• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Ruttkai és kora Színház Címlap

Júliát játszotta, de Rómeó szerepére vágyott – Bajor Gizire emlékezünk

Szerző: Rácz Ráchel2021. május 19.
Facebook Twitter E-mail
A színésznő szerepei
A színésznő szerepei

1893. május 19-én született a színházművészet kortalan és királynői kisugárzással rendelkező művésze, akinek fordulatokban, színekben és ízekben gazdag pályája páratlan a magyar színház történetében. Portrénkban – a teljesség igénye nélkül – szerepek és megnyilvánulások töredékeiben megpróbáljuk kicsit közelebb hozni játékos, rafinált, titokzatos, elegáns és rendkívül stílusos egyéniségét.

Bajor Gizi nagy kópé – a szó legnemesebb értelmében. Olyan színjátékos, aki tréfát csempész a szomorúságba, nyelvet ölt az elmúlásnak, el nem múló szenvedéllyel és izzással tölti meg minden egyes gesztusát. Halvány bút skiccel az elsőre felhőtlennek ható mosolyra, a tapasztalat érettségét és fájdalmát ötvözi a világra még naivan nyitott és rácsodálkozó figuráiban. Titokzatos és kiismerhetetlen. Árnyalatokban és dús lelki dimenziókban bővelkedő. Klasszikus nagy szerepek is kötődnek nevéhez, ugyanakkor a modern darabok karaktereiben lehetett leginkább önazonos. Újító és reformer. Letisztult és eszköztelen – egy még igencsak patetikusan zsúfolt, századelős, budoárszerű színházi kultúrában.

Bajor Gizi Júlia szerepében, (1918) Forrás: Színházi Élet, 1918/ 2. 5. (ADT)
Bajor Gizi Júlia szerepében, (1918) Forrás: Színházi Élet, 1918/ 2. 5. (ADT)

A Nemzeti Színházban 1918-ban eljátsza Júliát, a korabeli konvencióktól és tradícióktól teljesen eltérő megfogalmazásban. Szinte puritán, bevett modoroktól mentes. Progresszív szerepformálásáról, a forradalmian új, a korszak heroikus, „nagykalapos primadonnáitól” különböző alakításról Major Tamás a következőképpen ír:

„A Nemzeti Színházban eddig nem látott jelenség, törékeny alakjával, testi-lelki fürgeségével, gyönyörű csengő hangjával, elbűvölő, kifejező tekintetével, ellenállhatatlan humorával.

A nagyok közt egy kislány, aki mohó kíváncsisággal fürkészi az életet, s az embereket, hihetetlenül fogékony az élet fonákságaira. A tehetségesek, az új utat keresők boldog szeretettel fogadják. A hivatalnokok nem szeretik.

Bajor Gizi és Beregi Oszkár a Rómeó és Júliában (1918) Forrás: Színházi Élet, 1918/ 25. 2. (ADT)
Bajor Gizi és Beregi Oszkár a Rómeó és Júliában (1918) Forrás: Színházi Élet, 1918/ 25. 2. (ADT)

Modern darabokban mindjárt nagy sikert arat, de a Rómeó és Júliában megbukik, és természetes. Partnere, a kitűnő Beregi Oszkár, az előző korból maradt itt. Különböző hangszereken játszanak, egymástól teljesen eltérő stílusban.” Kritika, 1976/ 2. 18. (ADT)

Poétikus kettős a kamrában

Pazar, bensőséges díszlet- és jelmezkompozíciók, finom gesztusok. A Hajnalban, délben, este című kétszemélyes darab óriási sikert arat 1929-ben a Nemzeti Színház Kamarájában, Dario Nicodemi művének ősbemutatóját azonban egy kissé sem rizikómentes, feszült próbafolyamat előzi meg Horváth Jenő rendezésében.

Bajor betegeskedik, partnerét, Uray Tivadart pedig baleset éri a színpadon.

Mindennek ellenére az olasz modernizmus jeles színházi szerzőjének költői darabja átütő sikert arat.

Bajor Gizi a Hajnalban, délben, este című előadáson (1929) Forrás: Színházi Élet, 1929/ 42. 19. (ADT)
Bajor Gizi és Uray Tivadar a Hajnalban, délben, este című előadáson (1929) Forrás: Színházi Élet, 1929/ 42. 17. (ADT)

„Bajor művészete talán sohasem volt tökéletesebb, mint Anna poétikus szerepében.” Figaro, Színházi Élet, 1929/42. 18. (ADT)

„Hiába, próbálni nem tudsz, de játszani igen!” Horváth Jenő, Színházi Élet, 1929/42. 18. (ADT)

Vakáción!

Bajornak nem okoz különösebb differenciát 1927-ben egy tizennégyéves kamasz srác megformálása – hihetetlenül eredeti és szenvedélyes elgondolásban. Claude, az intézetben tanuló diák húsvéti vakációját tölti Párizsban édesanyjánál, miközben rendíthetetlenül azon ügyködik, hogy mamájának – különböző furfangos csínyek közepette – megmutassa, ki számára a valódi társ két udvarló közül.

Forrás: Arcanum Digitális Tudománytár (ADT)
Forrás: Arcanum Digitális Tudománytár (ADT)

Bajor szerepében simán kiosztja a nála jóval idősebb férfiakat, levágatja a haját és nadrágot ölt, valamint „felharapja a narancsot az egyik végén, a lyukba a mutatóujját dugja bele tövig és az így támadt résen keresztül boldogan szívja ki a gyümölcs édes levét.” Színházi Élet, 1927/ 19. 8. (ADT)

Punkságok „a la nature”

1931-ben egy riporter arról kérdezi Bajort, hogy ki a kedvenc szerzője, amire a művésznő heccelve így válaszol: „Kedvenc íróm? A bátyám kislánya, aki tizenegy éves és az „ur ir, ir ur” óta kedvenc íróm.” Színházi Élet, 1931/ 12. (ADT)

1945-ben eredetileg Bajor főszereplésével tervezik a Magyar Színház nyitását (A néma leventében), ez azonban elmarad, mert a Nemzeti Kamarájában tűzik műsorra – szintén az ő főszereplésével – Cocteau Szent szörnyetegek című darabját.

Egy riporter tervekről, szerepekről érdeklődik, amire így reagál a színésznő:

„Épp ma éjszaka támadt egy egészen furcsa ötletem. Ha elbizakodott színésznő volnék, nyitnék egy reprizszínházat. Eljátszhatnám benne régi főszerepeimet, minden hónapban egyet. (…) Krétakör, Azra, Vén lányok, Amerikai Elektra, Ahol tilos a szerelem, Feleség, Kaméliás hölgy, Váljunk el, és természetesen A néma levente. Volna egy újdonság is, Rómeó és Júlia, de úgy hogy én Rómeót játszanám benne.” Fényszóró, 1945/ 6. 5. (ADT)

Lélekkert

Hivatása mögött meghúzódó, legendásan pozitív látásmódjáról Gobbi Hilda ír nagyon érzékletesen:

„Bajor Gizi szerette az életet, az apró örömök szerelmese volt, és talán ezért volt nagy művész, és voltaképpen boldog ember.

Nem azon siránkozott, hogy esik az eső és sár lesz, hanem annak örült, hogy tiszta lesz az utca. Nem azon mérgelődött, hogy meleg van, ami kibírhatatlan, hanem annak örült, hogy a nap sugara kárpótolja őt és az embereket a tél hidegéért.” Bajor Gizi. Szerk. Escher Károly, Vajda Miklós. Budapest, Magvető Kiadó, 1958.

A bús özvegy és online kiállítás

Az emblematikus Heltai-előadásról, az 1936-os A néma leventéről egy korábbi cikkünkben olvashatnak bővebben, amely során a Bajor Gizi mellett a másik kultikus Zilia Duca alakítást is felelevenítjük (Ruttkai Évától).

Gajdó Tamás és Sipőcz Mariann összeállításában készült egy virtuális kiállítás, számos remek fotográfiával és izgalmas információval.

A Bajor Gizi és a kortárs magyar drámairodalom című virtuális tárlat ide kattintva érhető el.

színház életrajz színésznő bajor gizi
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésÚj színházat kap London
Következő bejegyzés Borbély Alexandra: „Ki kell törni a biztonságos keretekből”

Ajánlott Bejegyzések

Szvetlana Alekszijevics - forrás: Európa Kiadó
Intermezzo

75 éves Szvetlana Alekszijevics, a Csernobili ima Nobel-díjas szerzője

2023. május 30.5 perc olvasás
Fotó: Lakatos Péter
Intermezzo

Alföldi Róbert az Átriumban állítja színpadra Az orvos című thrillert

2023. május 30.2 perc olvasás
Spolarics Andrea - fotó: Borovi Dániel
Budaörsi Latinovits Színház

Kurázsi és gyerekei – Feldolgozó beszélgetés a Budaörsi Színházban

2023. május 30.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Lovagias ügy -forrás: Déryné Társulat Színház

Bakos-Kiss Gábor: „Attól progresszív az előadás, hogy olyan, amilyennek a szerző megírta”

Magyar Nemzeti Táncegyüttes: Szabadság, szerelem! - fotó: Éder Vera Promóció

Petőfiről tánccal – A Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadása a Margitsziget színpadán

Kelemen Fanni - forrás: Budapesti Operettszínház Színház

Kelemen Fanni: „Boldog vagyok, hogy ennyi lehetőséget látnak bennem”

Promóció

Színes előadásokkal érkezik az ősz a Pesti Vigadóba

Déryné Fesztivál - Fotó: Fejes Bence Promóció

Több mint 70 ingyenes program a Déryné Fesztiválon

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

Mindaz, ami történt és történhetne - forrás: Thanasis Deligiannis 10. Színházi Olimpia

Tibeti opera, politikai bohózat, kortárs történelem: zene a MITEM júniusi programjában

Hungária Promóció

Jövő nyáron újra összeáll egy koncertre a Hungária a Puskás Arénában

Józan Vivien, Virág Emese és Mráz Nikolett Promóció

Két fiatal tehetséggel ad koncertet Virág Emese zongoraművész

Promóció

Piknikhangulat, életigenlés és önfeledt szórakozás vár a Szeláví! Fesztiválon!

Takács-Nagy Gábor és a MÁV Szimfonikus Zenekar - fotó: Felvégi Andrea Promóció

Különleges koncertekkel zárja az évadot a MÁV Szimfonikus Zenekar

Színház

Homonnay Zsolt: „Nem mérlegelem a rendezői és a színészi kihívást”

Lengyel Tamás - fotó: Lengyel Zsombor Promóció

A Marczin jelentkezik új évaddal a LOUPE Színházi Társulás

Xavier de Maistre Zene

Xavier de Maistre: „Szeretek új, innovatív ötleteket kitalálni”

Szabó Ildikó és Szabó Péter Promóció

Közös születésnapi koncertet ad Szabó Péter és Szabó Ildikó

VEB 2023
Az ActiCity megnyitója - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megnyílt az ActiCity Tánc- és Mozgásművészeti Központ Veszprémben

Operaház

Steiner-Isky Annamária: „Új nemzetközi balettverseny van születőben”

Kovács Dénes - fotó: Kummer János / Opera VEB 2023

Kovács Dénes: „A gyerekek az Operaház színpadán azonnal beleszeretnek a táncba”

forrás: World Youth Choir Zene

Újra Magyarországon koncertezik a World Youth Choir

Mészáros Márta és Reviczky Gábor Intermezzo

Mészáros Márta és Reviczky Gábor is életműdíjat kap

Az Ensemble Organum VEB 2023

Liturgikus kórusművek csendülnek fel pünkösdkor a bakonybéli monostorban

A Ruttner-ház - forrás: VEB2023 VEB 2023

Megújult Veszprém ikonikus épülete, a Ruttner-ház

Völgy különszám Művészetek Völgye

Lapozzon bele a Papageno Művészetek Völgye különszámába!

Papageno Klasszik

Debrecentől Veszprémig mutatjuk a programokat a Papageno Klasszikban

Vándorfi László VEB 2023

„Tánc határok nélkül, világszínvonalon” – Interjú Vándorfi Lászlóval

Blokád - forrás: Magyar Mozgókép Díjak VEB 2023

A taxisblokádról és az Erőss Zsoltról szóló film is versenyben a Magyar Mozgókép Díjakért

Művészetek Völgye főtér- forrás: Művészetek Völgye Művészetek Völgye

Régi kedvencek térnek vissza idén a Művészetek Völgyébe

Szöllősi-Nagy András - fotó: Máhl Kornél / Hello Veszprém Balaton VEB 2023

Szöllősi-Nagy András: „A foltok, arányok és a színek révén alakul ki a harmónia”

Gizella Napok, 2022 - forrás: Gizella Napok VEB 2023

Mutatjuk Veszprém és a Balaton-part legjobb májusi programjait

Gyárkert KultúrPark VEB 2023

Megnyílt a Gyárkert KultúrPark Veszprémben

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.