Papageno Radio
- hirdetés -
Címlap Ezzel a viselkedésterápiával legyőzhető a lámpaláz – PerfActionist

Ezzel a viselkedésterápiával legyőzhető a lámpaláz – PerfActionist

Lámpalázas előadóművész vagy? Netán még harcolsz is ellene? Rosszul teszed! A PerfActionist podcast mai epizódjában megtudhatod, hogy az ACT (Acceptance and Commitment Therapy; magyarul: Elfogadás és Elköteleződés Terápia) miként támogatja értékrendszered abban, hogy szorongásmentesen tudj jól teljesíteni, amikor szükséged van rá.

- hirdetés -

Az ACT egy újnak mondható viselkedésterápiás irányzat, amely nagyon sikeresnek bizonyult az utóbbi években. Középpontjában a nem kívánatos belső élmények elfogadása, azok viselkedésre kifejtett hatásának csökkentése, és hosszú távon egy jelentéssel bíró élet kialakítása áll.

- hirdetés -

A módszer abból indul ki, hogy tulajdonképpen a saját gondolatainkra és érzéseinkre irányuló kontrollálási törekvésünk vezet olyan problémákhoz, mint a lámpaláz és a teljesítményszorongás. Az ACT kidolgozói azt vallják, hogy az emberi szenvedés és a különböző mentális problémák forrása az, hogy az egyén nem a személyes értékeire és a hosszú távú céljaira koncentrál, hanem rugalmatlanul törekszik belső élményei szabályozására.

A PerfActionist e heti epizódjában Dr. David Juncos, lámpalázra specializálódott amerikai pszichoterapeutával beszélgettem az ACT-ről. Az angol nyelvű interjúban kiderül, hogy miként lehet csökkenteni a szorongástól való félelmet a gyakorlatban és hogyan lehet perfekcionizmussal élni – ez nyilvánvalóan akkor fontos, ha perfekcionista vagy.

Az interjúban Dave utal arra is, hogy az ACT inkább egyféle gondolkodásmód, mint terápia, így tökéletesen alkalmazható a zenészek gyakorlatában.

  1. rész:

Az ACT használatával a zenészek és a zenét tanulók megtanulják, hogy a gondolat olyan, mint a nyelv: SZIMBOLIKUS. Utal dolgokra, de fizikailag nem pontosan ugyanazt fejezi ki, mint amire hivatkozik. Ez a felismerés pedig kulcsfontosságú számunkra abban, hogy el tudjuk vonatkoztatni a fejünkben lévő világot az objektív realitástól.

A fenti gondolatot az ACT a következőképp segít megérteni:

  • Sorold fel értékeid mint zenész! (pl. kapcsolatteremtés képessége a közönséggel, önkifejezés, tökéletes technika)
  • Most próbáld meg felidézni, hogy vajon tisztában vagy-e ezekkel az értékeiddel akkor, amikor teljesítmény-szorongást tapasztalsz, lámpalázas vagy! Hasonlítsd össze a két kérdésre adott válaszokat!

2. rész

A beszélgetés második részében pedig egy játékra invitállak, amelyben kipróbálhatod, hogy a gyakorlatban miként működik az ACT. Amit Dave bemutat, egy tipikus gyakorlata a módszernek. Személy szerint én rendkívül érdekesnek találtam a gyakorlatot, és nem lehetett nem észrevenni, hogy a szorongás egyáltalán nem olyan nagy probléma, mint ahogy azt sok előadóművész értelmezi. Mindenkinek kellemes időtöltést és hasznos felismeréseket kívánok!

A következő epizódig pedig engedd meg magadnak, hogy elhiszed: „A kész jobb, mint a tökéletes.”

Promóció

- hirdetés -
- hirdetés -

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

X
X