Louise Bourgeois francia–amerikai szobrászművész elmúlt már nyolcvan, amikor – a múlt század kilencvenes éveiben – elkezdte a ma róla alighanem mindenkinek elsőként eszébe jutó pókszobrok készítését. Most egyik ilyen munkája a hónap végén egy hongkongi árverésen az előzetes várakozások szerint akár a legdrágább Ázsiában eladott szobor lehet.
Louise Bourgeois (1911–2010) Párizsban született, ahol a legjobb iskolákban tanult, részben festészetet, de emellett matematikát és filozófiát is. 1935-ben végzett a Sorbonne-on, diplomamunkáját Blaise Pascal francia matematikus-filozófus munkásságáról írta. Nem sokkal ezután megismerkedett Robert Goldwater (1907–1973) amerikai művészettörténésszel, akihez feleségül ment. 1938-ban New Yorkba költözött, ahol folytatta művészeti tanulmányait, de ekkor a festmények és a sokszorosított grafikák mellett már egyre inkább szobrokat is készített.
1945-ben volt az első egyéni kiállítása, a másodikon, 1949-ben a New York-i Peridot Galleryben pedig már csak a szobrait mutatta be. 1982-ben a New York-i Museum of Modern Art rendezett neki egy nagy retrospektív tárlatot, és majd még csak ezután, az 1990-es években, több mint nyolcvanévesen kezdte el a végül a legnagyobb sikereit elhozó pókszobrok készítését.
Bourgeois szinte megszámlálhatatlan mennyiségű nyolclábút formált meg a kitűzhető bross méretűektől a kilencméteresekig.
Most a Sotheby’s április 27-i esti hongkongi kortárs művészeti árverésén ezek közül a IV. számú sorozat egyik példánya kerül kalapács alá, és a ház előzetesen legalább 15–20 millió dollárt remél érte kapni. Márpedig ha valóban sikerül ekkora összegért eladni a több mint kétméteres, bronzba öntött, de a művész elképzelése szerint képként a falra akasztandó Spider IV-et (Pók IV.), akkor ez lesz minden idők legdrágábban eladott szobra az ázsiai kontinensen. (Ezt a rekordot jelenleg is Bourgeois tartja a Quarantania című szoborsorozatának egy ugyancsak bronz – és aztán több színnel megfestett – darabjával, amelyért 2018-ban a hongkongi Seoul Auction árverésén 8,5 millió dollárt fizetett ki a vevője.)
A most kalapács alá kerülő pókpéldányt a művész 1996-ban készítette, és összesen hat példányt öntöttek belőle. Ezek közül egy a mexikóvárosi Museo Jumex gyűjteményében található, egy másik a Louise Bourgeois Alapítvány tulajdona, míg a többi négy különböző magángyűjteményekben van. Ezt a most megszerezhetővé vált példányt – amelyik az 1990-es évek óta egy francia gyűjtő kollekciójában volt – jelenlegi eladója öt éve, 2017 novemberében vásárolta a Sotheby’s New York-i árverésén, ahol a 10–15 millió dolláros előzetes becsérték után végül a jutalékokkal együtt 14.679.200 dollárt fizetett érte, amivel jelenleg ez a művész harmadik legmagasabb aukción elért ára.
Bourgeois pókszobrai egyébként nem túl gyakran szerepelnek a nyilvános árveréseken, az elmúlt tíz évben mindössze öt került kalapács alá, ám a hat legmagasabb árat az életműben éppen ezek az alkotások érték el. Ezek közül az 1996-ban formázott, majd egy évvel később hat példányban bronzba (és egyben acélba) öntött, több mint hét és fél méter hosszú és több mint három méter magas, számozás nélküli Spider (Pók) című szobor kettes számú példányáért 2019 májusában a Christie’s New York-i árverésén 25–35 millió dolláros becsérték mellett 20 millióról indult a licit, a leütési ár 28 millió dollár lett, vagyis a vevő a jutalékokkal együtt végül 32.055.000 dollárt (9,297 milliárd forint) fizetett ki a műért, ami így akkor a világ árverésen tizenötödik legmagasabb összegért elkelt, és egyúttal a legdrágább nő által készített szobra lett.
Ezzel az akkori eredménnyel Bourgeois ma is a világ harmadik legmagasabb áron jegyzett női alkotója (csak Georgia O’Keeffe és Frida Kahlo előzi meg egy-egy festményével).
Ráadásul Bourgeois már a 32 milliós pók előtt is – akkor éppen a – második volt a legmagasabb áron elkelt munkát létrehozott női művészek között: 2015 novemberében a Christie’s New York-i árverésén is már 28.165.000 dollárt adtak egy óriáspók-öntvényéért.
Ami pedig a további pókokat, illetve az általuk elért aukciós árakat illeti: a Spider II. 11.562.500 (2017. november, Christie’s, New York); egy számozás nélküli darab 10.722.500 (2011. november, Christie’s, New York); egy öntvény a Spider I.-ből 7.109.000 (2014. november, Sotheby’s, New York); a IV. pók egy másik példánya 6.885.000 (2013. november, Christie’s, New York); egy Spider III. pedig 6.522.000 dollárt (2016. november, Sotheby’s, New York); ugyanebből egy másik öntvény 4.733.750 fontot (2018. március, Christie’s. London); egy harmadik pedig 4.562.500 dollárt (2012. május, Christie’s, New York) hozott.
A sok pók mellett a már említett eddigi legnagyobb ázsiai sikeren kívül csak még egy másfajta munka tudott bekerülni a művésztől a legdrágábbak közé: 2015 októberében ugyancsak Hongkongban és ugyancsak a Seoul Auction árverésén a Quarantania-sorozat egy másik példánya ért el 36.000.000 hongkongi dolláros leütést (jutalékokkal együtt akkori árfolyamon átszámítva 4.645.473 dollár).
2018 novemberében viszont a New York-i Swann aukciósházban egy igazán különleges és ritka Bourgeois-munka került kalapács alá: az 1947-ben készült, He Disappeared Into Complete Silence (Eltűnt a teljes csendbe) című, kilenc metszetből álló komplett mappát (amelyikből ma összesen tizenkilenc példány ismert a világon) 413.000 dollárért tudta megszerezni valaki.
Ami pedig Bourgeois legutóbbi aukción kívüli eladásait illeti: 2018 júniusában az Art Baselen a művészt képviselő Hauser & Wirth Gallery 4,75 millió dollárért adta el az 1947-ben készült The Three Graces (A három Grácia) című, szintén két méternél is magasabb, fehérre festett bronz szobrát; majd még ugyanaz év decemberében az Art Basel Miamin ugyanők kétmillió dollárért egy 2004-es fém-fa-üveg-textil-objektjét.
Ami pedig a másmilyen műfajú Bourgeois-munkákat illeti: 2018 októberében szintén a Hauser & Wirth a párizsi FIAC-on egy vegyes technikájú grafikát is 2,5 millió dollárért tudott eladni (a művész más papír-alapú munkáit pedig 100.000 és 350.000 dollár közötti árakon); illetve decemberben a már említett miami vásáron egy 2003-as pókrajzot is 100.000 dollárért vett meg tőlük egy Los Angeles-i gyűjtő.