Bátori Éva: „Az éneklés a teljesítménycentrikus élsporthoz hasonló”

Szerző:
- 2022. november 6.
Bátori Éva - fotó: Éder Vera
Bátori Éva - fotó: Éder Vera

Az OpeRajt elindításával a magyar vokális komolyzenei élet utánpótlás-neveléséhez szeretne hozzájárulni az OPERA, mindenekelőtt a képzés főszereplőit, az énekmestereket bevonva. E koncepció kidolgozásával Bátori Éva, Érdemes és Kiváló Művész, a Debreceni Egyetem magánének tanszékének vezetője lett megbízva.

- hirdetés -

Több mint harminc éven át tartó operaszínpadi karrierjének tapasztalataival felvértezve Bátori Éva szerepkört váltott: „A színpadot magam mögött hagyva úgy gondoltam, már többet tehetek a Házért és a műfajért, ha az utánpótlással foglalkozom. Vallom, hogy autentikusan kell élnünk. Én úgy lehetek hiteles, ha belátom: amit a tükörben látok, az valós. A színpadi lét »hallvány és látvány« egyben, nekem már nem ott van dolgom. Számomra üdítő a fiatalok teljesítménye. Hozzáállásuk, mozgáskultúrájuk más, mint a miénk volt, de ez így van rendjén, övék az opera jövője. Régóta tanítok, az ösztönzés módjai pedig kezdettől foglalkoztattak, mert nevelni is csak motiválóan lehet.”  

Az OpeRajt vállalásainak összefogására Ókovács Szilveszter főigazgató kérte fel Bátori Évát: „Ugyanúgy az alapoktól próbálom felépíteni, ahogyan kilenc évvel ezelőtt, amikor az OPERA Nagykövetei Programot megalkottuk. A nagykövetek iskolás gyerekekkel foglalkoznak országszerte; lényegében házhoz visszük az operát, az ifjúság tanórák vagy külön foglalkozások keretében ismerkedhet a műfajjal. Míg a nagykövetek a leendő közönség megszólításához, kineveléséhez járulnak hozzá, addig az OpeRajt az énekesi utánpótlás ügyét szolgálja.” 

Miért vál(hatot)t mára ennyire égetővé az énekeshiány? A művész-tanár válasza ebben is racionális: „A 21. század egyik alapproblémája, hogy nehezen motiválhatók a fiatalok. Ez a generáció szinte kizárólag a virtuális világban, a közösségi médián él.

A közösségi oldalak viszont többnyire álteljesítményeket közvetítenek: az ifjak nem látják a valódi, maradandó sikerekhez vezető, nehezebb utakat, nem »konfrontálódnak« a valósággal.

Egy operaénekes nem állhat ki és énekelhet el egy szerepet alapos tudás, évekig tartó felkészülés, gyakorlás nélkül. Nálunk nincs könnyebb út, gyors siker. Az éneklést a teljesítménycentrikus élsporthoz tudnám hasonlítani. Mostanában az opera vonatkozásában is egyre gyakrabban szembesülünk azzal, hogy bizonyos szerepekre hiányoznak előadók. Mivel férfi énekesekből még kevesebb áll rendelkezésre, az OpeRajt külön oda szeretne figyelni férfi énekestehetségek képzésére, illetve énekmestereik segítésére.”

Hogyan működik majd ez a program? Röviden összefoglalva: „Tapasztaljuk, hogy ma minden téren milyen gyakori a pályaelhagyás. A fiatalok oda mennek dolgozni, ahol könnyebben lehet sok pénzt keresni. Márpedig ahhoz, hogy egy ifjú énekes színpadképessé érjen, rengeteg munka, kitartás, gondos felkészítés szükségeltetik. Esetünkben tehát rendkívül fontos szerepük van a növendékeiket ösztönző oktatóknak.

Az OpeRajt programjának lényege, hogy az OPERA felveszi a kapcsolatot és szoros együttműködést alakít ki énekmesterekkel, valamint tanítványaikkal. Olyan hangképző mestereket keresünk, akiknek a tanítás és az opera egyaránt szívügyük. Fontos a szakmai tudás, az elhivatottság és az elköteleződés, hiszen egy hosszútávú, évekre előre mutató kooperáció alapjait szeretnénk lerakni.

Jóllehet a pályázat elbírálásakor sokat nyom a latban a jelentkező tanárok gyakorlatban eltöltött éveinek száma, de külön hangsúlyozzuk: fiatal énekmesterek jelentkezését is várjuk. Hiszen az operaműfaj oktatásában, átadásában övék a jövő. Az OPERA innovatív módon a program valamennyi szereplőjére vonatkozóan gyümölcsöző együttműködést kínál.” 

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo