Peter Paul Rubens 1620 körül készült portréja négyszáz évvel a megfestése után kerül újra a nyilvános műkereskedelembe, amikor májusban majd a Sotheby’s New York-i árverésén eladásra kínálják. A képen látható férfiról semmit nem tudunk, az általa viselt díszes sisakról azonban annál többet.
Az I. Károly angol király által majd diplomáciai szolgálatai fejében később Sir-ré is ütött Peter Paul Rubens (1577–1640) flamand festő valamikor 1615 és 1625 között, művészi pályája csúcsán, Antwerpenben festette Portret van een onbekende man als de god Mars (Ismeretlen férfi portréja Mars istenként) című képét. És bár a mű keletkezésének pontos idejét nem, de azt biztosan tudjuk, hogy a festmény 1627-ben szerepelt először a műtárgypiacon, akkor még ugyancsak Antwerpenben, ám 1830-ban már Angliában, 1854-től pedig – több ismeretlen tulajdonos után – már biztosan Sir Anthony de Rothschild (1810–1876), a családról elnevezett londoni bankház alapítójának a gyűjteményében volt.
Örökösei csak 1929-ben váltak meg a portrétól, akiktől akkor Samuel Henry Kress (1863–1955) üzletember és műgyűjtő vásárolta azt meg. Kress a washingtoni National Gallery of Art egyik alapítója is volt, és a képet halála után is még egészen az 1980-as évek végéig az örökösei őrizték. Ezután a hírek szerint több amerikai gyűjtő kezén is megfordult, sőt 2000-ben szerepelt már egyszer a Sotheby’s New York-i árverésén is, ahol is 8.252.500 dollárt adtak érte, ami akkor a legmagasabb összeg volt egy Rubensért.
A portré végül 2002-ben került be a Fisch–Davidson kollekcióba, ám új tulajdonosai éveken át letétként a New York-i Metropolitan Múzeumban tették nyilvánosan megtekinthetővé. Mark Fisch ingatlanfejlesztő és felesége, Rachel Davidson sok év alatt építették fel a világ egyik legjelentősebb barokk festészeti gyűjteményét, ám az elmúlt hónapokban válásuk és az ezzel járó vagyonmegosztás miatt már eddig is több képet el kellett adjanak. Idén januárban például tíz festmény került kalapács alá tőlük, ugyancsak a Sotheby’snél, és azok között is volt egy Rubens, a Salome Keresztelő Szent János fejével (erről a képről tavaly október 30-án írtunk itt a Senki többet? blogban), amelyért 23,5 millió dolláros leütés után a jutalékokkal együtt 26.926.000 dollárt fizetett a vásárlója, és ez a harmadik legmagasabb ár, amelyet valaha egy Rubens-képért adtak árverésen; a legtöbbet, 49.506.650 fontot (75.930.440 dollár, 19,354 milliárd forint) 2002 júniusában a Sotheby’s londoni aukcióján fizetett ki David Thomson kanadai üzletember a Massacre of the Innocents (Az aprószentek lemészárlása) című 1610-es Rubens-vászonért.

Ami pedig magát a most piacra kerülő portrét illeti: a rajta megörökített férfiről a művészettörténet semmit sem tud, hogy ki lehetett, ezzel szemben a fejére helyezett díszes sisakról annál többet. Az például biztos, hogy magának a festőnek a tulajdonában kellett lennie, hiszen több képén is megörökítette különböző modelljein. Rubens 1600-ban, 23 évesen utazott Itáliába, ahol nyolc évet töltött, és igencsak elbűvölték az ókor mítoszai, legendái és klasszikus művészete. Számos antik tárgyat vásárolt össze állomáshelyein, elsősorban Mantovában és Rómában, hogy aztán ezeket majd felhasználja a festményein. Nyilván így szerezte meg magának ezt az ókorinak vélt sisakot is, csakhogy erről később kimutatták, hogy nem a régmúltban, hanem „csak” a 16. században készült, igaz viszont, hogy akkor alighanem Filippo Negroli (1510 körül–1579) milánói fegyverkovács-mester, a világ talán leghíresebb páncélkészítőjének a műhelyében.
A festményért a májusi árverésen a Sotheby’s előzetesen 20–30 millió dollárt vár, vagyis ha a művész életmű-árrekordja aligha forog is veszélyben, azért az ismeretlen férfi a díszes sisakban minden bizonnyal az egyik legdrágább Rubens-képről fog ezután majd a nézőkre tekinteni.