Májusban a Christie’s New York-i árverésén kerül majd kalapács alá Man Ray 1924-ben készített legendás fotójának egy korabeli, vagyis vintázs nagyítása. A ritka darabért a ház a hírek szerint 5–7 millió dollár közötti összeget vár, márpedig ha ez a számításuk „bejön”, akkor ez lesz minden idők legdrágább fotográfiája a világon.
Man Ray (eredeti nevén Emmanuel Radnitzky; 1891–1976) dadaista-szürrealista művész sokféle műfajban alkotott, de legismertebb munkái minden bizonnyal a fotográfiái. Ezek közül is a legtöbbször alighanem azt az 1924-ben akkori múzsájának, Alice Ernestine Prinnek (1901–1953) a meztelen hátáról készített felvételét reprodukálták, amelyre a művész előbb indiai tintával a hegedűkön található f-lyukak alakját mintázó két díszítést festett, majd így újra lefényképezte.
Az így létrejött alkotás mintegy megerősíti, illetve hangsúlyozza a női test és a hangszer közötti formai hasonlatosságot, és egyben utal talán Jean-Auguste Dominique Ingres (1780–1867) francia festő Fürdőző című hátaktjára is (amely ma a Louvre-ban látható).
Amikor az orosz–zsidó emigráns családból már Amerikában született Ray 1921-ben Párizsba érkezett, hogy művészetét kiteljesítse, Prin akkor ott már Kiki de Montparnasse néven a város bohém művészvilágának „királynője” volt: kabarékban lépett fel, énekelt, táncolt – emellett maga is festett –, és mindemellett modellkedett; megfestette őt többek között Chaim Soutine, Amedeo Modigliani, Foujita Tsugouharu és Moïse Kisling is.
A tengeren túlról frissen érkezett művész és Alice nagyon hamar egymásra találtak, összeköltöztek, és ettől fogva sok éven át Kiki lett Ray legfontosabb múzsája és egyben modellje. (Egészen 1929-ig éltek együtt.)
Az 1924-ben fényképezett és utólag a ráfestéssel „kiegészített” hát-aktnak – amely először a Littérature című párizsi szürrealista magazinban jelent meg már az év júniusában – alkotója a Le Violon d’Ingres, azaz az Ingres hegedűje címet adta, utalva a már említett Jean-Auguste Dominique Ingres-nek a hangszer iránti vonzalmára, illetve arra, hogy a francia művész idősebb korában már büszkébb volt a hegedű-tudására, mint egész életében festett képeire, amelyek pedig az ismertségét és a sikereit hozták. (Ennek nyomán az „Ingres hegedűje” kifejezést ma leginkább olyan művészek, tudósok, politikusok „másodlagos” kedvtelésére, „hobbijára” szokták használni, akik ebben a másik műfajukban is kimagasló tehetséget mutatnak.)
Hogy a felvételből annak idején hány vintázs-nagyítás készült, azt nem tudjuk, ami biztos, hogy a híres műnek van ilyen példánya többek között olyan közgyűjteményekben, mint a párizsi Pompidou Központ vagy a Los Angeles-i J. Paul Getty Múzeum. Ez a most kalapács alá kerülő darab viszont a New York-i divattervező és műgyűjtő-házaspár, Melvin és Rosalind Gersten Jacobs tulajdonában volt, akik 1962-ben közvetlenül Raytől vásárolták azt meg. Miután azonban 2019-ben, 94 éves korában Rosalind Jacobs is elhunyt, hagyatékuk végrehajtója most árverésre bocsátja gyűjteményük jelentős részét (mások mellett például Marcel Duchamp, Vija Celmins, René Magritte, William Copley vagy Melvin Jacobs műveit). Az anyagot Londonban, Párizsban és Hongkongban is bemutatják, mielőtt majd visszaérkezik New Yorkba a májusi árverésre.
Az Ingres hegedűjének a Christie’s szakemberei előzetesen 5–7 millió dolláros becsértéket adtak meg, vagyis ha a licitek tényleg ebbe az ár-magasságba jutnak, akkor ez lesz a világon a mindeddig legdrágábban elárverezett fénykép. Ennek a listának az élén ugyanis jelenleg Andreas Gursky német fotográfus áll, akinek 1999-ben készített Rhein II. (Rajna II.) című (utólag erősen manipulált) tájkép-felvételéért 2011 novemberében a Christie’s New York-i árverésén – 2,5–3,5 millió dolláros becsérték után – 4.338.500 dollárt (992,5 millió forint) fizetett a licitek nyertese. (A hat darabból álló fotósorozat négy darabja ma már olyan múzeumok gyűjteményében van, mint például a New York-i Museum of Modern Art vagy a londoni Tate Modern.)
Ami pedig Ray fotográfiáinak eddig piaci szereplését illeti, az ő jelenlegi árverési rekordja 2.688.750 euró (3.120.658 dollár; 838,9 millió forint), amennyit 2017 novemberében adtak a Christie’s párizsi aukcióján az 1926-ban készített Noire et Blanche (Fekete és fehér) című, ugyancsak Kikiről készített fotójának egy vintázs-példányáért; ez ma a kilencedik árverésen legdrágábban elkelt fotográfia a világon.