• Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
PAPAGENO.HU
SHOP
PRESTO
PLAY
Kategóriák
  • #ZENE
  • #SZÍNHÁZ
  • #TÁNC
  • #FOLK
  • #KIÁLLÍTÁS
  • #KÖNYV
  • #FILM
  • #GYEREK
  • Papageno Rádió
Blogok
  • Altalena
  • A magyar fuvolázás története
  • Animo
  • Arcus Temporum
  • ARTE blog
  • art:képző
  • art quarter budapest
  • A zeneművészet Junior Primái
  • Az irodalom – terápia
  • Bach Mindenkinek Fesztivál
  • Backstage
  • Barokk sarok
  • Bartók Tavasz
  • Bartók Világverseny
  • Berlini kalandozások
  • Beszélő képek
  • Brüsszeli Csipke
  • Budaörsi Latinovits Színház
  • Caruso
  • Cziffra Fesztivál
  • Debrecen
  • Debreceni Ünnepi Játékok
  • Egy hályogkovács emlékei
  • Erdély blog
  • Érdi Tamás története
  • Esterházy
  • eSzínház
  • Etno magazin
  • Eyes and Ears on Budapest
  • Fészek Művészklub
  • Fesztivál Akadémia
  • Film – művészet
  • Fischer Ádám története
  • FOCUS on You
  • FSZEK Zenei Gyűjtemény
  • Giargiana
  • Goethe ráér
  • Gramofon
  • Hagyományok Háza
  • Hallomások
  • Hangszercsodák
  • Haydneum
  • Himnusz-történetek
  • ICMA blog
  • Így írunk mi
  • Jazztörténetek
  • JM blog
  • kamara.hu
  • Kaposfest
  • Kataliszt
  • Képzőművészeti Aktuál
  • Kisvárdai Fesztivál
  • Klassz a pARTon!
  • Kodály Verseny
  • Kórusblog
  • Könyv-papír-olló
  • Könyvsarok
  • Kreatív Európa történetek
  • Kultúr-linzer
  • Kultúrpanda
  • KultúRecept
  • LFKZ 60
  • Liszt Ünnep
  • Madridi mozaikok
  • Magyar Zene Háza
  • Marton Éva Énekverseny
  • Mesélő lakosztályok
  • Minden, ami opera, minden, ami Szeged
  • Minden nap színház
  • Mindent Kocsisról
  • MNM Tudástár
  • Mozart Planet
  • Múlt századi csillagok
  • Múzeum+
  • MuzsikAlkohol
  • Müpa magazin
  • Művészetek Völgye
  • m. v.
  • Nagyváradi történetek
  • Operaház
  • Orgonablog
  • Orientale Lumen
  • Oroszlánkörmök
  • Orosz Zenei Fesztivál
  • Pagony
  • Papageno Klasszik
  • Parlando
  • PerfActionist
  • PeterPress
  • PH-érték
  • Purcell – Orfeo
  • Régi Zenei Napok
  • Rost Andrea
  • Ruttkai és kora
  • Senki többet?
  • Sisi gödöllői kastélya
  • StageHive
  • Steinway
  • Szentendre
  • Színikritikusok Díja
  • Színház mindenkinek
  • 10. Színházi Olimpia
  • Színtézis
  • Szokolay
  • Szomorú vasárnap
  • Táncmesék
  • Táncművészet felsőfokon
  • Te csak hallgass!
  • Trafó
  • Utolsó Óra
  • Várfok Galéria
  • Városmajori Szabadtéri Színpad
  • VEB 2023
  • Verdi-dosszié
  • Wagner úr
  • Zenélő bábok
  • Zeneoktatás
  • Zeneszó
  • ZÖLD+KULT
  • Zsámbéki Nyári Színház
  • Ў – A szabadság blogja
Facebook Instagram Vimeo YouTube
PAPAGENO.HU
SHOP
PLAY
PRESTO
  • Blogok
  • Intermezzo
  • Magazin
  • Rádió
  • English
Facebook Instagram Vimeo YouTube
Papageno
Papageno
Senki többet? Kiállítás Címlap

400 év után bukkant fel Rubens sisakja

Szerző: Martos Gábor2023. március 2.
Facebook Twitter E-mail
Peter Paul Rubens: Ismeretlen férfi portréja Mars istenként
Peter Paul Rubens: Ismeretlen férfi portréja Mars istenként – forrás: Sotheby’s

Peter Paul Rubens 1620 körül készült portréja négyszáz évvel a megfestése után kerül újra a nyilvános műkereskedelembe, amikor májusban majd a Sotheby’s New York-i árverésén eladásra kínálják. A képen látható férfiról semmit nem tudunk, az általa viselt díszes sisakról azonban annál többet.

Az I. Károly angol király által majd diplomáciai szolgálatai fejében később Sir-ré is ütött Peter Paul Rubens (1577–1640) flamand festő valamikor 1615 és 1625 között, művészi pályája csúcsán, Antwerpenben festette Portret van een onbekende man als de god Mars (Ismeretlen férfi portréja Mars istenként) című képét. És bár a mű keletkezésének pontos idejét nem, de azt biztosan tudjuk, hogy a festmény 1627-ben szerepelt először a műtárgypiacon, akkor még ugyancsak Antwerpenben, ám 1830-ban már Angliában, 1854-től pedig – több ismeretlen tulajdonos után – már biztosan Sir Anthony de Rothschild (1810–1876), a családról elnevezett londoni bankház alapítójának a gyűjteményében volt.

Örökösei csak 1929-ben váltak meg a portrétól, akiktől akkor Samuel Henry Kress (1863–1955) üzletember és műgyűjtő vásárolta azt meg. Kress a washingtoni National Gallery of Art egyik alapítója is volt, és a képet halála után is még egészen az 1980-as évek végéig az örökösei őrizték. Ezután a hírek szerint több amerikai gyűjtő kezén is megfordult, sőt 2000-ben szerepelt már egyszer a Sotheby’s New York-i árverésén is, ahol is 8.252.500 dollárt adtak érte, ami akkor a legmagasabb összeg volt egy Rubensért.

A portré végül 2002-ben került be a Fisch–Davidson kollekcióba, ám új tulajdonosai éveken át letétként a New York-i Metropolitan Múzeumban tették nyilvánosan megtekinthetővé. Mark Fisch ingatlanfejlesztő és felesége, Rachel Davidson sok év alatt építették fel a világ egyik legjelentősebb barokk festészeti gyűjteményét, ám az elmúlt hónapokban válásuk és az ezzel járó vagyonmegosztás miatt már eddig is több képet el kellett adjanak. Idén januárban például tíz festmény került kalapács alá tőlük, ugyancsak a Sotheby’snél, és azok között is volt egy Rubens, a Salome Keresztelő Szent János fejével (erről a képről tavaly október 30-án írtunk itt a Senki többet? blogban), amelyért 23,5 millió dolláros leütés után a jutalékokkal együtt 26.926.000 dollárt fizetett a vásárlója, és ez a harmadik legmagasabb ár, amelyet valaha egy Rubens-képért adtak árverésen; a legtöbbet, 49.506.650 fontot (75.930.440 dollár, 19,354 milliárd forint) 2002 júniusában a Sotheby’s londoni aukcióján fizetett ki David Thomson kanadai üzletember a Massacre of the Innocents (Az aprószentek lemészárlása) című 1610-es Rubens-vászonért.

Peter Paul Rubens: Az aprószentek lemészárlása – forrás: Sotheby’s
Peter Paul Rubens: Az aprószentek lemészárlása – forrás: Sotheby’s

Ami pedig magát a most piacra kerülő portrét illeti: a rajta megörökített férfiről a művészettörténet semmit sem tud, hogy ki lehetett, ezzel szemben a fejére helyezett díszes sisakról annál többet. Az például biztos, hogy magának a festőnek a tulajdonában kellett lennie, hiszen több képén is megörökítette különböző modelljein. Rubens 1600-ban, 23 évesen utazott Itáliába, ahol nyolc évet töltött, és igencsak elbűvölték az ókor mítoszai, legendái és klasszikus művészete. Számos antik tárgyat vásárolt össze állomáshelyein, elsősorban Mantovában és Rómában, hogy aztán ezeket majd felhasználja a festményein. Nyilván így szerezte meg magának ezt az ókorinak vélt sisakot is, csakhogy erről később kimutatták, hogy nem a régmúltban, hanem „csak” a 16. században készült, igaz viszont, hogy akkor alighanem Filippo Negroli (1510 körül–1579) milánói fegyverkovács-mester, a világ talán leghíresebb páncélkészítőjének a műhelyében.

A festményért a májusi árverésen a Sotheby’s előzetesen 20–30 millió dollárt vár, vagyis ha a művész életmű-árrekordja aligha forog is veszélyben, azért az ismeretlen férfi a díszes sisakban minden bizonnyal az egyik legdrágább Rubens-képről fog ezután majd a nézőkre tekinteni.

árverés festmény rubens
Megosztás. Facebook Twitter LinkedIn E-mail
Előző bejegyzésTassilo Probst and Maxim Lando: ‘We are both adrenaline junkies’
Következő bejegyzés Artem Cseh: Havi öt dollár

Ajánlott Bejegyzések

Otto Kubel: A Libapásztor lányka (illusztráció)
Bartók Tavasz

Klasszikus olvasmányaink és a velük kapcsolatos tévhitek

2023. március 29.7 perc olvasás
Bartók Béla
Etno magazin

Hallgasd meg Bartók Béla fonográfhengereit a Néprajzi Múzeumban!

2023. március 29.3 perc olvasás
Farkas Gábor
Intermezzo

Farkas Gábor: „A világra nyitott zenész vagyok”

2023. március 28.6 perc olvasás

A hozzászólások le vannak zárva.

Promóció
Kurt Elling - forrás: BJC Promóció

Kurt Elling klubkoncert és további százötven program a Budapest Jazz Clubban tavasszal

Kemény Zsófi - fotó: Gálos Mihály Samu Promóció

Kávékantáta a Három Hollóban

Shirley Valentine - Balsai Móni - forrás: Centrál Színház Promóció

Ők a 2023-as MOST FESZT díjazottjai

Promóció

Új szakma született – A videójáték-zene meghökkentő története – II.

Káel Csaba, Herboly Domonkos, Zsoldos Dávid és Kovács Géza NFZ 100

100 éves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar – Új sorozat indul a Papagenón

Budapesti Strauss Zenekar Promóció

Tavaszi keringővarázs – A Budapesti Strauss Zenekar koncertje a MOMkultban

Hírlevél

Ne maradjon le semmiről!

Hírlevelünkben minden csütörtökön megkapja a legfontosabb kulturális híreket és a következő hét legjobb programjait.

Magazin lelőhelyek

Kattintson a térképre!

  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat
Menu
  • Impresszum
  • Médiaajánlat / ÁSZF
  • Adatvédelem
  • Szerkesztőségi alapelvek
  • About Us
  • Kapcsolat

Member of

Hírlevél feliratkozás

0001
0001
SB_LOGO_2022-1
SB_SEAL_cmyk_2022-1

A nyomtatott Papageno magazin megjelenését támogatja:

© 2022, Papageno Consulting Kft. Minden jog fenntartva.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.