• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Film Ruttkai és kora Színház

Miért szeretjük a Shakespeare-hősnőket? – A makrancos hölgy

Szerző: Rácz Ráchel2023. február 20.
Facebook Twitter E-mail
Elizabeth Taylor és Richard Burton, 1967 / forrás: port.hu
Elizabeth Taylor és Richard Burton, 1967 / forrás: port.hu

A drámatörténet regényes nőalakokat ismer. Naivák, kékharisnyák, királynők, bakfisok, szófogadók és engedetlenek, konokok vagy éppen simulékonyak. Nórától a bolond Ásvaynéig mindenki megtalálhatja a maga aktuális kedvéhez, élethelyzetéhez, lelkiállapotához, értékrendjéhez kapcsolódó figurát. Sorozatunkban arra a kérdésre próbálunk alternatívákat mutatni, mitől kortalan és értékálló Shakespeare gazdag női karakterológiája. Epizódunkban Katalin kerül a középpontba.

Oroszlánszelídítés vagy érzelmi dimenzióváltás?

Shakespeare 1590-1594 között keletkezett művének hősnője különleges változáson megy át. Katalin személyiségének főbb vonásai a történet során csak finomhangolódnak, tartása, ereje a régi marad. Hol vagyunk még a csehovi mélymenetektől? Shakespeare korában még nincs lélektani merülés, azaz komplexebb lelki folyamatok megjelenítése, inkább egyfajta modellálás szerint jelennek meg a karakterek. Ha figyelünk azonban, számos izgalmas pszichológiai aspektust nyújthat A makrancos hölgy, ezen belül is, hogy miért mutat ennyire lázadó, tiltakozó attitűdöt a darab során ez a fiatal nő.

Katalin nem tud azonosulni a tradíciók számára szűkösnek vélt kereteivel, miszerint a nő pusztán eszközként, hozománytól függően vehető, adható, cserélhető. A rendkívül determinált társadalmi környezetben egyetlen út nyitott számára: a szélsőséges, már-már groteszkbe hajló tiltakozás. A komédia műfaj- és stílusvilág hatására rendkívül vidám és szórakoztató ez a darab, azonban egy tágabb és mélyebb igényű értelmezésnél már sokkal inkább tragikumot, mint komikumot idéz Katalin története – a női szerepek szempontjából legalábbis mindenképpen.

A makrancos hölgy ribilliói valójában nem Petruchio (és a többi kérő), sokkal inkább a számára elfogadhatatlannak ítélt patriarchális és nyomasztó lehetőségek ellen irányulnak. A korabeli páduai konvenciók és sztereotípiák szerint egy nő számára semmilyen más opció nincs az életben egy vásári tragikomédiát idéző házasságon, és egy mindent eltűrő, kiszolgálói női pozíción kívül. Shakespeare Katalinja a maga „kissé” agresszív módján veri ki magánforradalmát ez ellen. (A dramaturgia erős rokonságot mutat például Lope de Vega, Calderón, vagy Moreto nőábrázolási metódusaival, amelyek nőtörténeti szempontból szintén, a maguk módján igyekeznek rést ütni a sztereotípiákon és az elvárásokon.) Katalin beszól, visszaszól, rúg, harap, üt. Vagány, félelmet nem ismerő, de kissé kétségbeesett lázadásában veszte csak egy: beleszeret a saját férjébe.

Film Színház Muzsika, 1958/ 45. 33. Arcanum
Film Színház Muzsika, 1958/ 45. 33. Arcanum

A líraiságtól távol, a földön két lábbal álló, renitens és számító Petruchio sorsa is tragikomikus – és éppen itt jöhet a következtetés, hogy Shakespeare darabjában kevésbé annyira oroszlánszelídítésről, mint markáns érzelmi dimenzióváltásról van szó. Petruchio nem végez különösebb „piackutatást” döntéseit illetően, intuíciójára hallgatva nevén nevezi a dolgokat – ráadásul ha lehet azonnal. A „Tetszik? Megszerzem. Nem tetszik? Hagyom.” pórias, faragatlan elven működik. Tragikomédiájában éppen a túlzottan gyakorlatias „jó munkás ember” hozzáállásának hangolódása hoz változást. Ember nincs, aki végig tol egy ilyen trippet egy ilyen lehetetlen természetű nővel, bármennyi hozománya legyen is! Katalin is egészen nyugodtan hígmezőre küldhette volna Petruchiót is, ahogyan addigi kérőit, vagy megszökhetett volna tőle, de nem tette. Esetük a ledönthetetlen fal találkozása a megállíthatatlan ágyúgolyóval – akárcsak Goldoni Mirandolinájában.

Színház, 1982/ 5. 25. Arcanum
Színház, 1982/ 5. 25. Arcanum

Katalin szélsőséges amazonsága végül egy megszelídült, alázatos (ám korántsem megalázkodó), matriarchátusbeli státuszra kerül, ami egyértelműen Petruchiónak, és az általa lelkében bekövetkezett érzelmi dimenzióváltásának, semmint a társadalmi normáknak szól. Az pedig, hogy arra a lépésre képes, amit a zárójelenetben produkál, nyíltan, mindenki szeme és füle hallatára, éppen erejét és bátorságát bizonyítja. Nem arról tesz tanúbizonyságot, hogy „megtört” vagy „betört”, hanem, hogy ereje és rátermett volta egy megváltozott, magasabb tudatossági, érzelmileg érett szintre és minőségre került.

shakespeare film színdarab nő makrancos hölgy női karakterek katalin Petruchio
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésFábián Évi: „Engem a szépség nem hoz lázba”
Következő bejegyzés Bartók Béla előtt tiszteleg a Góbé zenekar legújabb dala

Ajánlott Bejegyzések

Cseke Péter - fotó: Ujvári Sándor / MTI
Intermezzo

Évadot hirdetett a kecskeméti Katona József Színház

2023. március 25.3 perc olvasás
A Pécsi Harmadik Színház
Intermezzo

Tovább működhet a Pécsi Harmadik Színház

2023. március 25.3 perc olvasás
V. Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Díjátadó 2022
Intermezzo

Idén három operatőr kap Kovács László-Zsigmond Vilmos Életműdíjat

2023. március 24.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Sisi gödöllői kastélya

Négyszögletű Kerek Erdő a Gödöllői Királyi Kastélyban

BDZ Promóció

Játékok és szenvedélyek a BDZ koncertjén

A nagy Lötty Promóció

Saját mesekönyvet adott ki az idén 75 éves szegedi Kövér Béla Bábszínház

Promóció

Tavaszváró – Közös koncertet ad Reenat Pinchas és Hsin-Ni Liu

Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.