Márciusban megdőlhet az egy nyugati művész egy munkájáért a Távol-Keleten kifizetett legmagasabb árverési leütés rekordja – legalábbis ezt várják a Christie’s szakértői a fiatalon kábítószertúladagolásban meghalt New York-i graffiti-fenegyerek, Jean-Michel Basquiat Warrior (Harcos) című képétől a cég hongkongi árverésén. A művész legjobb „évjáratából” származó festmény értéke már eddig is folyamatosan és meredeken emelkedett a piacon, és olyan is volt, hogy jobban jövedelmezett, mint az arany-befektetés.
Jean-Michel Basquiat (1960–1988) 1982-ben készítette el a Harcos című alkotását: a falapra akrillal festett, majd spray-vel is „megfújt” képet először egy évvel később egy japán kiállításon lehetett először látni, majd azután sorra ismerhette meg Párizs, Bécs és Milánó közönsége különböző Basquiat-bemutatókon. Legutolsó nyilvános szereplése 2019-ben New Yorkban a Brant Alapítvány tárlatán volt.
Az alkotás pár évvel az elkészülte után bekerült a nyilvános műkereskedelembe is: először 2005 novemberében a Sotheby’s New York-i árverésén szerepelt, ahol is 1,8 millió dollárért (954.000 font) cserélt gazdát. Nem egészen két évvel később, 2007 júniusában ugyancsak a Sotheby’s vitte kalapács alá, de akkor Londonban, ahol már 2,8 millió fontért (5,6 millió dollár) talált vevőre. Egy Charlotte Burns nevű művészettörténész, műtárgypiaci szakértő és műkereskedelmi tanácsadó akkor kiszámolta, hogy ha valaki 2005-ben a festményért kifizetett 954.000 fontot aranyba fektette volna, akkor 2007 nyarán azért csak 1,3 millió fontot tudott volna kasszírozni, vagyis a Basquiat-kép nyeresége magasan meghaladta a nemesfém-adásvétellel elérhető jövedelmet.
A Harcos legutoljára 2012 júniusában fordult meg újra a műtárgypiacon: akkor ismét Londonban és ismét a Sotheby’s árulta, és kapott végül érte 5.585.250 fontot (8.705.729 dollár).
Ezt az összeget egy amerikai műgyűjtő fizette ki, és ő az, aki most újra piacra dobja a művet. Hogy ő mennyit fog rajta nyerni, azt majd március 23-án a Christie’s hongkongi We are Warriors – The Basquiat Auction (Mind harcosok vagyunk – Basquiat-árverés) címmel megrendezendő liciten fog kiderülni, ami előzetesen biztos, hogy a ház 240–320 millió hongkongi dollárt, vagyis átszámítva 31–41 millió dollárt vár a festményért. A már idézett Burns számításai szerint egyébként aki 1998-ban, tíz évvel a halála után 100 dollárt fektetett egy Basquiat-munkába, az 2010 júniusában már átlagosan 655 dollárt tudott kivenni belőle.
Mint ismert, a művész mindeddig legdrágábban elkelt munkája egy ugyancsak 1982-ben készített Untitled, vagyis Cím nélküli kép, amelyért 2017 májusában a Sotheby’s New York-i árverésén Maezava Juszaku, a japán punkzenészből lett divatmágnás fizetett – 60 millió dolláros becsértéket követően – 110.487.500 dollárt (30,500 milliárd forint), amivel ez a kép akkor nemcsak Basquiat legdrágább munkája lett, de egyúttal a valaha aukción elkelt amerikai művész, illetve fekete művész által készített legdrágább műalkotás is, plusz az első olyan 1980 után készített mű, amelyik átlépte a 100 millió dolláros álomhatárt. (Ezt a képet elkészülte után Basquiat galériása 5.000 dollárért adta el; 1984 májusában pedig 12.000–18.000 dolláros becsérték után 19.000 dollárért kelt el a Christie’s New York-i árverésén; akkor is egyébként ez volt Basquiat szerzői aukciós csúcsa.)
A művésznek egyébként ezen a csúcstartón kívül eddig még hét munkája ért el nyilvános árverésen 30 millió dollárnál magasabb árat, és néhány magánüzletben gazdát cserélt művéről is tudunk: legutóbb például tavaly (amint ezt itt is megírtuk a Senki többet? blogban) tavasszal Kenneth Griffin amerikai milliárdos műgyűjtő „több mint 100 millió dollárért” vásárolta meg Palm Beach-i telekszomszédjától, Peter Brant milliárdos műgyűjtőtől Basquiat Boy and Dog in a Johnnypump (Fiú és kutya tűzcsappal) című, ugyancsak 1982-ben festett nagyméretű vásznát. (A tíz legdrágább Basquiat-alkotásból egyébként kilenc 1982-ben készült, vagyis a szakértők minden bizonnyal megalapozottan tartják ezt az időszakot a fiatalon elhunyt festő legsikeresebb korszakának.)
És végül még valami: ha az előzetes szakértői becslések helytállók, és a Harcos most márciusban valóban 31 millió dollár feletti áron fog elkelni, akkor azzal Basquiat lesz az a nyugati művész is, akinek egy munkája a legmagasabb áron kelt el egy távol-keleti árverésen; ezt a címet ugyanis jelenleg a német Gerhard Richter egy absztrakt kompozíciója tartja, amelyért 2020 júliusában Hongkongban 214.631.000 hongkongi dollárt (29.283.854 dollár) fizettek.