• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Gyerek Operaház Színház Tánc

Radina Dace: „Szeretnénk a gyerekeket a balett nyelvén megszólítani”

Szerző: Braun Anna2023. május 5.
Facebook Twitter E-mail
Radina Dace - fotó: Nagy Attila
Radina Dace - fotó: Nagy Attila

Már a harmadik színházi évadban van repertoáron, de még mindig szinte lehetetlen jegyet kapni a gyerekeknek szóló balettelőadásra, a KisHattyúk tavára. Radina Dace, a Magyar Nemzeti Balettintézet művészeti vezetője viszont már a következő beavatószínházi előadásra készül, a KisCsipkére. Az előadás premierje május 6-án lesz.

– Más a KisCsipke alkotói folyamata, mint az első beavatószínházi előadásé, a KisHattyúk taváé volt?
– A koncepció és a cél ugyanaz, de természetesen most egészen máshonnan indulunk. A KisHattyúk tava egy teljes mértékben eredeti ötlet és próbálkozás volt. Szerettünk volna bekopogtatni a gyerekek szívén, megszólítani őket a klasszikus balett nyelvén, hogy minél többeknek megmutassuk, hogyan lehet közelebb kerülni ehhez a műfajhoz, ami csak tánc és egyfajta pantomim szokatlan keveréke. Aki először lát balettot – függetlenül attól, hogy gyerek vagy felnőtt –, annak meg kell értenie ezeket a speciális „kódokat”, hiszen nincs szöveg, kizárólag mozgás és gesztikuláció: csak a test beszél.

– A beavatószínházi jelleg lényege éppen a szövegszerűsítés, a mesélés.

– A feladat éppen az, hogy a mesét elmesélve, a táncot, a testbeszédet narrálva, magyarázva adja át a balett lényegét a nézőknek. Meg akartuk mutatni Petipát és Csajkovszkijt úgy, hogy a koreográfust és a zenét akár egy hároméves is szerethetőnek és érthetőnek élje meg. Egy mesélő előre elmondja, mi fog történni, de a cselekményen kívül beszél a szereplők érzéseiről, gondolatairól, értelmezi is a látottakat. A legfontosabb, hogy azonosítani lehessen a szöveget, a történetet a tánccal.

Ebben a szezonban a KisHattyúk tavát tizenkétszer játszottuk, minden alkalommal teltházzal, pedig egy-egy felvonás közel negyven perc, mégis nagyon jól bírják a legkisebbek is. Persze szeretnének bemászni a függöny mögé, mindent kipróbálni, a díszletbe bújni. Nemcsak a színház érdekes számukra, hanem az is, hogy a darabot ugyanolyan gyerekek táncolják, mint ők, és csak a legvégén, a záró pas de deux-t mutatják be felnőtt balettművészek.

– Ez megmarad a KisCsipkénél is? Nehezebb vagy könnyebb egy közismert történettel dolgozni?

– Azt hiszem, ennek semmi jelentősége abban az értelemben, hogy számomra és számunkra a Hattyúk tava éppoly megváltoztathatatlan, ismert történet, mint a Csipkerózsika egy gyerek számára. De sokat tanultunk az előző darab „gyerekbetegségeiből”: a KisCsipkében több lesz a tánc, direktebb, egyszerűbb és rövidebb a szöveg. Nagy változás, hogy az előző darabnak nem volt külön költségvetése, azt a Magyar Nemzeti Balettintézet önerőből finanszírozta, de most az OPERA és a Balettnövendékekért Alapítvány is bekapcsolódik. Ez lehetőséget nyújt arra, hogy gyönyörű, új jelmezeink legyenek és meg tudjuk teremteni a csodálatos mesebeli hangulatot. Az előadás Csikós Attila – korábbi produkciókból átemelt – díszletelemei között játszódik, felhasználva a János vitéz palotajelenetét és A szilfid erdő részét is, a jelmezekért Rományi Nóra felel, a szövegíró Szendrődy Dorottya.

A májusi premierre két szereposztással készülünk, a darab betanításából minden balettmesterünk kiveszi a részét. A történet – ahogy a zene is – az eredeti, de nem követi minden pillanatában az egész estés balettet, szükségszerűen rövidítettünk. Ezt a zenei és koreográfiai szerkesztést operaházi művészekkel együtt oldjuk meg, zenei téren Leányvári György van segítségünkre. Lesznek kreatív megoldások is: a darab végén például a megszokott „mesék táncánál” Piroska és a farkas, valamint a Kék madár mellett újdonságként Hamupipőke, az Óriás és a törpék is táncra perdülnek.

– Spiccen?

– Tízéves kor felett már igen. Egyébként abban valóban különbözni fog a KisCsipke a KisHattyútól, hogy modern tánctechnikát is láthatunk benne: a Gonosz tündér (Caraboss) és a kis szörnyek modern koreográfiát kapnak, hogy meg tudjuk mutatni növendékeink tudásának sokoldalúságát, többek közt azt, hogy még a sztepptáncban is jártasak!

– Mi a következő álom a KisCsipke premierje után?

– Egy belföldi és talán nemzetközi turné. Azt gondolom, feladatunk, hogy olyan helyre is elvigyük a balettet, ahonnan nem tudnak a budapesti Operaházba eljutni a gyerekek vagy a felnőttek. Nagyon szeretném országszerte megmutatni ezeket a produkciókat a helyi művelődési házakban, a vidéki színházakban. Ezek az előadások nemcsak a gyerekeknek, de a balettal még csak ismerkedő felnőtteknek is hatalmas élményt jelentenek.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. 

balett interjú Operaház radina dace kiscsipke
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzés„Harnoncourt legvadabb gyermekei” koncerteznek Kismartonban anyák napján
Következő bejegyzés Petőfi-feldolgozásoktól Messiaen Madárkatalógusáig – Papageno Klasszik

Ajánlott Bejegyzések

Operaház

Elhunyt Petheő Zsolt korrepetitor

2023. június 1.1 perc olvasás
Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel
Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

2023. június 1.3 perc olvasás
Vashegyi György - fotó: Csibi Szilvia
Mozart Planet

Vashegyi György: „Fontos, hogy a szimfonikus zenekarok gyakran játsszanak operát”

2023. június 1.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

Promóció

Piknikhangulat, életigenlés és önfeledt szórakozás vár a Szeláví! Fesztiválon!

VEB 2023
Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Blokád - forrás: Magyar Mozgókép Díjak VEB 2023

A taxisblokádról és az Erőss Zsoltról szóló film is versenyben a Magyar Mozgókép Díjakért

Művészetek Völgye főtér- forrás: Művészetek Völgye Művészetek Völgye

Régi kedvencek térnek vissza idén a Művészetek Völgyébe

Szöllősi-Nagy András - fotó: Máhl Kornél / Hello Veszprém Balaton VEB 2023

Szöllősi-Nagy András: „A foltok, arányok és a színek révén alakul ki a harmónia”

Gizella Napok, 2022 - forrás: Gizella Napok VEB 2023

Mutatjuk Veszprém és a Balaton-part legjobb májusi programjait

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.