Kereken egy hónappal ezelőtt számoltunk be itt a Senki többet? blogban a Christie’s árverezőház novemberre New Yorkba tervezett aukciójáról, ahol a 2018-ban elhunyt Paul Allen számítástechnológiaipari mágnás, a Microsoft társalapítója műgyűjteményének százötven darabját viszik majd kalapács alá. Akkor a cég még csak két sztárdarabot mutatott be a kínálatból, most viszont újabb tételek váltak ismertté az összesen legalább egymilliárd dollár értékűre becsült kínálatból.
November 9-én és 10-én, ha beválnak a Christie’s várakozásai, történelmet írhat a világ műkereskedelme: eddig ugyanis még soha nem fordult elő olyan, hogy egyetlen elárverezett magángyűjtemény darabjai összesen több mint egymilliárd dolláros bevételt érjenek el. Márpedig az egykori Allen-kollekció most kalapács alá kerülő másfélszáz remekművéért a kétnapos licitek végén legalább ekkora összeget remélnek majd a kasszában a szakemberek.
Egy hónappal ezelőtt, az aukciót bejelentő tájékoztató alkalmával a Christie’s még csak egy több mint 100 millió dollárra becsült Cezanne-tájképet és egy legalább 50 millióra tartott absztrakt Jasper Johns-festményt mutatott be a kínálatból, akkori cikkünkben azonban mi már megemlítettünk még néhány igencsak értékes darabot Allen gyűjteményéből. Most másokkal együtt ezek közül is kiderült néhányról, hogy valóban ott lesznek novemberben a New York-i aukciósteremben, és hogy a Christie’s szakértői mennyire is becsülik az értéküket.
Az általunk egy hónapja itt már reprodukált Klimt tájképért, az 1903-ban festett Birkenwald (Nyírfaerdő) című vászonért – amelyet, mint akkor megírtuk, Allen 2006 novemberében a Christie’s New York-i aukcióján 40,3 millió dollárért vásárolt meg – most legalább 90 millió dollárt remélnek kapni; és minimum ugyan ennyit várnak a 2004-ben a Sotheby’s New York-i árverésén 39,2 millió dollárért megszerzett Gauguinért, a Maternité II-ért (Anyaság II.). Ennél is többre tartják az általunk legutóbb már ugyancsak bemutatott van Gogh-tájképet, a Verger avec cyprès (Gyümölcsöskert ciprusokkal) című festményt, amelynek minimális becsértékét 100 millió dollárban jelölték meg.
Ugyanebben az árkategóriában kínálják majd Georges Seurat 1888-ban festett Les Poseuses, Ensemble (Petite version) (Modellek csoportja – Kisméretű változat) című munkáját (ez tehát már a harmadik tétel, amelyért 100 milliós nagyságrendű bevételt várnak), amelynek külön érdekessége, hogy az ábrázolt jelenet hátterében Seurat leghíresebb festményének, az Un dimanche après-midi à l’Île de la Grande Jatte (Vasárnap délután Grande Jatte szigetén) című vászonnak egy részlete is látható.
Lucian Freud Large Interior, W11 (after Watteau) (Nagy enteriőr – Watteau nyomán) című, 1981–83-ban festett képének becsértéke 75 millió dollár, Claude Monet Waterloo Bridge, soleil voile (Waterloo híd, fátyolos napsütés) című 1899–1903-as londoni vásznáé 60 millió, Edouard Manet 1874-ben festett Le Grand Canal à Venise (A Canal Grande Velencében) című munkájáé pedig 50 millió.
Nagyjából 20 millió dollár feleletti árat várnak Paul Signac, Francis Bacon és William Turner egy-egy festményéért, 6–8 milliót Georgia O’Keeffe egy virágképéért, 5–7 milliót Jasper Johns Map (Térkép) című vásznáért (amely az Amerikai Egyesült Államok tagállamainak térképét mutatja, de úgy, hogy mindegyiket szürkére festett a művész), és 4–6 milliót egy 1999–2000-ben festett Agnes Martinért. De a fentiek mellett nyilván komoly gyűjtői érdeklődés mutatkozik majd Jan Brueghel öt képből álló sorozatáért, vagy éppen a műtárgypiacon mostanában igen keresett Rene Magritte és Louise Bourgeois munkáiért is, amelyek ugyancsak biztosan szerepelnek majd a novemberi árverésen.
(via art news, artnet, theartwolf.com, artdaily.com)