• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Operaház Színház Zene

Rudolf Péter: „Mindig is a történetekben hittem”

Szerző: Várhegyi András2023. május 21.
Facebook Twitter E-mail
Rudolf Péter - fotó: Emmer László
Rudolf Péter - fotó: Emmer László

Mind a Magyar Állami Operaháznak, mind Rudolf Péternek valódi kaland minden olyan alkalom, amikor a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, a Vígszínház igazgatója az OPERA valamely produkciójában közreműködik – és ezek száma, sokunk örömére, folyamatosan gyarapszik!

Három évvel ezelőtt Rudolf Péter rendezésében és főszereplésével készültek az OPERA imázsfilmjei, amelyekben mindennapi szituációk során jelenik meg az opera műfaja. Az egyik videó egy fogászaton játszódik, ahol a páciens az orvosi székben csak egy operaária kedvéért hajlandó kitátani a száját, míg a másik jelenetben egy éppen borotválkozó férfi szellemül át operaénekessé, hol máshol, mint egy fürdőszobában! Mindkét kisfilm a humor által hozza közelebb a témát a publikumhoz, miközben a műfajhoz tapadó sztereotípiák is feloldódnak – avatja be az OPERA Magazint Rudolf Péter.

„A mindennapi szituációkon keresztül épp azt akartuk sugallni a nézőknek, hogy az opera mint műfaj, az operába járás mint szabadidős program, lehet a mindennapok része” – tette hozzá a rendező, aki fiával, Rudolf Olivérrel közösen dolgozott a filmeken. A jó hangulatban zajló forgatások során a felvételeken közreműködő Sáfár Orsolyával és László Boldizsárral is hamar megtalálták a „közös C-hangot”. Rudolf Péter elmondása szerint az énekesek örömüket lelték a filmezésben, és a játékosság sem volt ellenükre – sőt!

A kisfilmekben – játékosságuk mellett – az is közös, hogy mindkettő a mindennapi valóságra reflektál, ehhez kapcsolódik a szlogenük is: „Az Opera bennünk van!” De milyen módon van jelen a műfaj egy olyan elfoglalt színházi alkotó hétköznapjaiban, mint Rudolf Péter? „Az én életem jelenleg a Vígszínház. Amikor tehetem, otthon megteremtem magamnak (nem órákban mérve) azokat az ünnepi ellazulásokat, amelyek nálam együtt járnak a gyertyafénnyel és a zenehallgatással, és ebben természetesen az opera is benne(m) van – jegyzi meg, ám mint hozzáteszi, erre mostanában ritkán adódik lehetősége. – Egyszerűen nincsenek szabad estéim. Hiányzik a kimozdulás, a megmártózás egy másik világban, de az életemnek ez az időszaka ezt nem teszi lehetővé.” 

Rudolf Péternek az opera műfaja iránti elkötelezettsége közismert, ő alakította az első Mariót is Vajda János híres egyfelvonásosában, amire szakmai életének egyik jeles pillanataként emlékszik vissza. „Hány prózai színész mondhatja el magáról, hogy együtt énekelt Polgár Lászlóval? Na jó, én csak egy szót énekeltem, pontosabban egy nevet: Silvestra – igaz, azt háromszor is! De félre a tréfával, lenyűgöző volt együtt játszani vele. Az a pár nap, a felvétel a zuglói moziban, felejthetetlen emlék.”

A Kossuth- és Jászai-díjas művész operaházi munkái ezzel nem érnek véget: 2014-ben a Pekingi Nemzeti Nagyszínház vendégjátékában, a Vörös Szikla című operában vállalta el a narrátori szerepet, amely során felvezette és értelmezte a látottakat a magyar közönség számára. Akkor úgy fogalmazott, feladatunk kíváncsinak és nyitottnak lenni.

„Nem veszíthetjük el a világ színességét. A globalizáció vitathatatlan előnyei mellett a legnagyobb veszély, ha a helyi jellegzetességek feloldódnak valami nagy masszában.

Riadtan figyelem, ha a nyugati civilizáció túlságos befolyásának hatására amerikanizálódik a távol-kelet. Minden náció és térség őrizze meg sajátosságait és emellett tanuljunk meg idomulni és figyelni egymásra.”

A kalandozások sorát 2021-ben a Dömötör András rendezésében színre vitt, és 2022 májusában is sikerrel játszott Figaro3 folytatta, amelyben Rudolf Péter egy titokzatos orvos-vállalkozó, Kántor Csaba szerepében tűnik fel egy emlékezetes videóbejátszásban. Az Eiffel Műhelyházban bemutatott produkció egyedi felfogásban, kerettörténetbe ágyazva fogja össze Beaumarchais három művének – A sevillai borbély, a Figaro házassága és A bűnös anya – operaváltozatát.

Ide kapcsolódik:
Rudolf Péter: „Amíg néző jön, mi játszunk"

A humoros megoldások mellett tűpontos emberábrázolással is bíró előadás egyik központi eleme a QCSEK, vagyis a Quantum Családi Egyensúly Központ, ahol a páciensek a családállítás eszközével ismerhetik meg és dolgozhatják fel famíliájuk történetét. A felvételt nézve egy manapság olyannyira ismerős influenszer képe rajzolódik ki előttünk, amely embertípusra a színművész is a megfelelő kritikai hozzáállással tekint. „Igyekszem meghallani, kiválogatni az arra érdemeseket, akkor is, ha a gőgtől kiver a hideg veríték” – jegyzi meg Rudolf Péter, aki az OPERA felkéréseit egyszerre éli meg megtiszteltetésként és valódi kalandként. „Hiszek abban, hogy az épületek falába beleivódik minden történés. Részesévé lehettem, ha csak egy pillanatra is, az Operaház történetének.”

A már említett két imázsfilm mellett 2020-ban egy további kisfilm, afféle „spin-off” is készült Rudolf Péter elgondolásai alapján az Eiffel Műhelyház tereiben, amelynek bemutatása még előttünk van. „Irigyen néztem a minőségi kiszolgáló épületeket, a dolgozóbarát fényeket. Mi küzdünk minden négyzetméterért!” – jegyezte meg a Vígszínház igazgatója a forgatás helyszínéül szolgáló, egykori Északi Járműjavító grandiózus tereiről. De hogy mi köti össze a mozdonyfüstöt a takarítógéppel, a balettal és a focival?

„Maga az épület” – világít rá a koncepció megálmodója. – „Ezek a mozaikdarabkák az Eiffel Műhelyház történetének részei. A takarítógép csak a térben és időben való utazás eszköze volt, hisz mindez egy eltévedt vagy elrévedt melós »időutazása«. Mindig is izgatott, hogy az épületeknek van lelke. A falak sugározzák a múltat, és hatnak ránk – vagyis a jelenre. Ókovács Szilveszter sok háttéranyagot adott a munkához, így kiderült, hogy e falak között volt labdarúgó-mérkőzés és balett is, a mozdony füstje pedig sokakat megcsapott, hogy egy Moldova-regény címét is idecitáljam.”

Ennyi szakmai vendégeskedés és gyümölcsöző közös munka után joggal merülhet fel a kérdés, vajon miben látja az opera és balett műfaj lényegét egy olyan alkotó, akinek megmaradtak ünnepi alkalmaknak ezek a találkozások? Hogyan lehet közelebb kerülni az OPERA tereiben létrejövő csodához? „Mindig is a történetekben hittem, műfajtól függetlenül – summázza Rudolf Péter. – Lehet, hogy furcsán hangzik, de még egy festmény esetében is… Ha összeáll egy eleje-vége mondandó, amit nekem valaki el akar mesélni, át akar adni – és nem magában beszél vagy kizárólag a saját, szakmai elitjéhez szól –, annak van esélye hatni. Akkor lesz, ami bevonzzon, és lesz mire emlékeznem.”

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

interjú Operaház rudolf péter
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésFrisshó roppanás és balatonlebegés
Következő bejegyzés Elhunyt Martin Amis

Ajánlott Bejegyzések

Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

2023. június 1.2 perc olvasás
Operaház

Elhunyt Petheő Zsolt korrepetitor

2023. június 1.1 perc olvasás
Magyar Zene Háza - forrás: Palkó György
Magyar Zene Háza

A felsőoktatási intézményekkel indít együttműködést a Magyar Zene Háza

2023. június 1.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Promóció

Második alkalommal rendezik meg a zsámbéki OPERA-FEST-et

Pelsőczy Réka - fotó: Borovi Dániel Budaörsi Latinovits Színház

Utoljára látható Pelsőczy Réka Vadászat című rendezése Budaörsön 

Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Apropó, Hamlet! - fotó: Christophe Raynaud de Lage Városmajori Szabadtéri Színpad

Francia előadások érkeznek a Városmajorba

Batta András - fotó: Mohai Balázs / Magyar Zene Háza Magyar Zene Háza

Batta András: „Felemelő érzés ezt a dalciklust végigkövetni”

Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

Promóció

Piknikhangulat, életigenlés és önfeledt szórakozás vár a Szeláví! Fesztiválon!

VEB 2023
Viktoria Podolskaya - forrás: Hungarian Ballet Grand Prix Tánc

Viktoria Podolskaya: „Akit elbűvöl a balett világa, hatalmas áldozatokra képes”

Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Blokád - forrás: Magyar Mozgókép Díjak VEB 2023

A taxisblokádról és az Erőss Zsoltról szóló film is versenyben a Magyar Mozgókép Díjakért

Művészetek Völgye főtér- forrás: Művészetek Völgye Művészetek Völgye

Régi kedvencek térnek vissza idén a Művészetek Völgyébe

Szöllősi-Nagy András - fotó: Máhl Kornél / Hello Veszprém Balaton VEB 2023

Szöllősi-Nagy András: „A foltok, arányok és a színek révén alakul ki a harmónia”

Gizella Napok, 2022 - forrás: Gizella Napok VEB 2023

Mutatjuk Veszprém és a Balaton-part legjobb májusi programjait

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.