• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Zene

Időhurkok szorításában  – Visszatér a Parsifal az Operház színpadára

Szerző: Pallós Tamás2023. február 16.
Facebook Twitter E-mail
Parsifal - fotó: Berecz Valter
Parsifal - fotó: Berecz Valter

Április 5. és 14. között négy alkalommal ismét látható a Parsifal a Magyar Állami Operaházban, Almási-Tóth András rendezésében. Az új koncepció tavaly váltotta Mikó András 1983-tól, harmincöt éven át játszott klasszikusát. Kocsár Balázs karmester és a rendező hasonlóan gondolkodik Wagner összegző művéről; és az idő kitüntetett szerepét mindketten kiemelik.    

A főzeneigazgató, Kocsár Balázs a gyerekkora felidézésétől indult, hogy a Parsifal jelentőségét önmagára vonatkozóan megvilágítsa:

„Életem egyik kulcsdarabja. Ez a mű hozott vissza a műfajhoz. Édesapám révén számomra még a kortárs zene sem volt idegen, de általános iskolásként az Operaházban és az Erkel Színházban látott-hallott előadások annyira kiábrándítottak, hogy úgy éreztem: egy életre végeztem az operával. Aztán zeneakadémistaként, 1985-ben kijutottam Bayreuthba, ahol egy ifjúsági zenei találkozón vettem részt. Ingyenjegyeket kaptunk a Festspielhausba, és az első előadás, amire elmehettünk, a Parsifal volt. Engem nem vonzott, úgyhogy ajánlgattam a jegyemet a diáktársaimnak, de ők rábeszéltek: ha már itt vagyunk Bayreuthban, nem hagyhatom ki. Az a csoda, ami ott ért, egy életre meghatározta a jövőmet. James Levine vezényelt, Götz Friedrich rendezte az előadást. Levine tempóival minden idők egyik leghosszabb Parsifalja elementáris drámai, színpadi és zenei hatást gyakorolt rám. Revelációként hatott.

Rádöbbentett, ha így is lehet operát játszani, így is lehet muzsikálni, akkor ez nagyon izgalmas műfaj. Bécsbe kezdtem járni, a Staatsoper Claudio Abbado főzeneigazgatósága alatt a fénykorát élte: Domingo, Pavarotti, Carreras, Bernstein, Carlos Kleiber… Fantasztikusabbnál fantasztikusabb élmények értek.

Húsvétkor aztán megnéztem itthon is a Parsifalt, pontosabban meghallgattam egy páholy mélyéből. A zene varázsa megint csak lenyűgözött. Az említettek alapján főzeneigazgatóként érzem, hogy milyen komoly a felelősségünk. A műveknek a lehető legmagasabb színvonalon kell megszólalniuk, hiszen a nézőtéren mindig ül valaki, akinek az a bizonyos előadás lesz az első, ami majd meghatározza az illető viszonyát az operához.”

A 2022-es bemutató Kocsár Balázs karmesteri életében is premier volt, a Parsifalt először dirigálta. „Korábban már szóba került, hogy elvezénylem a művet, de miután megtudtam, hogy a színház új rendezésben kívánja kiállítani a darabot, a közel negyven éven át futó Mikó András-féle előadást Kovács János karnagy úrral elbúcsúztattuk, én pedig megvártam Almási-Tóth András rendezését.” 

A komponistáról és e zenedráma kihívásairól szólva saját Parsifal-képét is megosztotta: „A Wagner-repertoárt nézve A bolygó hollandi, a Tannhäuser és a Lohengrin még a 19. század első felének operai tradícióiban gyökerezik, nem kis olasz és francia hatást mutatva; a végpont, a Parsifal viszont – ha nem is teljesen más – a komponista abszolút egyéni zenei nyelvének kiteljesedése. Számomra az volt a legfontosabb, hogy olyan előadást hozzunk létre, amely egységbe kovácsolja a zenét és a történést, kitöltve a wagneri időt, azokat a hatalmas monológokat, lassú jeleneteket, amelyeket mai rohanó világunk ritmusához szokva »túlfogalmazottnak« érezhetünk. Mi hús-vér emberekkel történő, reális szituációkat, konfliktusokat szeretnénk megjeleníteni. Úgy, hogy a szöveg »ne lassítsa le« a drámai történés lendületét. Minden egyes szót, gondolatot, amit Wagner a zenébe öntött, mai impulzusokkal próbálunk élő-elevenné tenni. Andrással arra törekedtünk, hogy mindvégig fenntartsuk a nézők figyelmét. A Parsifal a prelűd első hangjától a harmadik felvonás lecsengéséig egyetlen hatalmas ív. Egy másik dimenzióba visz, mintha egy szeánsz vagy egy meditáció részesei lennénk. Számomra a Parsifal a nyugalom és a bölcsesség forrása.”        

Parsifal - fotó: Berecz Valter
Parsifal – fotó: Berecz Valter

Almási-Tóth András rendezői szempontból folytatta Kocsár Balázs gyorselemzését, kitérve rá, hogy miért érezték szükségét az új produkciónak: „A Parsifal megérett arra, hogy a korábbi legendás rendezését lecserélve újragondoljuk. Tudjuk, hogy Richard Wagner unokájának, Wieland Wagnernek a színre vitele több mint húsz éven át volt műsoron Bayreuthban, és szinte minden évben alakított rajta valamit. Ez is mutatja, hogy milyen sokrétegű mű, nem lehet egyfajta rendezésben kibontani. Újabbnál újabb elemeit, aspektusait lehet kiemelni, így máshova helyeződnek a hangsúlyai. Épp ezért nem hinném, hogy a bemutatásra váró Parsifalunk negyven év múlva is megélne. De nem is ennyi időre tervezzük, hiszen a jelentéstartalmak időközben változnak. Tíz év elteltével egy rendezésből sokszor csak a kontúrok maradnak meg, hiszen annyit változik a világ, hogy a jelentés már nem értelmezhető ugyanúgy. Azt szerettük volna megnézni, hogy most mi a fontos nekünk ebből az operából.” 

A művel kapcsolatos felfedezései, érzései kapcsolódnak ahhoz a sajátos „időmisztériumhoz”, amelyet már Kocsár Balázs is megpendített: „A Parsifal szövege, cselekménye számomra nem lineáris történetmesélés. Úgy tekintek rá, ahogy a középkorban az Ó- és Újszövetséget nézték: Krisztus szenvedéstörténete a passiókban Ádámmal és Évával, a bűnbeeséssel kezdődött. Innen értek el Krisztus halálához, majd feltámadásához: az eredendő bűntől a megváltáshoz. Átívelő kapcsolatot teremtettek az ószövetségi események és az újszövetségi megváltástörténet között. Én ebből kiindulva szemlélem a Parsifalt, Wagner szövegét és zenéjét. Olyan, mintha a zenedrámában zajló jelen események kijavítanák a múltban történteket: Parsifal helyrehozza az Amfortas által elkövetett bűnt. Újraírja a történetet Kundry csókjánál.

Az idők és sorsok (Amfortas, Klingsor, Parsifal, sőt, Krisztus) közti összekötő figura Kundry, aki a vándorló-bolygó zsidó mitikus alakjához hasonlóan mindenhol jelen van: »Herodiás hajdan és ki még? Gundryggia ott, Kundry itt!« Vagyis az idő itt hurkot képez. Persze a Parsifal nem egy sci-fi, ugyanakkor rácsodálkoztam arra, hogy Wagner már zenéjébe fogalmazta mindazt, ami később Einstein relativitáselméletében és a 20. századi fizikai felfedezéseiben lett feltárva. Az időben előre és vissza egyaránt mutató wagneri vezérmotívumok is utalások, és a darabban halljuk is Gurnemanztól: »ez itt a térré vált idő.« Mintha a középkori vallásos gondolkodás találkozna azokkal a törvényszerűségekkel, amelyekről Stephen Hawking írt Az idő rövid történetében. A Parsifalban Wagner egyéni vallásképe, vallásfilozófiája nyilvánul meg, amely a kereszténység és a buddhizmus egyfajta szimbiózisa. A Megváltó megváltása a »Mitleid« (részvét, együttérzés, szánalom) által. És manapság rendre eszembe jut ez a szó. Most igazán szüksége van az emberiségnek arra, hogy együttérzéssel tudjunk cselekedni.”

Jegyvásárlás ide kattintva.

A cikk eredetileg az Opera magazinban jelent meg.

wagner Operaház parsifal almási-tóth andrás
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésAz emlékhelyek is kereshetőek a Magyar Nemzeti Névtérben
Következő bejegyzés A Highlights Of Hungary 2022 jelöltjei között a Radnóti – Galéria!

Ajánlott Bejegyzések

Török Ádám 1981-ben
Magyar Zene Háza

Török Ádám: „Nekem az a gazdagság, hogy szeretik a zenémet és az őszinteségemet”

2023. április 2.13 perc olvasás
Peller Károly - forrás: YouTube
Intermezzo

Peller Károly kapta az első Rátonyi Róbert-díjat

2023. április 1.2 perc olvasás
Schubert CD
Te csak hallgass!

Mélyen átgondolt és fantáziával átszőtt – Ian Bostridge énekli a Winterreisét

2023. április 1.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Várnagy Andrea és Farkas Lili Promóció

Jön a VII. ZeneVarázslat Nemzetközi Négykezes Zongoraverseny és Zongorakurzus

Magyar Nemzeti Táncegyüttes Promóció

Miért megint a Várkert Bazár? – Íme, az áprilisi programok

VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.