• Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Beszélő képek
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Erdély blog
  • Esterházy
  • eSzínház Fesztivál
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fesztivál Akadémia
  • FOCUS on You
  • Hallomások
  • Hagyományok Háza
  • Haydneum
  • ICMA blog
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Mindent Kocsisról
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Operaház
  • Oroszlánkörmök
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • PeterPress
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў blog
Facebook Instagram Vimeo YouTube
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Közvetítések
  • Magazin
  • Rádió
  • Capriccio
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Senki többet? Kiállítás Címlap

Csorgó festék, ömlő pénz – árverésre kerül Jackson Pollock „legjobb festménye”

Szerző: Martos Gábor2022. április 21.
Facebook Twitter E-mail
Jackson Pollock: No.31. (részlet) – forrás: Christie’s
Jackson Pollock: No.31. (részlet) – forrás: Christie’s

Jackson Pollocknak, az amerikai absztrakt expresszionizmus alighanem leismertebb, és egyben egyik legsikeresebb, a gyűjtők által is legjobban keresett alkotójának egy ikonikus festménye lesz a Christie’s árverezőház májusi New York-i aukciójának egyik sztártétele. És ha a kép talán szerzői árrekordot nem is fog dönteni, de minden valószínűség szerint a művész egyik legdrágábban eladott munkája lesz.

Jackson Pollock (1912–1956) amerikai festőművész 1948-ban – miután 1944-ben feleségül vette Lee Krasner (1908–1984) orosz-zsidó származású festőművészt, és vele Long Island egyik kis falujába, az East Hamptonbeli Springsbe költöztek egy Peggy Guggenheim (1898–1979) galerista (és Pollock szeretője) támogatásával megvásárolt házba, amelyhez egy nagy, fából épült pajta is tartozott, ami Pollock később legendássá vált műterme lett – kezdte el a ma leginkább rá jellemző festői eljárással, az úgynevezett „dripping”, azaz csurgatásos technikával készített képei alkotását. 

Ennek lényege, hogy a művész a – rendszerint nagy méretű – vásznat a műterem padlójára fektette, és arra egyenesen a dobozból, vagy az abba mártott ecsetről csorgatta, locsolta, spriccelte a (rendszerint ipari zománc-) festéket, amelybe gyakran homokot, porrá tört üveget, vagy más anyagot is kevert.

Egy évvel később, 1949-ben ezekkel a munkáival Pollock szó szerint berobbant a kortárs művészeti életbe: abban az évben öt nagy amerikai múzeumba és legalább negyven jelentős magángyűjteménybe kerültek be ilyen alkotásai, egy évvel később, 1950-ben pedig ő képviselte – Willem de Kooninggal és Arshile Gorkyval együtt – Amerikát a Velencei Biennálén.

Jackson Pollock: No.31. – forrás: Christie’s
Jackson Pollock: No.31. – forrás: Christie’s

Pollock 1949-ben festette azt a No.31. című, a többihez képest meglehetősen kis méretű, „mindössze” 78,5×57 centiméteres, olaj-, zománc- és alumínium-festékkel (később farostlemezre kasírozott) papírra csorgatott képét, amelyet még ugyanabban az évben ki is állítottak a művész akkori műkereskedője, az egyébként festőként is működő Betty Parsons (1900–1982) galériájában, és amelyről a kritikusok azt írták, hogy „a legjobb festmény, amit eddig készített”. 

A kép később ki volt állítva 1967-ben a New York-i Museum of Modern Art nagy Pollock-kiállításán, majd szerepelt ugyanott 1998-ban is, illetve még ugyanabban az évben a londoni Tate Gallery Pollock-retrospektívjén. Közben 1988 májusában megjelent a Christie’s egyik árverésén is, ahol 3,5 millió dollárért cserélt tulajdonost.

Jackson Pollock: No.17. – forrás: Sotheby’s
Jackson Pollock: No.17. – forrás: Sotheby’s

A kép az elmúlt húsz évet ugyanabban a (meg nem nevezett) magángyűjteményben töltötte, és onnan kerül most május 12-én a New York-i Rockefeller Plazában a Christie’s 20. századi művészeti árverésére, ahol a ház szakértői az előzetes becslése szerint legalább 45 millió dollárt (15,404 milliárd forint) várnak érte. Márpedig ha azt nézzük, hogy tavaly novemberben a Sotheby’s New York-i árverésén a festőnek az 1951-ben készített No.17. című vásznáért „alig” 25–35 millió dolláros becsérték után végül 61.161.000 dollárt (19,682 milliárd forint) adott meg valaki – amivel ez lett Pollock árverésen valaha legtöbbért elkelet munkája –, akkor ez a várakozás nem is tűnik túlzónak.

Jackson Pollock: No.17A – forrás: wikipedia
Jackson Pollock: No.17A – forrás: wikipedia

Ugyanakkor magánüzletekben még ennél is jóval többért is cseréltek már gazdát Pollock képei. 2006 novemberében például David Geffen milliárdos amerikai műgyűjtő 140 millió dollárért (akkor 29,1 milliárd forint) adta el az 1948-ban készített No.5.-öt a mexikói üzletember David Martineznek, 2015 őszén pedig az ugyancsak 19498-as No.17A került ugyancsak őtőle egy másik milliárdos amerikai műgyűjtőhöz, Kenneth Griffinhez kereken 200 millió dollárért (ami máig az ötödik legmagasabb ár, amennyit valaha egy műtárgyért kifizetek a világon).

new york árverés jackson pollock
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésAhány világ, annyi identitás – Pécsett és Miskolcon ad koncertet Makszim Vengerov
Következő bejegyzés Ismét megrendezik a Lukács Pál Országos Brácsaversenyt

Ajánlott Bejegyzések

Bolyki Sára – fotó: Bolyki Marci
Trilla

Bolyki Sára: „Az éneklés olyan helyeken is átrezget, amikről nem is tudtam, hogy vannak”

2022. augusztus 16.4 perc olvasás
Pierre Richard - forrás: Port.hu
Intermezzo

Pierre Richard, a filmek legkétbalkezesebb franciája

2022. augusztus 16.3 perc olvasás
Várdai István és az LFKZ
Kaposfest

Carmen dupla whiskyvel – A Kaposfest harmadik napja

2022. augusztus 16.3 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Egyfeszt - fotó: Kelemen Kinga Promóció

226 előadó, 800 program, 50 helyszín – Számokban az Egyfeszt, Erdély legfiatalabb fesztiválja

MVM ZENERGIA Promóció

Klasszikusok új köntösben az MVM ZENERGIA színpadán

Sárik Péter - fotó: László F. Csaba Promóció

Sárik Péter: „A trió egy kincs, és én vigyázok rá!”

Miranda Liu - Fotó: Suha Péter Promóció

Miranda Liu: „Inspiráló nemzetközi együttműködéseink vannak”

Kultkikötő Alsóörs - fotó: Lettner Kriszta Promóció

Izgalmas repertoárral vár augusztusban is a Kultkikötő

Zsámbéki Opera Fest Promóció

A klasszikus zene is beköltözik Zsámbékra

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.