• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Purcell - Orfeo Zene Címlap

„Rameau hozott minket össze” – Benoît Dratwicki az Orfeo Zenekarról

Szerző: Benoît Dratwicki2021. május 19.
Facebook Twitter E-mail
Benoît Dratwicki
Benoît Dratwicki – fotó: Pascal Le Mée

Vashegyi Györggyel és az Orfeo Zenekarral való találkozásom története az egyik legszebb meglepetés, amelyet az élet tartogatott számomra. Hogy őszinte legyek, mindez nem volt szükségszerű, a találkozás akár el is maradhatott volna. Nem így történt. Immár pont 10 éve, hogy 2011 áprilisában a sors egymás felé sodort minket, s közös történetünk, úgy vélem, még sokáig folytatódhat.

2001 óta a Centre de musique baroque de Versailles (Versailles-i Barokk Zenei Központ, CMBV) művészeti vezetője lévén, a CMBV elsődleges misszióját képviselve legfontosabb feladataim közé tartozott, hogy újabb és újabb nemzetközi partnerekre tegyek szert a francia barokk zene megismertetésének és világszintű terjesztésének érdekében. Mindezt tudva, francia zenész barátaim azonnal értesítettek arról, ha egy külföldi együttessel ezt a repertoárt játszották.

Így történt, hogy egy amerikai tenor énekes ismerősöm azt javasolta, látogassak el Budapestre és hallgassam meg Rameau Hippolyte et Aricie-ját, amelyben ő szólistaként énekel. Az operát játszó zenekarnak addig csak a nevét ismertem, valamint egy néhány évvel korábban készült felvételét, melyen Charpentier egyházi műveit adták elő.

Budapestre érkezve az első meglepetés akkor ért, amikor beléptem a Müpa koncerttermébe: egyszerűen lenyűgözőnek tartottam.

Azóta számos alkalommal jártam ott, és egyre csak erősödik bennem az érzés: ez az egyik legnagyszerűbb koncertterem – nemcsak Európában, hanem az egész világon –, amelyben eddig dolgozhattam. Akusztikája csodálatos, technikai felszereltsége a művészek és a közönség számára egyaránt tökéletes. Egész egyszerűen jó ott lenni.

Miután helyet foglaltam a nézőtéren, a szórólapon megnéztem az énekes szólisták nevét: a korábban említett amerikai művészen kívül csupa magyar nevet látva bevallom, nem arra számítottam, ami következett. Már az első ütemek után megértettem, hogy nemcsak a zenét értő és szerető karmesterrel van dolgom, hanem nagyon tehetséges előadókkal is. A zenekar, a kórus és a szólisták egyaránt lenyűgözőek voltak. A koncert után megkerestem Györgyöt, és egyből a lehetséges közös jövőről kezdtünk el beszélgetni.

Meglepő módon, első közös projektünk a Palazzetto Bru Zanével (a francia romantikus zene velencei központjával, melynek művészeti tanácsadója vagyok) valósult meg: 2012-ben Budapesten felvételt készítettünk Méhul Adrien, empereur des romains című, addig előadatlan operájából. Mivel György egyrészről nagyon jól ismeri Beethoven, Haydn és Mozart világát, valamint remek érzéke van a francia nyelv iránt, mindez lehetővé tette számunkra, hogy már ezt az első, nehéz feladatot is kiválóan teljesíthessük. 2019-ben (szintén a Palazzetto Bru Zanével közösen) lemezre vettük Lemoyne remek Phèdre-jét is, mely igazi felfedezésnek bizonyult; egy Cherubini-opera (Les Abencérages) előadását és felvételét 2022 tavaszára tervezzük.

A 2014-es esztendő – Rameau 1764-es halálának jubileumi éve – lehetőséget adott arra, hogy a francia barokk repertoárra összpontosítva tartós együttműködésbe kezdjünk a CMBV-vel: Rameau gyakorlatilag elfelejtett Les Fêtes de Polymnie-je volt az első francia barokk opera, amelyet a spanyol Glossa kiadó számára közösen rögzítettünk. Ez a felvétel nagy nemzetközi sikert aratott, s ezt követően a kiadó igazgatója,

Carlos Cester azonnal el is döntötte, hogy ezeket a magyarországi produkciókat gyűjteményének egyik vezérfonalává teszi.

Innentől kezdve egymást követték egyre gyakoribb és egyre ambiciózusabb közös vállalkozásaink. Kiemelném ezek közül Mondonville Grands Motets című lemezét, az Un Opéra pour trois rois című francia opera-pasticciót, Chantal Santon-Jeffery Brillez, astres nouveaux c. albumát, és főleg a francia operák lemezsorozatát. Vannak ezek között évszázadok óta előadatlan művek (Mondonville: Isbé, Gervais: Hypermnestre, Boismortier: Les Voyages de l’Amour), ritkaságok (Montéclair: Jephté, Rameau: Naïs) vagy éppen eddig ismeretlen változatukban előadott operák (Rameau: Les Indes galantes – 1761. évi verzió, Dardanus – 1744. évi verzió, Les Fêtes d’Hébé – 1747. évi verzió) is.

Montéclair
Montéclair Jephté c. művének felvétele a Müpában – fotó: Kováts Jázon

Kétségtelen, hogy együttműködésünk egyik központi alakjává Rameau vált: jóllehet a zeneszeretők körében egyre elismertebb géniusz (kinek darabjait szerencsére egyre gyakrabban játsszák színpadon is), műveiről mégis viszonylag kevés felvétel készült, ezek között is sok immár 25 vagy 30 éves. Ezért a következő időszakra kitűzött céljaink közül az egyik legfontosabb (nevezhetném titkos álmunknak is), hogy Rameau legfontosabb műveinek egy-egy új változatát mutassuk be – 2023-ban a Castor et Pollux és a Les Boréades is sorra kerül majd!

Ide kapcsolódik:
Rangos francia díjat kapott a Purcell Kórus és Orfeo Zenekar felvétele

Rameau iránti szerelme és karmesteri tehetsége azt a megtiszteltetést is eredményezte György számára, hogy velem egy időben a Rameau-művek új összkiadásának monumentális feladatával foglalkozó Jean-Philippe Rameau Társaság rangos tiszteletbeli bizottságának tagjává vált. Ez a bennünket egyszerre ért elismerés mindkettőnk esetében közvetlenül a Magyarországon végzett munkánkhoz kapcsolódik. De Rameau mellett más francia barokk szerzők művei is szerepelnek a közeljövőben tervezett magyarországi koncertjeink és lemezfelvételeink műsorain, közülük a mára – igazságtalanul és szinte teljesen – elfeledett Gervais, Cardonne, Colin de Blamont és Stuck neve mindenképpen említésre méltó.

Az együttműködés – mely az Orfeo Zenekar és a CMBV, illetve György és közöttem jött létre – legérdekesebb része a közösen végzett munka különleges minősége.

Figyelmünk elsősorban a francia nyelvre, táncra, színházra, zenekari színekre, dinamikára és tempóra irányul – igyekszünk megfejteni minden vessző és szöveghangsúly pontos dramaturgiai jelentését. Arra törekszünk, hogy ne „hagyományos” módon adjuk elő a műveket, hanem az eredeti forrásokhoz térjünk vissza, és ne féljünk az olyan kihívásoktól sem, melyek olykor saját addigi meggyőződésünket is próbára teszik.

Azáltal, hogy évek óta próbálom átadni a magyar kollégáknak a francia művészet lényegét, magam is rengeteget tanultam, s emellett egyre inkább megkérdőjelezem az elmélet és gyakorlat megszokott beidegződéseit. Ennyi évnyi közös munka alatt együtt rendkívüli tudásra tettünk szert. És meg kell mondanom, mindeközben nagy szeretet alakult ki bennem Magyarország iránt, s hány értékes barátot találtam (kik egyben nagyszerű munkatársak is)! A zenei értékek, a közönség öröme és saját személyes fejlődésem érdekében egyaránt azt kívánom, hogy ez az együttműködés még hosszú évekig tarthasson!

francia évforduló rameau orfeo zenekar vashegyi györgy
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA kvartettektől a balettekig – Ezekkel a programokkal folytatódik a Bartók Tavasz
Következő bejegyzés Zs. Vincze Zsuzsa: „A hűtlen feleség mérföldkő a Magyar Nemzeti Táncegyüttes életében”

Ajánlott Bejegyzések

Puzsér Róbert
Hallomások

Puzsér Róbert: „A klasszikus zenét hallgató az időtlenségben létezik”

2023. március 20.3 perc olvasás
Rácz Zoltán - fotó: Kurcsák István
Intermezzo

Rácz Zoltán: „Igazi polihisztort ismerhettem meg Ligeti Györgyben”

2023. március 20.5 perc olvasás
Budafoki Dohnányi Zenekar
Promóció

„Jé, hát én ezt ismerem!” – Csippanástól a szimfonikus szvitig

2023. március 20.5 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Budafoki Dohnányi Zenekar Promóció

„Jé, hát én ezt ismerem!” – Csippanástól a szimfonikus szvitig

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Fischl Mónika és Ninh Duc Hoang Long | Fotó: Mahunka Balázs Promóció

Ninh Duc Hoang Long: „A gondviselés hozta úgy, hogy énekelhetem Webber Requiemjét”

Mráz, Meláth és Virág Promóció

Petőfi és Arany verseire írt dalokat énekel Meláth Andrea és Mráz Nikolett

Az én Sisim – gyűjtők és gyűjtemények Erzsébet királyné bűvöletében Sisi gödöllői kastélya

Az én Sisim – Gyűjtők és rajongók első börzéje a gödöllői kastélyban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.