A titokzatos, inkognitóját sok éve eredményesen őrző brit street art-művészről, Banksyről és műkereskedelmi sikereiről többször is írtunk már itt a Senki többet? blogban. Most azért térünk vissza ismét hozzá, mert az egyik legismertebb munkáját hordozó bristoli ház eladóvá válik, természetesen a műalkotással együtt, amelyet majd az új tulajdonosnak is meg kell őriznie, hiszen ez volt az első hivatalosan is védetté nyilvánított utcai graffiti egész Nagy-Britanniában.
A Frogmore Street és a város katedrálisához vezető Park Street találkozása érdekes útkereszteződés a délnyugat-angliai Bristol belvárosában: a magasabban futó utóbbi egy vas hídszerkezettel ível át a mélyebben húzódó előbbi felett, amelyen pontosan a híd mellett egy háromemeletes, György-korabeli (1710 és 1815 között épült), műemlékvédelem alatt álló épület áll, amiben egy ideig egy egészségügyi intézmény működött, az alagsorában pedig jelenleg is egy szórakozóhely üzemel. A ház Frogmore Street-i homlokzatán fehér ablakok törik meg a klasszikus angol vöröstéglás homlokzatot, míg a Park Street felőli oldala egy egyszínűre festett tűzfal; a magasabban futó utca ettől néhány méterre, nagyjából az első emelet magasságában húzódik. Az úttest melletti járda szélén korlát gondoskodik róla, hogy a járókelők ne eshessenek a híd és a tűzfal közötti mélységbe.
2006-ban ez előtt a fal előtt egyszer csak egy, a Frogmore Street szintjéről épített állvány jelent meg, sötét fóliával betakarva. Amikor a városi hivataloknak feltűnt, hogy ilyesmi építéséről ők egyáltalán nem tudnak, vagyis hogy itt valaki illegálisan állványozott, és három nappal később elbontották az építményt, mögötte a falon, körülbelül öt méterrel a Frogmore Street utcaszintje felett, gyakorlatilag a Park Street-i járda szemmagasságában megtalálták az azóta hol Well Hung Lovernek (Jól kilógatott szeretőnek), hol Naked Man Hanging From Window-nak (Ablakból lógó meztelen férfinek), vagy egyszerűen csak Naked mannak (Meztelen férfinek) elnevezett – és gyakorlatilag pillanatok alatt az egész világon népszerűvé lett – Banksy-graffitit.
A városi tanács – éppen a hirtelen jött világhír miatt, és bár azóta is mindig hangsúlyozzák, hogy elítélik az utcai graffitizéssel okozott rongálást – online szavazást írt ki, hogy megőrizzék-e a festményt, vagy tüntessék-e el a tűzfalról. Miután a válaszadók 97 százaléka a megőrzés mellett voksolt, a graffitit védelem alá helyezték; ez lett az első műemléki védelmet kapott illegális utcai alkotás Nagy-Britanniában. (Azóta Banksynek már több, hasonlóan védelem alá helyezett graffitije is van, a brit állami vasúttársaság pedig kézikönyvet adott ki a munkatársainak, hogy felismerjék az esetleg a vasút területén vagy épületein megjelenő Banksy-alkotásokat, és nehogy helyreállítás címén elpusztítsák azokat.)
Ennek ellenére 2009-ben egy éjszaka egy ismeretlen (egyes feltételezések szerint egy King Robbo művésznevű másik bristoli graffitis, akinek több hasonló „összetűzése”, egymásra-fújása is volt Banksyvel) éppen a Park Street-i hídról egy paintball-puskából kék festékpatronnal hét lövést adott le a falfestményre. A városi önkormányzat egyik vezetője „kiábrándító vandalizmus”-nak nevezte az esetet, és a kék festékfoltok egy részét szakszerűen el is távolíttatták, ám néhány sajnos máig is ott látható, mivel azokat az eredeti alkotás komoly sérülése nélkül nem lehetett eltűntetni. (Pár évvel később egy újabb rongálás is érte a képet, ám a fekete spray-vel inkább mellé, mint rá fújt feliratokat tökéletesen el tudták távolítani.)
A legendás műalkotással díszített épületet most eladásra hirdetik, egészen pontosan februárban egy 250 éves bérleti szerződés megkötésére lehet majd rá licitálni. Az épület irányára 700.000 font (348,5 millió forint), és az üzletet bonyolító ingatlanügynök szerint a ház belső beosztása lehetővé teszi benne akár kollégiumi szobák, olcsó diáklakások, vagy akár nagyobb apartmanok kialakítását is.
A leendő bérlőnek azonban mindenképpen el kell majd fogadnia a szerződésnek azt a fontos kitételét is, hogy kötelezettséget vállal a graffiti eredeti helyén és formájában történő megőrzésére. Vagyis a meztelen férfi továbbra is ott fog lógni a Frogmore Street felett, a Park Streeten sétálók, vagy akár az éppen őmiatta odasereglő, őt fényképező turisták szeme előtt.