• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Színház Zene

„A hazatalálás témája különösen vonz” – Szabó Máté a János vitéz új előadásáról

Szerző: Papp Tímea2023. március 8.
Facebook Twitter E-mail
Szabó Máté - forrás: OPERA
Szabó Máté - forrás: OPERA

A János vitéz 1931-es operaházi bemutatója óta gyakorlatilag folyamatosan szerepelt az intézmény repertoárján. Idén, Petőfi Sándor születésének 200. évfordulóján, Szabó Máté rendezésében új előadásban láthatja a közönség a daljátékot, először március 10-én.

„A János vitéz számomra a szöveg, amit szeretetteli magabiztossággal tettek elénk a tanáraink, mert tudták, hogy a gesztus már önmagában lényegi pedagógia, hiszen egy alkotás bemutatása az alkotás részévé tesz, még ha csupán egy más által megírt verset is olvasunk fel” – emlékszik vissza Szabó Máté, hozzátéve, hogy a feldolgozás során sem kerülhető ki az alapélmény.

„Petőfi anno hatalmas kérdőjelet tett a Hortobágy mellől távoli hegyekbe vágyó debreceni énem elé és csodálójává tett valaminek, amit korábban semminek láttam. A pusztaság etimológiája félelmetes mélységekben rejti mindazt, amivel nekünk itt, ezen a helyen dolgunk van, és itt a tisztasággal való rokonságra is gondolok.”

Ez a gyerekkorból hozott verses János vitéz-ősélmény a március 10-én bemutatásra kerülő daljátékban is megjelenik majd. „Az otthonvesztés, otthonkeresés, a legfontosabbat távol tudó magányos küzdelem olyan azonosulási alappillérek, ami személyes bizalmi kapcsolatot eredményezett már gyerekkoromban bizonyos szókapcsolatokkal. Azok a mesék, amelyek felébresztik bennünk, felnőttekben azt a gyermeket, aki a felnőttkort számunkra elképzelte, és ami alapján valójában tényleg éljük azt, különleges események. Egy nézőtéren pedig együtt nézheti a majdani felnőtt és az egykori gyermek azt, ahogyan az ismerős attribútumok közepette minden században új tartalmakkal, de ugyanazon az úton halad egy földön lelt egykori csecsemő a vitézi léten át, akár a Holtak országába is a szerelme felé.”

„Már a mű létezése önmagában megrendítő mementója annak, mire volt képes egy huszonegy éves embertársunk…” – szögezi le az OPERA közönsége számára is ismerős rendező – „és akkor még csak a szövegről beszélünk, amit aztán kézbe vett egy kis társaság és alkalmazta oly módon, ami nem is tudom, hogy ma egyáltalán lehetséges lenne-e. A daljáték ugyanis magával hozza a saját főszereplőjét, a szerencsétlen vesztesnek tűnő örök plátói szerelme által valódi barátot, aki aztán a felcsendülő furulyaszóval együtt létrehoz egy olyan pillanatot, ami önmagába sűríti, miért is foglalkozunk egyáltalán színházzal ma, itthon, sokszor mindenek dacára” – mutat rá Kacsóh Pongrác, Bakonyi Károly és Heltai Jenő adaptációjának fókuszváltására.

Ide kapcsolódik:
Egy matematika tanár, akinek a János vitézt köszönhetjük - Kacsóh Pongrácra emlékezünk

S hogy mit várhatnak a nézők a március 10-i premieren? Szabó Máté számára Bagó figurája és a zenés változat végkifejlete valódi lehetőséget ad annak a különös kötődésnek a kifejezésére, ami kapott ugyan nevet, de nagyon ritkán tartalmat. „A darabvég megváltoztatása rendkívüli tényező. Az a komplexitás, ami az otthonunkkal való viszonyunkat jellemzi, ebben a dramaturgiai fordulatban ott rejlik, sok elemet kell mégis alárendelni annak, hogy ne csupán pátosz legyen az eredmény. Engem különösen vonz a hazatalálás témája, az elvándorlás, a kitaszítottság, majd egy egészen más terepen való kiteljesedés és az elkésett visszatalálás, mindez költői, ráadásul zenés meseként, csodálatos lehetőség, folyamatos humorral és a végtelen szomorúságból való szüntelen reménnyel telve.”

A történet gondolati mélysége azonban nem jelenti azt, hogy az előadásban figyelmen kívül hagyná a daljáték követelményeit. „A műfajmeghatározás is könnyed komolyságot sugall azzal, hogy »dal«, és a legnemesebb teátrális elhivatottságot azzal, hogy »játék«. Gyakori bemutatása a színházművészethez való legmélyebb kötődését fejezi ki az intézménynek, felidézve az egykor kapott gesztust e gyermekeknek és felnőtteknek egyszerre szóló sajátságos csoda bemutatásával.”

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

Operaház szabó máté jános vitéz petőfi 200
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésVashegyi György: „Igyekszem másoknak is megmutatni, amit szépnek találok”
Következő bejegyzés Sakk-matt több lépésben – Kortárs drámát mutatott be a Déryné Társulat

Ajánlott Bejegyzések

Hans Abrahamsen - fotó: Lars Skaaning
ICMA blog

Hans Abrahamsen: „A felnövés a történet lényege”

2023. március 31.4 perc olvasás
Papageno Klasszik

A Színházi Olimpiától a Studió 11-ig – Papageno Klasszik

2023. március 31.2 perc olvasás
Societas: BROS - fotó: Giulia Colla
10. Színházi Olimpia

Legyél főszereplője Castellucci BROS című darabjának a Színházi Olimpián!

2023. március 31.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
VEB 2023

Még lehet jelentkezni a Hungarian Balett Grand Prix nemzetközi balettversenyre 

Kis Domonkos Márk Színház mindenkinek

Szakmai konferenciát tartott Lakitelken a Déryné Program

Jelenet az Érintés Paradoxon c. előadásból Promóció

Utoljára látható az évadban az Érintés Paradoxon című előadás

Fotó: Gödöllő Sisi gödöllői kastélya

Ibolyanap és húsvét a Gödöllői Királyi Kastélyban

Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.