• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Senki többet? Kiállítás Címlap

„Sajnos nem tudok neked kiállítást csinálni, mert te nő vagy” – Carmen Herrerára emlékezünk

Szerző: Martos Gábor2022. február 15.
Facebook Twitter E-mail
Carmen Herrera - forrás: The 100 Years Show FB-oldala
Carmen Herrera - forrás: The 100 Years Show FB-oldala

A hétvégén repítették világgá a hírügynökségek, hogy New York-i otthonában nem sokkal 107. születésnapja előtt elhunyt Carmen Herrera kubai születésű amerikai festő- és szobrász, akinek művei ma a legnagyobb múzeumok falain láthatók, a gyűjtők pedig többmillió dollárokat fizetnek a műkereskedelemben felbukkanó képeiért. Pedig ez a mára valóban világsztárrá lett művész már nem kevesebb mint 89 éves volt, amikor életében először eladta egy munkáját.

Carmen Herrera 1915. május 31-én született Havannában. Jómódban nőtt fel – apja lapszerkesztő, anyja újságíró volt –, megtanult angolul és franciául, nyolcéves korától vett rajzórákat, egy ideig Párizsban is tanult, eközben járt Rómában és Berlinben, majd hazatérve a havannai egyetemen az építész-fakultásra járt.

Carmen Herrera 1948-ban – forrás: Wikiart
Carmen Herrera 1948-ban – forrás: Wikiart

Miután 1939-ben beleszeretett egy éppen Kubában járó amerikaiba, és feleségül ment hozzá, New Yorkba költöztek. Herrera a háború alatt itt már festeni tanult, majd 1948-ban férjével együtt Párizsba települtek, ahol az asszony folytatta a művészi munkát, sőt egy-két kiállításon is bemutathatta a munkáit. 1954-ben költöztek vissza New Yorkba, és Herrera hamarosan kapcsolatba került az amerikai expresszionizmus olyan elismert és sikeres (férfi) alkotóival, mint Ad Reinhardt, Ellsworth Kelly, Barnett Newman, Mark Rothko vagy Willem de Kooning.

Velük ellentétben azonban Herrera művei iránt egyáltalán nem volt érdeklődés; 2015-ben, éppen százéves korában egy róla készített dokumentumfilmben elmesélte, hogy volt olyan – pedig női – galerista, a New Yorkban 1932 óta műkereskedést vezető Rose Fried, aki azt mondta neki:

jobb festő vagy, mint a legtöbb mai férfisztár, de sajnos nem tudok neked kiállítást csinálni, mert te nő vagy.

Így aztán Herrerának 1956 és 1985 között mindösszesen négy egyéni galériás bemutatkozása lehetett (és nem sokkal több csoportos tárlaton szerepeltek a munkái), az első múzeumi kiállítására pedig csak 1998-ban került sor a harlemi El Museo del Barrióban. Őt azonban a sikertelenség nem törte meg, New York-i műteremlakásában – ahol 1967 óta élt és dolgozott (férje 2000-ben hunyt el) – következetesen készítette kevés színből álló, egyszerű geometrikus formákból építkező festményeit, később festett térplasztikáit.

Carmen Herrera: Zöld és narancs – forrás: Phillips
Carmen Herrera: Zöld és narancs – forrás: Phillips

2004-ben viszont, amikor a New York-i Latin Collector Galleryben – két másik latin-amerikai női művésszel együtt – mutatta be a munkáit, a kritikák elkezdtek elragadtatott hangon beszélni a művészetéről, Ella Fontanals-Cisneros, ugyancsak kubai születésű ismert műgyűjtő pedig megvásárolta öt festményét. És ezzel mintha átszakadt volna egy gát: egy másik ismert gyűjtő, Estrellita Brodsky ugyancsak öt Herrera-képet vette meg a kiállításból, Agnes Gund, a Museum of Modern Art korábbi elnöke pedig szintén elkezdett vásárolni tőle, egy évvel később pedig egy általa megvett Herrara-művet oda is ajándékozott a New York-i múzeum gyűjteményének.Ezt követően a washingtoni Hirshhorn Museum, a minneapolisi Walker Art Center és a londoni Tate Modern is vásárolt munkákat a művésztől, 2016-ban pedig a Whitney Museum of American Art mintegy félszáz, 1984 és 1978 között készített alkotásából rendezett nagy retrospektív bemutatót; százegy évesen ez lett az első kiállítása egy nagy amerikai művészeti intézményben.

2004-es „berobbanása” után tehát az akkor már kilencven éves Herrera egycsapásra sztár lett,

és ez természetesen a művei árában is egyre jobban megmutatkozott: 2009-ben átlagosan még „csak” 50.000 dollárért eladott műveinek piaci értéke 2014-re már 160.000 dollárra emelkedett. 2017 novemberében a Phillips New York-i árverésén egy festményéért már 1.179.000 dollárt adtak, éppen egy évvel később pedig ugyanebben a városban ugyan ennél a háznál egy másik munka – 1–1,5 milliós becsérték után – pedig 2.655.000 dollárt is megért valakinek.

Carmen Herrera: Fehér és zöld – forrás: Sotheby’s
Carmen Herrera: Fehér és zöld – forrás: Sotheby’s

2019 márciusában a Sotheby’s New York-i By Women, for Tomorrow’s Women (Nők által, a holnap nőiért) címmel rendezett, a Miss Porter’s School for Girls, egy amerikai elit lánynevelő iskola javára rendezett árverésen az 1966–67-es Blanco y Verde (Fehér és zöld) című képéért (amelyet ugyancsak Agnes Gund ajánlott fel) már 2.900.000 dollár volt a végső ár, ami nemcsak Herrera jelenlegi aukciós rekordja lett, de egyúttal a legmagasabb összeg, amennyit valaha is egy kubai származású művész munkájáért fizettek. 2019 novemberében New Yorkban ugyancsak a Phillips az alkotó Amarillo Uno című festményét 1.220.000 dollárért, egy másikat pedig 970.000 dollárért adta el. Legutóbb pedig 2021 júniusában ugyancsak a Phillipsnél fizetett ki a licitek nyertese 2.200.000 dollárt a művész Green and Orange (Zöld és narancs) című vásznáért.

Carmen Herrera: Amarillo Uno – forrás: Phillips
Carmen Herrera: Amarillo Uno – forrás: Phillips

Carmen Herrera 106 éves kora ellenére is az elmúlt hónapokat is munkával töltötte: a londoni Királyi Operaház részére tervezett díszleteket egy balettelőadáshoz, illetve két kiállításra is készült; ezek közül a New York-it közvetlenül a 107. születésnapjára tervezték megnyitni. De ezt már sajnos nem érhette meg.

nő művész női művészek Carmen Herrera
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésA forgószél és a józan ész – Antigone bemutató a Vörösmarty Színházban
Következő bejegyzés Itt az első 400 program a 31. Művészetek Völgye Fesztiválról

Ajánlott Bejegyzések

Françoise Gilot - forrás: Várfok Galéria
Várfok Galéria

A Várfok Galéria egyedüli magyar kiállítóként vesz részt az art KARLSRUHE 2022 vásáron

2022. július 1.2 perc olvasás
Fotó: Szépművészeti Múzeum-Magyar Nemzeti Galéria / Szántó András
Múzeum+

Ha szerda, akkor Borszerda a Magyar Nemzeti Galériában – idén júliusban is!

2022. július 1.11 perc olvasás
- forrás: pixabay.com
JM blog

Brácsa-, oboa- és klarinétpróbajátékot hirdet a Pannon Filharmonikusok

2022. július 1.4 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
100 Tagú Cigányzenekar - forrás: Margitszigeti Szabadtéri Színpad Promóció

Prímás parádé a 100 Tagú Cigányzenekarral a Margitszigeten

Keller András - forrás: Concerto Budapest Promóció

Válogassa össze bérletét a Concerto Budapest koncertjeiből!

Vasas Petra - fotó: Králl Kevin Promóció

Vasas Petra: „A mozivászonról látni a saját filmünket mindent felülmúló élmény”

Fekete-Kovács Veronika a La Mancha lovagjában Promóció

Fekete-Kovács Veronika: „Emma szerepe számomra az évad csúcspontja”

Han Chi Ho Promóció

Glenn Gould és Wilhelm Kempff között – koreai zongoravirtuóz a Zeneakadémián

Ertl Péter Promóció

Ertl Péter: „Változatos előadásokkal készülünk a TáncParkra”

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.