• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Papageno Klasszik
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Zene

Soltész Ágnes: „A koncertmester kapocs a karmester és a zenekar között”

Szerző: Várhegyi András2022. október 22.
Facebook Twitter E-mail
Soltész Ágnes
Soltész Ágnes – fotó: Nagy Attila

Muzsikus família sarja, édesanyja ének-szolfézs oktató, édesapja hegedűművész és -tanár, testvérei ugyancsak zenei pályán helyezkedtek el. Férjével több mint huszonöt éve játszik együtt az OPERA Zenekarban mint koncertmester. Soltész Ágnes hegedűművésszel az egyik próba után ültünk le beszélgetni.

– Férjével, Kovács Zoltán zeneszerző, karmester és fagottművésszel együtt mindketten a művészházaspárok folyton elfoglalt hétköznapjait élik, miközben három gyermeket nevelnek. Hogyan tudja összeegyeztetni a hivatását a családdal?
– Most már nagyobbak a gyerekeink, úgyhogy könnyebb a helyzet, de kiskorukban komoly kihívást jelentett a család és a hivatás közti egyensúly megteremtése. A nagyszülők mindkét oldalról komoly segítséget jelentettek, stabil hátteret biztosítva. Nélkülük nem tudtam volna a gyerekek másfél-két éves korában visszamenni dolgozni. Egyrészt nehezebb volt a gyerkőcöknek, mert kicsit zaklatottabban zajlottak a hétköznapjaik, másrészt – ennek a helyzetnek köszönhetően – nagyon szoros kapcsolat alakult ki a nagyszülőkkel.

– Az OPERA Zenekarhoz már egészen korán személyes szálak fűzték, hiszen édesapja, Soltész István húsz éven át zenélt az együttes prímszólamában. Önt mikor szippantotta be az OPERA?

– Gyerekkoromban gyakran elkísértem édesapámat az előadásokra, de az első személyes találkozásom a zenekarral 1994-ben volt, amikor férjem hegedűversenyét az OPERA Zenekar kíséretével mutattam be. Már akkor nagyon kedvesen invitáltak a kollégák ebbe az együttesbe, de akkoriban még a Forrás Kamarazenei Műhely tagjaként számos szóló- és kamarafellépésem volt. Olyan művészekkel játszhattam együtt több alkalommal, mint Kocsis Zoltán, Várjon Dénes és Vásáry Tamás. Ezeknek a fellépéseknek a tapasztalatait jól hasznosíthattam későbbi koncertmesteri munkám során. Végül ’96-ban nyertem felvételt az OPERA Zenekarba mint koncertmester.

Ide kapcsolódik:
Rost Andrea és Kovács Zoltán kapta a Bartók–Pásztory-díjat

– Mi adja az operai munka varázsát?

– A szimfonikus zenekari koncertekkel szemben egy operaelőadás során bármikor történhet valami váratlan esemény a színpadon, tehát meg kell tanulni nagyon gyorsan reagálni a karmester jelzéseire. Ez egészen másfajta attitűdöt követel a zenekari játék szempontjából.

– Kialakulhatnak életre szóló kapcsolatok, barátságok?

– A zenekar több mint kétszáz tagból áll, természetes, hogy nem ismerünk mindenkit egyformán jól, de van egy összetartó közösség, számíthatunk egymásra. Elég kevés idő jut az OPERÁ-n kívüli találkozásokra, ezért külön öröm, ha egy-egy turné alkalmával – amely néha akár öt-hat hétig is tarthat – több időt tölthetünk egymással. Nekem az is nagy szerencsém, hogy a férjemmel együtt dolgozhatok, segítjük, kontrolláljuk egymás munkáját.

– A munka és az otthoni teendők mellett milyen tevékenységek kapcsolják ki leginkább?

– Szerencsére egy öttagú családban nagyon sokirányú az érdeklődés. Igyekszünk részt venni egymás életében. Ha időnk engedi, télen szívesen megyünk síelni, nyáron pedig gyakran vitorlázunk a Balatonnál, ahol van egy kis nyaralónk. Emellett nagyon szeretek kirándulni, erdőt járni. Pár éve elvégeztem egy nordic walking-tanfolyamot, próbálom a mozgást beépíteni a mindennapjaimba. Amikor a gyerekek kisebbek voltak, sokat kézműveskedtünk, most már többnyire csak egyedül hódolok ennek az elfoglaltságnak.

– Adja magát a kérdés: mennyire bizonyult ragadósnak a zene szeretete a családon belül?

– A zene szeretete szerencsére mindenkinél jelen van, fontos volt, hogy zeneértő, koncertlátogató embereket neveljünk a gyermekeinkből. A fiam úgy tűnik a sportot választja hivatásának, a lányoknál még nem dőlt el a kérdés egyértelműen.

– Mit szeret leginkább a munkájában? Miben áll a koncertmesteri hivatás lényege?

– Ha valaki az OPERÁ-ban dolgozik, akkor előbb-utóbb megérinti ez a műfaj. Koncertmesterként meglehetősen összetett a feladatom. Egyfelől segítenem kell a karmestert a koncepciója megvalósításában, miközben az egymás iránti figyelemre ösztönzöm a zenekar tagjait, hiszen csakis abból születhet jó együttjáték. Nagyon fontos az empátia, hogy a koncertmester megértse és szakmailag támogassa a kollégáit, bizonyos helyzetekben pedig szükség van kellő határozottságra is.

A koncertmester bizonyos értelemben kapocs a karmester és a zenekar között.

– Hogyan írná le a zenekari árkot annak, aki még nem járt ott?

– Sosem fogom elfelejteni azt az érzést, amikor első alkalommal beléptem az Operaházban a zenekari árokba. Nagyon megragadott a hely különös miliője, a hatalmas tér, a kivilágított páholyok látványa. Kezdetben kicsit szokatlannak tűnt az akusztika, de ilyen szempontból hamar kialakul egyfajta rutin.

– Beszélgetésünk idején az Eiffel Műhelyházban próbálják a Fidelio koncertszerű változatát, Stefan Soltész vezényletével. Melyek a kedvenc megoldásai az épületben?

– Elsőre talán szokatlannak tűnik az opera műfaját egy ipari műemléképületbe helyezni. Azonban a jól kialakított belső terek, stúdiók hamar meggyőzik mind a zenészeket, mind a közönséget a hely alkalmasságáról. A zenekarnak óriási előrelépést jelentett a tágas és jó akusztikájú Fricsay terem. Minden újonnan megvalósuló részletnek örülünk, lassan kezdjük belakni az épületet.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. 

interjú Operaház koncertmester magyar állami operaház zenekara soltész ágnes
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésAngelina Jolie alakítja Maria Callast egy készülő filmben
Következő bejegyzés Zajmelódia

Ajánlott Bejegyzések

Verdi szobája a villájában kialakított múzeumban - forrás: a Villa Verdi honlapja
Intermezzo

Az olasz operaházak gyűjtenek Verdi villájának megvásárlására

2023. február 5.2 perc olvasás
Oláh Krisztián - fotó: Hegyi Júlia Lily
Magyar Zene Háza

Oláh Krisztián: „Merjek gátlás nélkül, ösztönösen improvizálni”

2023. február 5.5 perc olvasás
Jürgen Flimm
Intermezzo

Elhunyt Jürgen Flimm rendező

2023. február 5.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Dénes Viktor - forrás: Budapesti Operettszínház Promóció

A berobbanástól a sűrített jelenlétig – Beszélgetés Dénes Viktorral

Szent Péter esernyője Színház mindenkinek

Túl a 200 000. nézőn – Folytatódik a Színház mindenkinek misszió

Vass András - fotó: Gyarmati Csaba Zene

Vass András: „A Teremtés zenei anyaga zseniális, sőt tökéletes”

Promóció

Kocsis-Holper Zoltán: „A kortárs zene rólunk szól”

Az almafa virága - forrás: Vertigo Promóció

Tiltott szerelem Budapesten – Érkezik Az almafa virága a mozikba

Promóció

Felelős hitelességgel – Homonnay Zsolt a Mária főhadnagy rendezéséről

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.