni, de rengeteg volt a tanulnivalóm” – meséli, miközben megindul a csapat a frissen csiszolt, vörös szőnyeggel borított márványlépcsőkön a Székely Bertalan terem felé, az aznapi előadások színhelyére.
Az OperAkadémia Plusz négy napnyi, összesen harmincórás akkreditált továbbképzésén a mintegy hatvan főnyi érdeklődő az előadásokat az Erkel Színházban, az Eiffel Műhelyházban és mindenki örömére 2022 tavaszától ismét az Operaházban is hallgathatja. Itt az OPERA vezetői, kiemelt munkatársai, Nagykövetei és művészei nem kisebb dologra vállalkoznak, minthogy komplex képet adjanak az opera és a balett műfajáról, a színház napi működésének alapos megismerésén, színes, inspiráló, egyben személyes élményeken keresztül. A tavaszi kurzuson többek között szó volt a művészeti terület igazgatási munkáiról, a modern és kortárs táncművészetről, az operai nagy elődökről, az OPERA marketing- és PR-tevékenységéről, az Operaház 138 éves múltjáról és a gazdag repertoárról.
A jelenlévők betekintést nyerhettek előadások és művészeti tárak próbáiba, a súgó és az ügyelő munkájába, készíthettek szobrokat, festhettek díszletet, megnézhették a jelmez- és a fodrásztárat is. Bejárhatták az Eiffel Műhelyházat, a felújított Operaházat, és megnézhettek egy esti előadást is, ami előtt rövid bevezetőt, műelemzést, felkészítést hallgathattak meg. Nem csoda, ha sok a jelentkező. „Soha ilyen gyorsan nem telt be a létszám, mint az idén tavasszal. Végre visszatérhettünk az otthonunkba, nagy öröm, hogy újra itt lehetünk” – ezt már Kákay István, a Művelődésszervezési és Képzési Osztály vezetője emeli ki a délelőtti, az első előadás bevezetéseként.
Az OperAkadémia Plusz a 2016 óta működő, nagyszabású, köznevelési program, az OperAkadémia folytatásaként, kibővítéseként jött létre. A két továbbképzés önállóan, de egymásra épülve is megállja a helyét, az egyiken való részvétel nem előfeltétele a másikra történő jelentkezésnek. A következő, őszi OperAkadémián az operát, mint műfajt járják körül, de a balettről is sok szó esik majd, csakúgy mint a rendező szerepéről, a zenekarról, az énekkarról vagy a hangképzésről. Lesznek szituációs gyakorlatok és az OPERA köznevelési programjait is részletesen bemutatják.
Ahogy látható, az OPERA a programokkal nem csupán fel szeretné kelteni a pedagógusok érdeklődését az opera műfaja iránt. Biztos ismereteket kíván átadni az operatörténet, a műfaji sajátosságok, a balett alapjai és az Operaház, mint intézmény témaköreiben, bízva abban, hogy a pedagógusok a képzést követően olyan kompetenciákkal rendelkeznek majd, amelyek alkalmassá teszik őket a műfajok diákság felé történő közvetítésére.
Az itt szerzett ismeretek pedig igen jól alkalmazhatók a mindennapokban, állítja az áprilisi délelőttön zsúfolásig megtelt Székely Bertalan teremben az előttem ülő résztvevő, aki vidéken lakik, de Budapesten tanít magyart és táncot: „A balett világa különösen érdekel, és nagyon sok mindent tudok hasznosítani az itt hallottakból, ezért is jelentkeztem az őszi OperAkadémia után a tavaszi OperAkadémia Pluszra is – mondja. – Az iskolám részéről is igény van arra, hogy részt vegyek ezeken az előadásokon. Az unokatestvérem egyébként táncol a Magyar Nemzeti Balettintézetben, a március 12-i Újranyitó gálán is szerepelt.
A növendékeimet is el fogom hozni ide, mégpedig a Rómeó és Júliára. Kell a gyerekeknek a kapaszkodó, különösen ebben a zűrzavaros korban, amiben jelenleg élünk.”
A mellettem ülő, magyar-történelem szakos pedagóguskolléga is hasonló állásponton van. Ócsán tanít, és épp színházi programmal kapcsolatban csetel a telefonján. Amikor szusszanásnyi időhöz jut, elmeséli, hogy az iskolában ő szervezi a színházlátogatásokat, és a világjárvány előtt már jártak az Operaházban a diákjaival különböző előadásokon. „Tervezem, hogy ismét elhozom őket” – mondja sietve, és ismét elmerül az üzenetekben.
Ahogy az előzőekből is kiderült, az akkreditált továbbképzésre a szélrózsa minden irányából érkeznek az országból. A pedagógusok a kurzus végén tesztet töltenek ki, hogy rögzítsék ismereteiket, majd elégedettségi kérdőíven jelezhetnek vissza a szervezőknek, néhányan pedig rövid dolgozatban foglalják össze gondolataikat. „Az első olyan képzés, ami hasznos is. Sok új tudást kaptam, néhány meglévőben megerősödtem. Színes, érdekes témákat vetettek fel, és mindezt mély alázattal adták át. Hihetetlenül lelkes volt az összes előadó, ami nekünk, fásult tanároknak külön élmény” – olvasható az egyikben. „Már harmadik alkalommal veszek részt a továbbképzésen. Mindig elégedetten távozok, nagyon jó előadásokat hallhatok, elhivatott szakemberekkel találkozhatok!” – írta egy másik résztvevő.
„Nagyon hálás vagyok a lehetőségért, mert rég »elhagyott« készségeimet ébresztette fel, illetve az iskolámnak friss, hasznos és lélekemelő programokat nyújthatok át” – érkezett a visszajelzés.
„Végig azt éreztem, hogy itt a pedagógus nagy becsben van tartva, ami manapság ritkaságszámba megy. Legjobb része a képzésnek, hogy mindenki számára izgalmas, annak is, aki teljesen laikus és annak is, aki otthonosabb a témában” – reflektált egy tanár. A számos pozitív visszajelzésnek a változatos témák, a lelkes előadók, a magas színvonal, az élmények feltöltő ereje és a jó szemléltetőeszközök is visszatérő elemei, mint ahogy az itt szerzett információk, tapasztalatok továbbadásának szándéka is megjelenik. Reméljük, az ilyen kezdeményezések nyomán minél többek látogatnak el majd újra – vagy épp először – az OPERA játszóhelyeire.
A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.