• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Senki többet? Kiállítás

Rekordot dönthet egy Kandinszkij-kép, amit a holokausztban vesztettek el a tulajdonosai

Szerző: Martos Gábor2023. február 15.
Facebook Twitter E-mail
Vaszilij Kandinszkij: Murnau látképe a templommal II.
Vaszilij Kandinszkij: Murnau látképe a templommal II. (részlet) – forrás: Sotheby’s

Március 1-jén este a Sotheby’s londoni, impresszionista és modern alkotásokat kínáló árverésén kalapács alá kerül egy igencsak kalandos múltú Kandinszkij-tájkép, amely ha eléri az előzetesen várt becsértékét, akkor az absztrakt festészetet „feltaláló” művész eddigi legdrágábban eladott alkotása lehet.

Vaszilij Vasziljevics Kandinszkij (1866–1944) 1893-ban fejezte be Moszkvában a jogi tanulmányait, megszerezte a doktori címet, beválasztották a Moszkvai Jogász Szövetségbe és tanítani kezdett az egyetemen. Három évvel később viszont – éppen akkor, amikor meghívták a gyerpti (ma Tartu, Észtország) egyetemre a jogfilozófia professzorának – hátat fordított ígéretes jogászkarrierjének, Münchenbe költözött, és beiratkozott Anton Ažbe (1862–1905) szabadiskolájába, hogy inkább festőművész legyen.

Első kiállítása 1903-ban volt Moszkvában, majd ettől fogva öt éven át akkori párjával, a Münchenben megismert Gabriele Münter (1877–1962) német festőnővel folyamatosan úton voltak szerte Európában és Oroszországban. 1908 nyarán látogattak el a bajor hegyi faluba, Murnauba, ami annyira megtetszett nekik, hogy a következő évben házat vettek ott, és letelepedtek. Otthonuk hamarosan a Németországban élő haladó művészek kedvelt találkozóhelye lett.

Ide kapcsolódik:
Aki Wagner miatt fordult az absztrakció felé - Vaszilij Kandinszkij téli képei

1910-ben Kandinszkij A szellemiségről a művészetben címmel kiadta első esztétikai és művészetfilozófiai értekezését, 1911-ben pedig aktív szerepet vállalt a Der Blaue Reiter (A kék lovas) művészcsoport megalakításában: részt vett a társaság 1911 decemberében megrendezett első kiállításán, és az ő rajzával a címlapján és előszavával jelent meg ugyanebben az évben a Der Blaue Reiter-almanach, amely tanulmányaival – amelyekből kettőt ugyancsak maga Kandinszkij írt – és csaknem másfél száz illusztrációjával az akkori modern művészetek lehető legszélesebb körű összefoglalóját igyekezett bemutatni.

Kandinszkij ezekben az években számos festményt készített lakóhelyükről, Murnau városáról és annak környékéről. Ezek egyike volt az a Murnau mit Kirche II (Murnau látképe a templommal) című, 1910-ben festett kép is, amelyet a következő években valamikor Siegbert Samuel Stern (1864–1935), az egyik legnagyobb német textilipari vállalat, a Graumann & Stern társalapítója és vezetője, valamint felesége, Johanna Margarete Stern (született Lippmann; 1874–1944) vásároltak meg, akik az évek során igencsak jelentős, bőven száz feletti festményből és grafikából álló képzőművészeti kollekciót gyűjtöttek össze, amelyben a régi holland mesterektől Pierre-Auguste Renoiron, Lovis Corinthon vagy Odilon Redonon át Max Liebermannig, vagy éppen Edvard Munchig lehetett alkotókat találni. Sternék berlini otthonában pedig a húszas években olyan hírességek fordultak meg rendszeresen, mint Thomas Mann, Franz Kafka, Albert Einstein vagy a vallásfilozófus Martin Buber, akik a családi ebédlőben éppen a murnai templomot is ábrázoló Kandinszkij-kép alatt beszélgettek az asztalnál.

A festmény egykor a Stern-villa ebédlőjében
A festmény egykor a Stern-villa ebédlőjében – forrás: Sotheby’s

Siegbert Stern 1935-ben elhunyt, felesége és négy gyermeke viszont a náci politika fokozatos durvulása ellenére is úgy döntött, hogy Berlinben maradnak. (Ezekben az években egyébként a német kultúrpolitika amúgy – sokan másokéi mellett – a „degeneráltnak” ítélt Kandinszkij képeit is sorra dobálta ki a német múzeumokból, sőt egy részüket meg is semmisítette.) A zsidóüldözések fokozódása nyomán 1937-ben végül azonban Johanna is kénytelen volt elmenekülni: gyűjteményük egy részét pénzzé tette, és Hollandiába utazott, a gyűjtemény maradékát pedig fia sikeresen utána tudta küldeni.

Az ország német megszállása után az asszony természetesen megpróbált innen is továbbállni: egy kiutazási vízum ígéretéért cserébe átadott az osztrák származású SS-tisztnek, Kajetan Mühlmann-nak – aki többek között Hollandiában is vezette a nácik által műtárgyak beszerzésére létrehozott Dienststelle Mühlmann ügynökséget – egy Henri Fantin-Latour portrét, ám nemhogy utazási engedélyt nem kapott, de 1942-ben az Amszterdam melletti Bussumban, ahol akkor éppen bujkált, elfogták és Auschwitzba hurcolták, ahol 1944 májusában megölték.

Vaszilij Kandinszkij: Murnau látképe a templommal II.
Vaszilij Kandinszkij: Murnau látképe a templommal II. – forrás: Sotheby’s

A Stern családnak összesen kilenc tagja pusztult el a holokauszt során, köztük az egyik lány, Luise és a férje is, akiket szintén Hollandiában fogtak el. Ők azonban a letartóztatásuk előtt akkor hétéves gyermeküket még a lány egykori dajkájának a gondjaira tudták bízni. Dolly így két és fél évet rejtőzött a dada amszterdami lakásában – amelynek közös előszobája volt egy orvosi rendelővel, vagyis rengetegen fordultak meg benne –, sokszor egy, a padlódeszkák alatt kialakított kis mélyedésben, vagy a mosogató alatti szekrényben a tisztítószerek mögött. Így viszont szerencsésen túlélte a háborút, és 2014-ben halt meg.

A Stern család egykori pompás műgyűjteménye a háború végére teljesen szétszóródott. Az egykor az ebédlőben függő murnai látkép például ahhoz a Karl Legat (1902–1953) zsidó műkereskedőhöz került, aki – cserébe azért, hogy ő és családja elkerülhesse a deportálást – közreműködött a Mühlmann ügynökség munkájában, a nácik által Hollandiában lefoglalt műalkotások feldolgozásában és értékesítésében. Ő a képet 1951-ben eladta az eindhoveni Van Abbemuseumnak, akiktől a Stern család leszármazottai sok éven át próbálták meg visszaszerezni, mondván, hogy Johanna annak idején csak az üldöztetése miatti kényszerből vált meg tőle, ráadásul nem akkori reális piaci, hanem annál jóval nyomottabb áron.

Vaszilij Kandinszkij: Kép fehér vonalakkal
Vaszilij Kandinszkij: Kép fehér vonalakkal – forrás: Sotheby’s

Egy 2018 januárjában született restitúciós ítélet ugyan először még azt mondta ki, hogy „nincs elegendő adat” annak megállapításához, hogy a festmény hogyan is került ki Johanna Stern birtokából, ám ezt az örökösök fellebbezése nyomán hatályon kívül helyezték, és az új eljárás végén 2022-ben a múzeum végül visszaadta a képet egykori tulajdonosai ma élő tizenhárom leszármazottjának. Ők pedig úgy döntöttek, hogy a képet árverésre bocsátják, a bevétel egy részét elosztják egymás között, a többiből pedig a család egykori gyűjteményének további tárgyai utáni kutatást fogják finanszírozni.

Vaszilij Kandinszkij: Murnau – Táj zöld házzal
Vaszilij Kandinszkij: Murnau – Táj zöld házzal – forrás: Sotheby’s

Az árverezőház a kalandos sorsú festményért minimum 45 millió dollárnyi összeget remél kapni, márpedig ha ez az elvárás beigazolódik, akkor ez a kép veszi át a legdrágábban eladott Kandinszkij-alkotás rekordját, amelyet jelenleg a művésznek az a Bild mit weissen Linien (Kép fehér vonalakkal) című, 1903-ban festett munkája tart, amelyért 2017 júniusában a Sotheby’s londoni árverésén 33.008.750 fontot (41.620.733 dollár; 11,615 milliárd forint) fizetett ki a licitek nyertese. Az pedig, hogy ugyanezen az aukción a művész Murnau – Landschaft mit grünem Haus (Murnau – Táj zöld házzal) című, 1909-es képéért 20.971.250 fontot (26,4 millió dollár) adtak, az nemcsak Kandinszkij, de az ő murnaui látképeinek a sikerét is mutatja, ami ugyancsak jó előjel lehet a március 1-jei londoni aukcióra.

árverés holokauszt sotheby's vaszilij kandinszkij
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésMár lehet jelentkezi az ETHNO Hungary nép- és világzenei táborba
Következő bejegyzés „A legfontosabb pillanatokban mindig halljuk a másodperceket” – Interjú Márfi Márkkal

Ajánlott Bejegyzések

Keserü Ilona: Narancs-rózsa közelítés, 2000 olaj, vászon, 278 x 204 cm - forrás: Q Contemporary gyűjtemény
Intermezzo

Keserü Ilona előtt tiszteleg a Q Contemporary MIND című kiállítása  

2023. március 20.2 perc olvasás
A falfestmény egy részlete
Intermezzo

Konyhafelújítás közben bukkantak rá egy 400 éves falfestményre Angliában

2023. március 20.2 perc olvasás
Marosi Viktor: Mucsi
Intermezzo

Mucsi Zoltánról készült fotósorozatból nyílik kiállítás a Telep Galériában

2023. március 20.2 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Lakatos György Promóció

Zeneszerzőként debütál Lakatos György a Festetics Palotában

Promóció

Csippanástól a szimfonikus szvitig – A videójáték-zene meghökkentő története – I.

Jelenet a Sivatag című filmből Promóció

A filmművészet áll az idei Észt Hét fókuszában

Micheller Myrtill Promóció

A Katona József Színházban mutatja be új lemezét Micheller Myrtill

Fischl Mónika és Ninh Duc Hoang Long | Fotó: Mahunka Balázs Promóció

Ninh Duc Hoang Long: „A gondviselés hozta úgy, hogy énekelhetem Webber Requiemjét”

Mráz, Meláth és Virág Promóció

Petőfi és Arany verseire írt dalokat énekel Meláth Andrea és Mráz Nikolett

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.