• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • BALKAN:MOST
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • ISON blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • NFZ 100
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Film Ruttkai és kora Címlap

Aki rést ütött a médián – Grace Kellyre emlékezünk

Szerző: Rácz Ráchel2022. november 12.
Facebook Twitter E-mail
Grace Kelly - forrás: Port.hu
Grace Kelly - forrás: Port.hu

Skatulyán innen és túl, Grace Kelly időtlen imázsa végre kezd kibújni a rendkívül szűk horizontú besorolás terhe alól, felfedve valódi, hiteles arcát. Túl a hercegnő státuszon és a Hitchcock-múzsa szerepkörön, évtizedeknek kellett eltelnie, hogy meglássuk a fától az erdőt?

Ahogy Thilo Wydra leírta őt: „Bár megannyi csillogás és szépség vette körül, mindig is hiteles valóságra vágyott. Legbelül soha nem tudott azonosulni Hollywood mesterkéltségével és látszatvilágával”.

Grace Kelly egész életét a beszűkült látóterű skatulyázás, halálon túlnőtt, időtlen imázsát pedig – sokszor még mindig – nagyrészt külsőségeken alapuló sémák határozták meg. Az utóbbi időben szerencsére egyre több kutató és szerző közelíti és közvetíti Grace Kelly profiljának valódi esszenciáját. Igazi forradalmár volt. Minden életszakaszát egy különös, sajátos stílusú, öntudatlan, ösztönös lázadás határozta meg. Nem volt harsány, de éppen csendjeitől és visszafogottságától tudott átütő erejűen hatni, vagy sokszor tükröt tartani a képmutatásnak.

Ide kapcsolódik:
Bevezető Alfred Hitchcock filmjeibe

Elsőként feltörekvő újgazdag családja sznobériájával, majd Hollywood anyagias glamourjával, végül a monacói „hercegnőélet” látszat szépségével kellett harcot vívnia az igazság és egyenesség szolgálatában. Grace Kelly nem tudott alkut kötni a hamissággal. A tisztaság keresése és képviselete korántsem tiszta értékrendű világokban talán éppen olyan sorsfeladata volt, mint hogy alternatívát mutasson a sztereotípiáknak.

„Megvolt bene az a belső erő, hogy megálljon saját lábán, és kiálljon a meggyőződései mellett, ugyanakkor érzékeny volt az őt körülvevő világra és emberekre, boldogtalanságukra vagy szorongásukra. Nagyon őszinte szándékkal próbált másokon segíteni. A barátai problémáihoz is nagyon diszkréten és segítőkészen állt hozzá, szóval… rendkívül érzékeny és törődő volt” – mondta róla II. Albert monacói herceg.

Grace Kelly popkulturális hitele és színésznői jelenléte sokkal diverzebb, mint a legtöbb kortársáé. A stúdiók és divatügynökségek a gyors és könnyebb eladhatóság kedvéért pusztán külsőségekre redukált marketingje súlyosan lefaragott belőle. Így maradt a fehér kesztyű, gyöngysor, jó modorú kislány kombó leegyszerűsített modellje vele kapcsolatban. Jóval több volt ennél. Mindennapi természetessége és kedvessége, segítőkészsége, karitatív tevékenységei nem mentek címlapszámba. Nem vett részt nőegyletekben, nem vonult tüntetéseken, de színházi és filmes szerepei olyan attitűdöket képviseltek, akik valamilyen módon szembementek a korabeli sztereotípiákkal.

Grace Kelly - forrás: Port.hu
Grace Kelly – forrás: Port.hu

Hollywoodban az ő korszaka nő-reprezentáció tekintetében szinte minden esetben a naiva (pl. Marilyn Monroe, Audrey Hepburn) vagy a femme fatale (pl. Jane Russell, Lana Turner) ilyen-olyan megnyilvánulásait hozta. Grace Kelly Katherine Hepburn után talán az első, aki végre rést ütött a médián. Alakításai, karakterei a mélabús tekintetű, sorsát inkább elszenvedő, mintsem tudatosan irányító bájos lányok helyett öntudattal, egzisztenciával, tartással, intellektussal, rafinériával vagy éppen tisztasággal voltak telítve. Alfred Hitchcock szerint „nincs Hollywoodban hozzá fogható tehetség.”

Grace Kelly 1929. november 12-én született Philadelphiában. A német és ír felmenőkkel rendelkező színésznő tekintélyes anyagi jólétben nevelkedett, szülei, főként édesapja mindenáron az iparváros társadalmilag megbecsült és tisztelt újarisztokrata rétegéhez igyekezett tartozni.

Grace soha nem tudott azonosulni rokonai és ismerősei elvárás alapú életvitelével. Szabad lelkülete már korán megmutatkozott. Érzékenysége és kíváncsisága a művészetek és a humán tárgyak felé irányult, aminek szülei nem örültek. Konfliktusaikat csak tetézte, amikor az elvárásokra fittyet hányva New Yorkba ment egyedül szerencsét próbálni. Eleinte modellkedésből tartotta fenn magát, különböző meghallgatásokra járt. Debütálása 1949-ben történt a Broadway egyik fontos, Az apa című előadásán. Nem sokkal később egy TV-szereplésre kapott felkérést, amely során a női emancipáció és edukáció egyik előfutárát, Ann Rutledget alakította. Ez a két első szerep mintha elővetítette volna pályájának stílusát.

„Eddig csak főszerepeket játszott. Most egy olyan szerepre lenne szüksége, amire egy egész filmet fel lehet építeni. Meglátjuk, kiállja-e a próbát.” – Alfred Hitchcock

Első mozifilmje egy western volt, a Délidő Gary Cooper mellett, ami után a Red Dust pikáns remake-je, a Mogambo következett, Clark Gable és Ava Gardner partnereként. Az emblematikus Kelly-Hitchcock-szériából talán a Hogyan fogjunk tolvajt és a Hátsó ablak a legkiemelkedőbb, alakítás szempontjából mindenképpen a Hátsó ablak. Utóbbi képviseli talán leginkább a Grace Kelly-féle emancipált, elegáns, edukált, mégis empatikus, odaadó női szerepet, aki első blikkre hideg, ugyanakkor mégis tele van izgató, hívogató szexussal. Lisa Carol Fremont karaktere olyan, aki kész mindenben segítségére lenni szerelmének, ám keményen meghúzza határait és nem rendelődik alá. Ez az ív mérföldekre van a korabeli hollywoodi nőábrázolásoktól és konvencióktól, a Hogyan fogjunk milliomost és a Sabrinák dandárjában. Grace Kelly fia, II. Albert herceg elmondása szerint édesanyjának egyértelműen a Hátsó ablak volt a kedvence, és Hitchcock is ebben szerette legjobban.

„Személyisége összetett és ambivalens volt. Az általa megtestesített tulajdonságok – megingathatatlan jellem, hűvös, szinte hideg tartás, egyúttal gyengés érzelmesség és melegség – manapság sok ember számára szolgálnak mintaként, követendő példaként” – így jellemezte Thilo Wydra.

A Toko-ri hídjai, majd a kultikus Vidéki lány amelyért Oscar-díjjal is megjutalmazták tovább vitték addigi perspektíváit. Molnár Ferenc adaptációjának főszerepét, Alexandrát is eljátszotta A hattyúban. Elvonulása előtti utolsó nagy filmje a híres Broadway-darab, majd a Philadelphia sztori remake-je. A Gazdagok és szegények igazi sztárparádé, Frank Sinatra, Bing Crosby és Louis Armstrong mellett. Katharine Hepburn egykori ikonikus szerepét ezúttal Grace Kelly játszotta.

Elérkezett az idő, hogy elővegyük ennek a különleges színésznőnek a filmjeit, és kicsit optikát állítva bezoomoljuk magunkat erre a rendkívül izgalmas és összetett női jelenségre. Túl a fehér kesztyűk, gyöngysorok és párizsi parfümök külsőséges megközelítésein, Grace Kelly iparosok között művészi, harsányak között visszafogott és kedves, sodródók között tudatos egyéniség volt. Ahogy Charles Champlin megfogalmazta:

„Amiért a legtöbb színésznő több kevesebb sikerrel keményen küzd, az Grace Kellynél vele született adottság.”

Felhasznált irodalom:

Wydra, T.: Grace. A legendás színésznő, aki Alfred Hitchock múzsája volt. Budapest, Alexandra, 2020.
Bowman, M. – Jorgensen, J.: Grace Kelly. Hollywood Dream Girl. New York, HarperCollins Publishers, 2017.

hollywood hitchcock grace kelly
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésBalázs János: „A szakma újra felfedezte Cziffra Györgyöt”
Következő bejegyzés Megvannak az Istvánffy Benedek- és az Orszáczky Miklós-díj nyertesei

Ajánlott Bejegyzések

Senki többet?

Van Gogh után most Joan Mitchell napraforgói dönthetnek aukciós rekordot

2023. szeptember 24.6 perc olvasás
Ruttkai és kora

Egy valódi stílusikon – Lauren Bacall élete

2023. szeptember 23.4 perc olvasás
Fábri Péter és Wolf Péter - fotó: Bege Nóra
Liszt Ünnep

Sommerreise – A Liszt Ünnepen debütál Wolf Péter és Fábri Péter két új darabja

2023. szeptember 22.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Szendy Szilvi a Mária főhadnagyban - fotó: Juhász Éva Promóció

Nem csak a tarotkártya csillaga – Beszélgetés Szendy Szilvivel

PR

Jubileumi évadot ünnepel az óbudai 3K

PR

Kultúra, gasztronómia, szórakozás – jön a Frankel Piknik

Promóció

Milyen nyelvtudásra van szükségünk?

Góbé - fotó: Komróczki Dia Promóció

Folks&Classics – Közös projektre készül a Góbé és a KamaraSzólisták

Jelenet az ÁLARCOK című előadásból - fotó: Csudai Sándor Promóció

A zene világnapján ismét műsorra tűzi ÁLARCOK című előadását a Honvéd Férfikar

Lukács Péter Promóció

Az engesztelés napja – Lukács Péter koncertje a Zenetudományi Intézetben

Promóció

Hamarosan nyit a 28. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Jennifer Pike - forrás: Arno Zene

Jennifer Pike: „Kicsit olyan ez, mint a hegymászás”

Ránki Fülöp - fotó: Radnóti Róza Promóció

Csönd-zsák koncertek Devich Gergellyel és Ránki Fülöppel

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

Promóció

Hamarosan megnyílik Bécsben a Határtalan Design kiállítás

Érintés Paradoxon - Artus - fotó: Dusa Gábor PR

Újra láthatjuk az Érintés Paradoxont az Artus előadásában

ifj. Mező László és Péter és Thomas Ludwig. Promóció

A Danubia Zenekar mutatja be Európában Thomas Ludwig III. szimfóniáját

A Concerto Budapest a Cadogan Hallban - fotó: Mudra László Promóció

A Concerto Budapest ismét meghódítja Nagy-Britannia és Írország szívét

VEB 2023
Veszprém VEB 2023

Ősszel is több száz programmal vár a Veszprém-Balaton régió

Together! - fotó: Vámosi Patrik, VEB2023 EKF VEB 2023

Formabontó cirkuszi előadásokkal vár a Together! sorozat Veszprémben

Szent Mauríciusz Kórus - fotó: Oláh Gergely Máté VEB 2023

Gellért Ünnep – Korok és műfajok találkozása Bakonybélben

Promóció

Táncolj a Swing-swinggel Veszprémben!

Csabay Domonkos, Hordós Johanna és Hartmann Domonkos (balról jobbra) VEB 2023

Veszprémiek a nagyvilágban – Koncertsorozat indul Európa Kulturális Fővárosában

Magda-lak - Fotó: Forintos-Berki Judit Intermezzo

Múltidéző napok Balatonalmádiban – Nyitott házak ünnepe

VEB 2023

Bemutatták a XI. Music Hungary Konferencia programját

Veszprém VEB 2023

Ezekkel a programokkal vár Veszprém és a Balaton szeptemberben

Veszprém Folk VEB 2023

Az élő népművészetet mutatja be a Veszprém Folk fesztivál

Manu Chao a BALKAN:MOST-on - fotó: Kovács Bálint BALKAN:MOST

Nagy sikerrel zárult az első BALKAN:MOST Fesztivál

Kincset érő közösség - forrás: MNM VEB 2023

Fúziós jazzkoncerttel zárul a Villa Romana Baláca kiállítása

Zarina Prvasevda - forrás: BALKÁN:MOST BALKAN:MOST

Balkán, ahogy még nem hallottad

Altalena cselló - fotó: Sepsi Botond JM blog

Tizedik alkalommal rendezik meg a David Popper Nemzetközi Csellóversenyt

Erzsébet N. Hamza (1944-2022): Vázák 1980 - forrás: Dornyai Béla Museum Intermezzo

A magyar üvegművészet különleges alkotásai mutatkoznak be Velencében

INOTA - fotó: Besnyő Dániel VEB 2023

A nyár utolsó napján indul az első INOTA Fesztivál

Hírlevél

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.