Férfihős érkezik a Príma Donnák közé – Folytatódik az Operaház sorozata

Szerző:
- 2024. november 3.

A 2023/24-es évadban debütált Príma Donnák sorozat főszereplői a Magyar Állami Operaház aktív Kossuth-díjas operaénekesnői voltak. A hat alkalom azonban jóval többről szólt, mint a hat, kivételes tehetségű, nemzetközi rangú művész önálló életműgálaestjéről.

- hirdetés -

Az évad Príma Donnái, (a fellépés sorrendjében) Tokody Ilona, Komlósi Ildikó, Lukács Gyöngyi, Kolonits Klára, Sümegi Eszter és Miklósa Erika mindannyian korszakos jelentőségű művészek. Közös bennük, hogy jelentős versenygyőzelmekkel vagy nem mindennapi, kivételes bravúrt igénylő debütfellépésekkel robbantak be az operavilágba, komoly sikereket értek el az Operaház mellett a világ nagy dalszínházaiban is, pályájukat a hazai és a nemzetközi színtéren is vitathatatlan szakmai elismerések és a közönség szeretete övezi.

Az Eiffel Műhelyház Bánffy termében mindössze egy Steinway koncertzongora és a mozivászon volt a díszlet, így az intim légkör alkalmat adott a beszélgetésre, a ritka fotók és filmfelvételek által a pálya felidézésére, de természetesen az éneklés sem maradt ki a programból. Az alkalmanként négyszáz tagú hallgatóság szóban, képben és zenében is keresztmetszetet kapott a kivételes karrierutakról.

A közönség számára igazi ünnepnek számítottak a sorozat estjei, hiszen nemzetközi hírű énekesnőink különlegesen személyes műsorukkal maguk adtak ajándékot tisztelőiknek; ráadásul amellett, hogy a művésznők kedves és fontos szerepeikből válogattak, számukra meghatározó, különleges vendégeket is hívtak. Lukács Gyöngyi estjén házimuzsikálás tanúi lehettek a nézőtéren ülők, hiszen a világhírű szoprán férjével, Alexandru Agachéval és művészként már saját útjukat járó lányaival, Sahakyan Lusinéval és Sahakyan Emmával énekelt.

Akik ott voltak, bizonyára emlékezetes élményként őrzik Sümegi Eszter estjéről a főszereplő és Wiedemann Bernadett duettjeit. Tokody Ilona, Komlósi Ildikó és Kolonits Klára nagy érzékenységgel tolmácsolták az operairodalom legismertebb műveit, ám még ezek a slágerszámok is tartogattak meglepetést, sőt revelációt a hallgatóság számára. A Príma Donnák első évada kivételesen sikeres volt: minden alkalom telt házas volt, Miklósa Erika pedig többször is elénekelte műsorát.

A bevált recepten ne változtass, szól a mondás, az Opera azonban nem elégszik meg az egyszerű ismétléssel. A közönség a 2024/25-ös évadban újra testközelbe kerülhet a népszerű dívákkal, ám az új évadban egy bariton, Kálmándy Mihály is csatlakozik hozzájuk.

„Ha valami nem valódi, emberileg hamis, azt a közönségből még az is megérzi, aki nem tájékozott a témában. (…) Számomra nagyon fontosak a színek és az árnyalatok” – vallja Komlósi Ildikó, az utóbbi évtizedek legnagyobb nemzetközi karriert befutott magyar mezzoszopránja, aki szeptember 14-én indítja az őszi szezont. Október 26-án Lukács Gyöngyié a pódium, akit erőteljes és zsigeri szerepformálásairól ismer a közönség. Nem véletlen, hogy ezúttal is az emocionális, „ízig-vérig hősnőknek” írt repertoárból válogat.

November elején, 8-án egy férfihős érkezik a primadonnák közé Kálmándy Mihály személyében. Pályája a Juventus-díjjal indult, legutóbbi nagy kitüntetése a Kossuth-díj volt. A kettő között ott a Bartók–Pásztory-díj, a Melis György-díj, a Halhatatlanok Társulatának Örökös tagsága és a Magyar Állami Operaház Kamaraénekese kitüntető cím.

Nevét hallva a kivételes koncentráció, a legjobb pillanat felismerése, a ritmusérzék és a sokszínűség juthat eszünkbe. Ez pedig egyáltalán nem véletlen, hiszen zongorával kezdte, majd klasszikus gitárra váltott, és miközben végigpróbálta a hangszerek széles skáláját, a háttérben a rádióból opera szólt – ő pedig hol énekelt, hol vezényelt. A kolozsvári Gheorghe Dima Zeneakadémia elvégzése után három évvel, 1988-ban mutatkozott be az Operában, azóta több mint 600 fellépéssel az intézmény egyik oszlopos tagja.

A hónap végén, november 29-én, Giacomo Puccini halálának napján Tokody Ilona látja vendégül a közönséget. A hely mellett minden bizonnyal a komponista szelleme is jelen lesz az esten, hiszen a kiváló énekesnő pályáját meghatározták Puccini nagy nőalakjai, Manon Lescaut, Mimì, Cso-cso-szán, Angelica nővér és Liù.

2025 első fellépője Rost Andrea lesz február 7-én, akinek az Operából pályája kezdetén első útja a Bécsi Staatsoperbe vezetett. Az osztrák főváros után London, Milánó és New York operaházainak állandó és ünnepelt művésze lett. Az elmúlt másfél évtizedben a hazai közönség nagy örömére ismét szorosabbra fűzte a művészi köteléket Magyarországgal, és miközben a koloratúr repertoárt fokozatosan maga mögött hagyta, sikeresen debütált Verdi-, Puccini- és Leoncavallo-szerepekben is. Az ünnepi gálaest közönségét erre a vokális és érzelmi hullámvasútra invitálja a művésznő.

Sümegi Eszter Verdi, Wagner, Puccini kapcsán így fogalmazott korábban lapunknak: „Ezek a nagy, romantikus művek sokszor annyira megérintenek, hogy nem tudok éjjel aludni tőlük: sokáig a fejemben zúgnak, a sejtjeimben érzem a dallamokat.” Garantálható, hogy a március 9-i est közönsége hasonló érzelmi állapotban hagyja el az Eiffel Műhelyházat.

Kolonits Klára sokoldalúságát az elmúlt évtizedben rengeteg szerepben, több szerepkörben is megismerhettük. „A személyiségem folyamatosan fejlődik, változik, és nyilván tartogat még meglepetéseket a jövő – ahogy a múlt is tartogatott” – mondta az Opera Magazinnak. Már csak emiatt is érdemes április 19-én ellátogatni a Bánffy terembe.

Az évadot Miklósa Erika zárja, aki alig húszévesen kavarta fel az operaházi állóvizet, és lett az az intézmény legfiatalabb tagja. Május 23–24-én amellett, hogy ízelítőt ad a szívének kedves operaszerepekből, műfaji kirándulásokra is invitálja a közönséget. Könnyed, derűs estére lehet számítani, egy príma évad tökéletes lezárására.

A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Member of IMZ
ICMA logo
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo