Koncz Regina: „Strapabírónak kell lenni ehhez a szakmához”

Szerző:
- 2025. január 24.
Koncz Regina - forrás: Askonas Holt
Koncz Regina - forrás: Askonas Holt

Koncz Reginát az Éj királynője szerepében hallhatta a Berlini Állami Operaház közönsége 2024 decemberében, immár második alkalommal. A fiatal koloratúrszoprán nemrég végzett a berlini operastúdióban, előtte pedig Szegeden és Salzburgban alapozta meg tudását. Az idei évben több németországi operaházban is bemutatkozik, és beszélgetés közben az is kiderült, hogy a német repertoár áll hozzá a legközelebb.

- hirdetés -

– Mikor kezdtél el foglalkozni a zenével?

– Elég korán megmutatkozott nálam a lelkesedés a zene és konkrétan az éneklés iránt. Már óvodás koromban szerettem énekelni, később pedig elmentem népdalversenyekre is. Édesapám egyszer véletlenül hallotta a rádióban, hogy szólóének szak nyílik a hozzánk legközelebb eső kisváros zeneiskolájában – ugyanis egy kis vajdasági faluból, Gunarasról származom –, és el is kezdtem oda járni. De aztán kacskaringós út vezetett az éneklésig: előbb egészségügyi szakközépiskolába mentem, majd úgy döntöttem, hogy meg szeretném próbálni a klasszikus éneklést Németországban, de az nem jött össze. Ezért a Szegedi Tudományegyetemen tanultam tovább anglisztika szakon, és a második évtől kezdtem el klasszikus ének szakra is járni.

– Az egyetem alatt vált egyértelművé, hogy az éneklés irányába akarsz haladni?

– Sokáig váltakozott bennem, hogy mivel szeretnék foglalkozni. De amikor nem énekeltem, éreztem egy belső késztetést, hogy mégiscsak ezt kellene folytatnom. Emiatt vettem fel második szakként az egyetemen az éneket, és onnantól kezdve már kizárólag erre helyeztem a hangsúlyt. A salzburgi Mozarteumban tanultam tovább opera és zenés színházi mesterszakon, ahol célzottan ezzel a műfajjal foglalkoztunk. Utána pedig bekerültem a Berlini Állami Operaház stúdiójába, ahol tavaly júniusban végeztem.

– Mit adott hozzá az operastúdió a salzburgi tanulmányaidhoz?

– A Mozarteumban énektechnikailag nagyon jól felkészítettek, és a színészmesterség szempontjából is komoly képzést kaptam, de magát a szakmát, a nagy mennyiségű előadásszámot, és a színpadi adrenalinnal való megbirkózást nem lehetett olyan szinten gyakorolni. Minden félévben egy produkciója volt az osztályomnak, amire rengeteget próbáltunk, alaposan kidolgoztuk az adott darabot.

Élesben ez másképp megy: sokkal gyorsabban kell felkészülni egy szerepre, kevesebb próba van, és lehetnek váratlan fordulatok, beugrások. A stúdióban például úgy kaptam meg az első szerepeimet, hogy eredetileg nem nekem szánták őket, hanem be kellett ugranom. Ezek a lehetőségek kiválóak voltak arra, hogy gyakorlatot szerezzek a szakmában.

Koncz Regina - fotó: Babus György

Koncz Regina – fotó: Babus György

– Jelenleg az Éj királynőjével kapcsolódik össze a neved, ezzel debütálsz több operaházban is. Milyen utat jártál be eddig a szereppel?

– Már Szegeden hallatszott, hogy nekem nagyon hajlékony, koloratúr hangom van. Aztán amikor Erasmus-féléven voltam Bolzanóban, kipróbáltuk az ottani tanárommal, hogy megy-e az Éj királynője. Az alsó regiszterek még nem szóltak olyan jól, de egyébként el tudtam énekelni a hangokat. Később a Mozarteumban épp A varázsfuvolát játszotta az osztályom, úgyhogy tovább tudtam dolgozni rajta.

A stúdió első évében a stúdiónk vezetője biztatott arra, hogy énekeljem elő a szerepet az operaház vezetőségének, akik fel is kértek három előadásra a következő évadban. Szerencsére olyan jól sikerültek ezek az alkalmak, hogy a szerep ajtókat nyitott meg előttem. Bár tavaly már elvégeztem a stúdiót, a mostani évadban vendégként visszahívtak Éjkirálynőt énekelni. Eredetileg négy előadásom lett volna, de végül hetet énekeltem. Nagyon jól éreztem magam ebben a rendezésben (August Everding rendezésea szerk.), mert ellenben az előző produkcióval, amelyben debütáltam, most igazi színészi játékra is volt lehetőség, amit nagyon szeretek.

– Milyen szerepeket énekelnél legszívesebben?

– Nekem a német repertoár áll legközelebb a szívemhez és a hangomhoz is. Elég sok Mozart-szerep jöhet szóba, például ott van a Szöktetés a szerájból, amiben valószínűleg előbb Blondét énekelnék, később talán Konstanzét is. Nagyon szeretem Richard Strauss operáit is, ezért szívesen kipróbálnám magamat mondjuk Zerbinetta szerepében (Ariadné Naxosban című opera – a szerk.). De a francia repertoárra is nyitott vagyok: Olympia, Ophélia… Bízom benne, hogy a sors úgy hozza a dolgokat, ahogy lenniük kell.

– Most milyen feladatok várnak rád?

– Éppen Stuttgartban énekelem az Éj királynőjét, de közben már elkezdődtek Berlinben a Figaro házassága próbái is, amiben egy kisebb szerepet, Barbarinát kaptam. Utána egyelőre nincs más, de a következő évadra már több minden van kilátásban. Ezek között lesz egy lipcsei debütálás, szintén A varázsfuvolával, és más, izgalmas szerepekre is felkértek, de ezekről most még nem beszélhetek.

– Van olyan korábbi tanárod vagy mentorod, akihez fordulhatsz tanácsért?

– Másfél–két éve dolgozom együtt Brigitte Eisenfelddel, akit Berlinben, az operastúdió második évében ismertem meg. Neki, amellett hogy végtelenül nagy tapasztalata van a szakmában, a hangfaja is ugyanaz, mint nekem, így elsőkézből tud tanácsot adni, ha elakadok. Itt nemcsak éneklésről van szó, hanem például a szakma szempontjából üdvös döntések meghozásáról. Rajta kívül a mozarteumos tanárommal, Andreas Maccóval is tartom a kapcsolatot. Vele már konkrétan nem dolgozunk, de a tőle származó tudás is nagyon értékes a számomra.

– Jelenleg mire szeretnél fókuszálni a pályádon?

– Szeretnék maximálisan felkészülni az elkövetkező szerepekre, hiszen az Éj királynője mellett mást is fogok énekelni a közeljövőben. Az éneklés állandó gyakorlást jelent, és nemcsak hangilag, hanem lelkileg, testileg és mentálisan is. Például azzal is meg kell birkózni, hogy télen sokan betegszegnek le, énekesként viszont muszáj egészségesnek maradni. Ez egyfajta mentális hadviselés is. Közben pedig meg kell hozni döntéseket, bírni kell az utazgatás körülményeit, és a magánélet kihívásait még meg sem említettem. Strapabírónak kell lenni ehhez a szakmához.

Megosztás

Ajánlott

Bejegyzések

PROMÓCIÓ

VEB 2023

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

Hírlevél

Superbrands 2022
Superbrands 2021
Superbrands 2022
Superbrands 2022
ICMA logo
Member of IMZ
A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:
NKA logo