Aki figyelemmel követi a világ műkereskedelmének történéseit, az nyilván álmából felébresztve is tudja, hogy jelenleg minden idők legdrágább műalkotása az a Leonardo da Vincinek tulajdonított Salvator Mundi című festmény, amelyért kereken öt éve, 2017 novemberében a Christie’s New York-i árverésén több mint 450 millió dollárt fizetett ki a licitek nyertese. A világhíressé vált – bár azóta nyilvánosan senki által nem látott – képnek most egy másolata szerepelt egy párizsi árverésen, és ha az akkorihoz nem is mérhető, de szintén igencsak szép sikerrel.
Az öt évvel ezelőtt kalapács alá került, 1500 körül festett Salvator Mundi (A világ üdvözítője, vagy A világ megváltója) című festményt – amelynek fordulatos történetét 2020. július 31-én egyszer már röviden összefoglaltuk itt a Senki többet? blogban, többek között például hogy 1958 júniusában a Sotheby’s londoni árverésen még csak potom 45 fontért kelt el, igaz, akkor még nem tekintették Leonardo da Vinci (1452–1519) munkájának – a tudomány akkori álláspontja szerint a reneszánsz polihisztor saját kezű alkotásaként kínálta árverésre a Christie’s árverezőház 2017 novemberi New York-i aukcióján. A kikiáltási ára 70 millió dollár volt, innen ment fel az értéke a licitek – elsősorban is két telefonon versengő egymást rendre felülmúló ajánlatai – során egészen a 400 millió dolláros leütésig, vagyis a jutalékokkal együtt a végső, 450.312.500 dolláros (119,462 milliárd forint) vételárig.
Mivel mindaddig – és egyébként azóta sem – ennyi pénz soha senki nem fizetett ki egy műalkotásért, a világnak a műkereskedelem iránt fogékony része igencsak felbolydult a hír hallatán. A Louvre például azonnal bejelentette, hogy mindent megtesznek azért, hogy az új tulajdonos kölcsönadja a festményt a múzeum 2019-re, Leonardo halálának ötszázadik évfordulójára tervezett nagyszabású kiállítására (annál is inkább, hiszen a Savator Mundit sokan előszeretettel emlegetik úgy, mint a Mona Lisa „férfi-párját”).
Nos, a párizsi kiállítás lezajlott, ám a Krisztus-portré nem volt benne látható. Hírek szerint a távolmaradásának az volt a végső oka, hogy a múzeum szakemberei a képet csak „Leonardo da Vinci és műhelye” attribúcióval állították volna ki (vagyis nem ismerték el teljes mértékben a mester egyedüli szerzőségét), ám a kép tulajdonosa, Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al Saud (1985) szaúdi koronaherceg – ha már ennyit fizetett érte – ragaszkodott ahhoz, hogy a művet egyértelműen Leonardo, és csakis az ő munkájaként szerepeltessék. Mivel nem tudtak dűlőre jutni, a kép nem került be a tárlatra, sőt 2017 novemberi megvásárlása óta teljesen eltűnt a nyilvánosság elől. (A részletekről lásd a már említett korábbi cikkünket.)
Mindenesetre a Louvre évfordulós kiállításának a katalógusában Vincent Delieuvin (1978) francia művészettörténész, az itáliai festészet egyik legalaposabb ismerője tanulmányában Leonardo Salvator Mundijának huszonkét ismert másolatát sorolta fel, köztük azt a 63×51 centiméteres, 1600 körül, nyárfatáblára készült festményt is, amelyet most november végén a Christie’s párizsi aukciósházában kínáltak eladásra.
Tekintettel az „eredeti” kép elkészülése óta eltelt száz évre, azt bizton állíthatjuk, hogy ehhez a festményhez sem Leonardónak, sem az ő műhelyének már nem lehet köze, így a katalógusban Salvator Mundi Leonardo da Vinci után címmel jelölt, szerzőként „Itáliai iskola, 1600 körül” megnevezéssel szerepeltetett tételt a ház előzetesen mindössze 10.000–15.000 euróra becsülte.
A festményért azonban – erősen sérült állapota ellenére is – komoly licitharc bontakozott ki, amelynek végén a győztes 1.062.000 euróért mondhatja magáénak a képet, amely így tehát végül az alsó becsértékhez képest 106,2-szeres, de a felsőhöz mérve is 70,8-szoros értékemelkedéssel talált új tulajdonosra. Márpedig ekkora áremelkedés nem sűrűn fordul elő a világ aukciósházaiban. (Az árveréseken történt kiemelkedően nagy licitemelkedésekről 2019. június 24-én írtunk összefoglalót a Senki többet? blogban.) Vagyis ha a végösszeg ezúttal nem is, a tétel sikerre azért most, öt év után mégiscsak megint „világraszóló” lett egy újabb Salvator Mundi-eladás esetében.