Február 12-én írtunk itt, a Senki többet? blogban napjaink műkereskedelme egyik legkeresettebb és legsikeresebb művészének, Jean-Michel Basquiat-nak az akkor még árverés előtt állt Harcos című festményéről. Nos, a kép azóta sikeresen túl van a jelentős (licit)csatán, és most már azt is tudjuk, hogy akik eddig megvették, majd továbbadták, azok egytől egyig mind nyertek vele. Miközben megmutatjuk a Harcos eddigi „felemelkedését” és „győzelmeit”, máris bemutatjuk a következő sikervárományos Basquiat-munkát, amelyre majd májusban lehet licitálni.
Jean-Michel Basquiat Warrior (Harcos) című, 1982-ben festett vászna márciusban egyedüli tételként szerepelt a Christie’s hongkongi árverésén, ahol 240–320 millió hongkongi dolláros becsérték után a licitek végén 280 millió hongkongi dolláron ütötték le, vagyis a jutalékokkal együtt a vevője 323.600.000 hongkongi dollárt (41,8 millió dollár = 12,853 milliárd forint) fizetett ki érte. Ezzel – megelőzve az eddig ezt a rekordot tartó német Gerhard Richtert – ez a kép lett a legdrágább nyugati műalkotás, amelyet a Távol-Keleten valaha nyilvános árverésen megvettek, egyúttal pedig a fiatalon elhunyt afroamerikai művész ötödik legdrágábban elkelt munkája.
A kép eladását beharangozó, már említett februári cikkben szerepeltek a festmény korábbi eladásának ára is. Most idézzük fel ezeket is újra, és vizsgáljuk meg ezek alapján, hogy a Harcos tehát mikor mekkora hasznot hozott eddigi műkereskedelmi pályáján korábbi tulajdonosainak.
A festmény először 2005 novemberében szerepelt árverésen a Sotheby’s-nél New Yorkban: ott-akkor 1,8 millió dollárért vette meg valaki. Amikor tehát ugyanő legközelebb 2007 júniusában ugyancsak a Sotheby’s-nél, de Londonban 2,8 millió fontért (akkori árfolyamon dollárra átszámolva 5,6 millióért) adta el, akkor az azt jelenti, hogy a két év alatt kereken 400 százalékos nyereséget ért el a képpel. A 2007-es vevő öt évig tartotta magánál a Harcost, és 2012 júniusában adta be árverésre, ismét Londonban, ahol is akkor 5.585.250 fontot (8,7 dollár) kapott érte, vagyis ő „csak” 60 százalékos hozamot kasszírozhatott.
Viszont aki akkor ennyit fizetett ki a képért, az a mostani 41,8 millió dolláros eladással megint csak komoly nyereséget szerzett, hiszen a festmény értéke kilenc év alatt megint csak 412 százalékkal emelkedett. A mostani eladó tehát (még ha a képpel kapcsolatos kiadásait is hozzászámoljuk) legalább 30 millió dollárt keresett a festménnyel, amely az első nyilvános árverezése és a mostani között kereken négyezer százalékos értéknövekedést produkált.
Mindez jó előjel lehet a Sotheby’s-nek: az árverezőház a napokban jelentette be, hogy május 12-én New York-i kortárs árverésükön kalapács alá viszik Basquiat Versus Medici (mondjuk talán: Ellen Medici) című, ugyancsak 1982-ben készült festményét. Ez a mű annak az egy évvel azelőtti időszaknak a hatását mutatja (ha másban nem, címében mindenképpen), amit az akkor huszonegy éves festő Modenában töltött, amikor az első önálló kiállítása volt ott a Galleria d’Arte Emilio Mazzoliban.
Ráadásul ez a kép annyival is „vonzóbb” lehet a gyűjtők számára a Harcosnál, hiszen ez eddig soha nem szerepelt a nyilvános műkereskedelemben: 1982-ben Basquiat műtermében vásárolta meg Stephane Janssen belga műgyűjtő, majd tőle 1990-ben került át abba a meg nem nevezett magángyűjteménybe, ahonnan most először aukcióra adják. Ennek megfelelően a Sotheby’s előzetesen 35–50 millió dolláros árat remél a festményért. Vagyis a Medici, legalábbis árban, akár le is győzheti a Harcost.