Legutóbb 2024. március 8-án írtunk itt a Senki többet? blogban a 18–19. századi japán fametszőről, Hokuszai Kacusikáról és világszerte legismerteb munkájáról, A kanagavai nagy hullám című színes grafikájáról. Most szeptemberben a New York-i ázsiai művészeti árverési héten egy nap különbséggel két árverezőházban is lehet majd licitálni egy-egy példányra ebből a mindig sok gyűjtő fantáziáját megmozgató képből.
Hokuszai Kacusika (1760–1849) 1830 és 1832 között készítette minden bizonnyal legismertebb és egyben legsikeresebb sokszorosított grafikáit, a japánok szent hegyét, a Fudzsit megörökítő, eredetileg harminchat képből álló fametszet-sorozatát (amelyekhez később még további tíz újabb látképet is készített). A sorozatnak már akkor is a legfelkapottabb darabja az 1831-ben faragott és nyomtatni kezdett A kanagavai nagy hullám című kompozíció volt; ebből egyes számítások szerint akár nyolcezer levonat is készülhetett, így ez ma is a nemzetközi műkereskedelem egyik legsikeresebb darabja.
Most szeptemberben a New York-i ázsiai művészeti hét árverései között ráadásul egy nap különbséggel két olyan is lesz, amelyen felbukkan A nagy hullám egy-egy példánya: szeptember 17-én a Christie’s, 18-án pedig a Bonhams kínálatában lehet majd licitálni Hokuszainak erre a közkedvelt munkájára. Az előbbi háznál a mű becsértékét 500.000–700.000 dollárra (177,2–248,1 millió forint) tartják – de hangsúlyozzák, hogy azért adnak meg alacsonyabb összeget, hogy a gyűjtőknek kedvet csináljanak a versengéshez –, míg a másik cég 700.000–900.000 dolláros (248,1–319 millió forint) becsértékkel számol; ők előzetesen azt emelik ki, hogy az általuk kínált darab egy korai, csaknem hibátlan nyomat. A Christie’s példánya a hírek szerint egy japán magángyűjteményből származik, a Bonhamséről pedig annyit közöltek, hogy tulajdonosa a Hawaii-Japán-Brazília „háromszögben” éli az életét, illetve hogy ez a nyomat korábban soha nem szerepelt még sehol nyilvánosan.
A különleges alkalomból az Artnews egy érdekes táblázatot is közöl az Artnet aukciós áradatbázisainak felhasználásával: eszerint az elmúlt öt évben a világ árverésein összesen huszonnégy Nagy hullám-metszet fordult meg; ezek közül tizenhárom a Christie’snél (és ebből tizenegy New Yorkban), nyolc a Sotheby’snél (hét Londonban, egy Hongkongban), kettő a Bonhamsnél (mindkettő New Yorkban), egy pedig egy tokiói árverezőházban. A huszonnégy – természetesen nyilván különböző, korábbi-későbbi, jobb-rosszabb állapotú-minőségű – nyomat közül a legolcsóbbat már 162.500 dollárért haza lehetett vinni (2019 márciusában a Christie’stől New Yorkban), négyért azonban több mint egymillió dollárt is kellett adni. A példányok iránti komoly keresletet az is mutatja, hogy a huszonnégy tétel esetében nyolcnál is több mint 100 százalékos értéknövekedést értek el a felső becsértékhez képest a licitek során; ebben a mutatóban a legmagasabb 695 százalék volt (2021 márciusában New Yorkban), de volt egy 390 százalékos emelkedés is (2022. március, Sotheby’s, London), és mindössze egyetlen olyan eset fordult elő, amikor a végső vételár nem érte el a korábban magadott felső becsértéket (2019. szeptember, Bonhams).
A két legkimagaslóbb eredményt 2021 márciusában, illetve 2023 márciusában regisztrálhatták: előbb a Christie’s New York-i árverésén – 150.000–200.000 dolláros becsérték után – a licitek nyertese 1.590.000 dollárt (akkori árfolyamon 492,3 millió forint) fizetett ki, majd két évvel később ugyanott, ugyanannál háznál – akkor 500.000–700.000 dolláros becsérték után – a licitek nyertesen végül nem kevesebb mint 2.760.000 dollárt (ugyancsak napi váltás-értéken számolva 998,9 millió forint) fizetett ki Hukuszai metszetéért.
Hogy vajon ezek az árak megdőlnek-e most szeptemberben valamelyik New York-i alkalmon, azt majd meglátjuk; az mindenesetre biztos, hogy ilyen – időben és helyben is – „koncentráltan” eddig még soha nem lehetett a gyűjtőknek megküzdeniük ezért a képért.