• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Zene

Idomeneo végidői  – Mozart-premierre készül az Operaház

Szerző: Pallós Tamás2023. február 16.
Facebook Twitter E-mail

„Ez egy erőteljesen stilizált realizmus, amely az apokalipszisfilmek hangulatát idézi”. Rendezői koncepcióját röviden ekként summázó Almási-Tóth András Mozart Idomeneójának májusi premierjére készül.

Az 1781-es müncheni karneválon bemutatott Idomeneo, Kréta királya 20. század közepi újrafelfedezése óta világszerte repertoárdarabbá vált. Itthon még nem. A Magyar Állami Operaház 1979-ben tűzte először műsorára; tizenhat előadást élt meg akkor. A karmester, Fischer Iván bizonyára hitt benne, mert 1993-ban, immár a Budapesti Fesztiválzenekar élén és nemzetközi gárdával a Zeneakadémián is előadta e bizalomra érdemes operát. Az Idomeneo közben elfoglalta méltó helyét a palettán, a diszkográfiája is szépen gyarapodott; címszerepét olyan művészek énekelték, mint Gedda, Pavarotti, Domingo, Shicoff, Vargas… Az Idomeneo izgalmasságait nézve minden Mozart-kedvelőnek feltűnik, hogy a zeneszerzői életműben és a műfaj történetében egyaránt fordulatot jelentő operában a nagy kórustablók, balettek sora, de leginkább Elettra hisztérikussá fokozódó áriája már-már a romantikát elővételezi. 

Az OPERA májusban Almási-Tóth András olvasatában veszi elő a darabot. Mozart fő művein túl a kedvencei közé tartozik a Titus kegyelme és az Idomeneo is, amelyeket keresztmetszet formájában már többször rendezett zeneakadémiai operavizsgákon. Legutóbb is az Idomeneót választotta: „Pszichológiai szempontból ez egy különösen érzékeny és sokszínű történet. Nem olyan »egyproblémás« opera, mint a Così fan tutte, amely közel sem tárja fel a létezés annyi síkját, mint az Idomeneo. Ráadásul minden gazdag tartalmú műalkotás jelentése tovább dúsul az idő múlásával, és sokféle asszociációra ad lehetőséget.” 

Almási-Tóth András számára ihletforrást jelentettek az elmúlt évek történései: „Az Idomeneo arról szól, milyen az, amikor az évszázadok, évezredek alatt felépített, kifinomult emberi kultúrában való létezésünk veszélybe kerül. Hirtelen a legalapvetőbb kérdésekkel kell szembesülnünk: élet, halál, fennmaradás, megsemmisülés, túlélés. Abban a high-tech környezetben, amit magunk köré teremtettünk, gyakran elfelejtjük átgondolni, mi az életünk értelme, melyek a valós értékek. És jött a Covid-járvány, amely nem ismert kivételt, kort, társadalmi rangot, falak adta védelmet… Mozart operájában Idomeneo a trójai háborúból visszatérve viharba kerül a tengeren. Fogadalmat tesz, ha túléli a hajóutat, az első embert, akivel a parton találkozik, feláldozza Neptunusnak. A harcokban edzett király azonban – aki addig kevéssé foglalkozott az emberi élet értékével – először a saját fiát pillantja meg. Azáltal, hogy a gyerekét kellene megölnie, Idomeneo uralkodói mivoltát, a lezajlott háborút, sőt egész létezését kénytelen átértékelni. És kénytelen feltenni magának a nagy kérdéseket…” 

Kocsár Balázs karmesterrel összefogva feszes történetmesélésre törekszik a rendező: a kortárs színházi tempóhoz, a közönség befogadóképességéhez igazítva sűrítik némileg a zenei anyagot, hogy a szélsőséges drámai helyzetek még sarkítottabban, hatásosabban érvényesülhessenek. Már eleve a komponista is kísérletező volt az Idomeneóval: az opera seria és a francia opera keveréke a darab, amellyel Mozart kiszélesítette a műfaj határait.   

A leendő produkcióban ifjú énekesgárdára alapoznak: „Fontos számomra, hogy mindenki »friss« legyen, előkép nélküli. Ilyen művész az eddig elsősorban barokk énekesként megismert Baráth Emőke Ilia szerepében. De említhetem Brickner Szabolcsot, Balga Gabriellát, az Elettrát alakító Ádám Zsuzsannát és Topolánszky Laurát, akik közül többek a tanítványaim voltak.” 

Milyen lesz a látványvilág? „A disztópikus sci-fi filmek hangulatát szeretném megidézni. Ehhez igazodnak Sebastian Hannak díszletei, Márton Richárd jelmezei. A Parsifallal való munkámban is nagyon szerettem, hogy meg kellett találnunk: Wagnernél a teljesen absztrakt hogyan keveredik a hétköznapival. Az Idomeneo is ilyen: van egy nagyon reális szintje, amely folyton absztrakcióba, egyfajta transzcendenciába csap át.” 

Jegyvásárlás ide kattintva.

A cikk eredetileg az Opera magazinban jelent meg.

mozart Operaház zene premier idomeneo
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésPomádétól a Tragédiáig – Április végéig látható Ránki György darabja az Opera műsorán
Következő bejegyzés Jön Magyarország egyetlen gyerekeknek szóló klasszikus zenei fesztiválja

Ajánlott Bejegyzések

Kurt Elling - forrás: BJC
Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

2023. március 29.3 perc olvasás
Bartók Béla
Etno magazin

Hallgasd meg Bartók Béla fonográfhengereit a Néprajzi Múzeumban!

2023. március 29.3 perc olvasás
Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu
Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

2023. március 28.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.