A Sotheby’s novemberi New York-i akcióján kalapács alá viszi Andy Warholnak egy utoljára a nyilvánosság előtt tizenöt éve szerepelt munkáját: a Fehér szerencsétlenség (Fehér autóbaleset tizenkilencszer) című nagyméretű vászon egy sorozat része, amelynek már eddig is több darabja ért el kimagasló sikert a nyilvános műkereskedelemben. A ház most is erre számít – aligha alaptalanul.
Andy Warhol, az amerikai pop-művészet minden bizonnyal legnagyobb alakja 1963-ban több szitanyomat-sorozatot készített, amelyeken különböző balesetekről készített fényképeket sokszorosított különböző színekben. Ezeknek a munkáinak egyike az a tizenkilenc, szabálytalan elrendezésben egyetlen hatalmas, 367,5×210,5 centiméteres vászonra nyomott kép, amelynek eredeti fényképfelvétele 1963. június 3-án jelent meg a Newsweek magazinban egy tragikus autóbalesetről beszámoló cikk illusztrációjaként.
A White Disaster (White Car Crash 19 Times) (Fehér katasztrófa – Fehér autóbaleset tizenkilencszer) című alkotás egyszer már szerepelt árverésen: két és fél hónappal Warhol 1987 februárjában bekövetkezett halála után a Christie’s aukcióján a svájci műkereskedő és műgyűjtő, Thomas Ammann 660.000 dollárért vásárolta meg, ami akkor a legmagasabb összeg volt, amennyit addig valaha Warhol egy munkájáért kifizettek.
A kép azóta is különböző magángyűjteményekben volt, és bár korábban többször szerepelt kiállításokon, az elmúlt tizenöt évben nem volt látható nyilvánosan. Ugyanakkor a theartwolf.com portál által összeállított, a magánkézben lévő legértékesebb kétszáz műalkotást bemutató listán ez a munka is ott szerepel. Nyilván ez is segít majd abban, hogy a Sotheby’s november 16-i esti kortárs árverésén a Fehér katasztrófa elérje azt a legalább 80 millió dolláros árat, amennyire a ház előzetesen minimálisan becsüli a tételt.
És hogy ez a várakozás mennyire nem túlzó, azt jól mutathatja, hogy Warholnak az „autóbalesetes” képei közül már eddig is több milyen kiemelkedő sikerrel szerepelt különböző árveréseken. 2007 májusában például az ugyancsak 1963-as Green Car Crash I. (Zöld autóbaleset I.) című vászonért a Christie’s New York-i licitjén a 25–35 millió dolláros becsértékhez képest 64 millió dollár volt a leütés, vagyis a végső ár a jutalékokkal együtt 71.720.000 dollárt (akkori árfolyamon 13,1 milliárd forint) tett ki, ami akkor ugyancsak a művész addigi rekordját jelentette.
Majd 2013 novemberében a Sotheby’s aukcióján, ugyancsak New Yorkban az ugyancsak 1963-ban készült Silver Car Crash (Double Disaster) (Ezüst autóbaleset – Kettős szerencsétlenség) című képet 60–80 millió dolláros becsérték után 94 millió dolláron ütötték le, így annak a végső ára 105.445.000 dollár (23,4 milliárd forint) lett. Ezekhez a sikerekhez zárkózik majd fel minden bizonnyal november a Fehér autóbaleset is.