Papageno Radio
- hirdetés -
Blogok Rost 30 Rost Andreával és Riccardo Frizzával lépett fel Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Rost Andreával és Riccardo Frizzával lépett fel Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara

Papageno Fanfár
Iratkozzon fel hírlevelünkre és hetente elküldjük Önnek a világ legfontosabb kulturális híreit!

A világhírű olasz karmester, Riccardo Frizza vezényelte a Müpában a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának Richard Strauss műveiből összeállított koncertjét, amelyen fellépett Rost Andrea is.

- hirdetés -

Az este során a közönség Richard Strauss Négy utolsó énekét, majd A rózsalovag című operájának zárójelenetét hallhatta Rost Andrea, Molnár Ágnes és Szántó Andrea előadásában, a koncert második felében pedig az Alpesi szimfóniát játszotta el Riccardo Frizza vezényletével a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara.

Riccardo Frizza elmondta, hogy szívesen tér vissza azokhoz a zenekarokhoz, amelyekkel korábban eredményesen dolgozott, így van ez a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarárával is, amelyet néhány éve már volt módja vezényelni.

Ezúttal teljesen Richard Strauss műveiből állították össze a programot, amely újdonság volt a zenekar számára is, az Alpesi szimfóniát például emberemlékezet óta nem játszották el – emlékeztetett az olasz karmester, hozzátéve: Rost Andreával még nem dolgozott együtt, de természetesen jól ismeri a magyar szoprán munkásságát.

Riccardo Frizza hangsúlyozta: Richard Strauss egyértelműen a német romantikus zeneszerzés csúcsa, az utolsó nagy romantikus, akire egyaránt hatott Brahms, Wagner, Weber és Mahler. A délnémet komponistát ugyanakkor szoros szellemi kötelék fűzte Olaszországhoz, nem véletlen, hogy első zenekari fantáziája is az Itáliából címet kapta – jegyezte meg.

Ide kapcsolódik:
Ettől zseniális Richard Strauss zenéje

Richard Strauss zenéjének struktúrája általában jól érthető a hallgatók számára, vonzó dallamossága pedig néha Puccinire emlékeztet, abban a tekintetben is, hogy jól énekelhető – közölte a karmester. Mint hozzáfűzte, Strauss számára ez a dallamosság nemcsak dalaiban volt fontos, hanem szimfonikus műveiben is.

Nem véletlen, hogy nagyszerű operaszerzővé vált; érezhető, hogy komponálás közben melódiáit hallotta is belül megszólalni. Úgy tűnik, ő is osztotta azt a véleményt, hogy a legszebb hangszer az emberi hang. „Ki tudja, ebben szerepet játszhatott, hogy felesége énekesnő volt: szoprán, csakúgy, mint az én feleségem” – mondta el Riccardo Frizza. A január 15. esti program három műfajban – dalok, opera és szimfónia – is megmutatta Strausst. A karmester elmondása szerint azonban a műfajok ugyan különbözőek, ám a zenei nyelvezet ugyanaz.

A rózsalovag fináléja például nagyon közel áll a Liedekhez és a romantikus szerelemfelfogás legmagasabb eszmeiségét fejezi ki. A záró tercettben megoldódnak az addigi bonyodalmak, a szereplők végre nyíltan megvallják érzelmeiket, a Tábornagyné pedig elfogadja lánya és Octavian szerelmét. Ez a jelenet magában is csodálatos, nem véletlen, hogy gyakran szerepel koncerteken; a német opera egyik legszebb darabja – jegyezte meg Riccardo Frizza, hozzátéve: a Négy utolsó énekben és az Alpesi szimfóniában emellett jól megmutatkozik Richard Strauss természetszeretete is.

Promóció

Olvassa és hallgassa a Papagenót mobilon is!

X
X