Miközben Budapesten a Nagymező utcai Lengyel Intézetben „csak” festményeinek nyomataiból látható éppen kiállítás (és a megnyitón ezekért is hosszú sorokban álltak a látogatók), addig a San Francisco-i de Young Museumban most zárt be Tamara de Łempicka első nagyszabású amerikai bemutatója, hogy onnan tovább utazva március 9-től már a Houstoni Museum of Fine Artsban lehessen megcsodálni a bő válogatást az art deco „királynőjének” eredeti alkotásaiból. Aki pedig – akár így, akár úgy – látva őket kedvet kap hozzájuk, és még elég pénze is van, az márciusban Londonban a Christie’s 20-21. századi művészeti árverésén meg is vásárolhat egyet a híres Łempicka-portrék közül.
- hirdetés -

A lengyel származású, kalandos életű festőről, Tamara de Łempickáról (eredeti nevén Maria Górska; 1898–1980) már többször is írtunk itt a Senki többet? blogban, méghozzá mindig éppen aktuális árverési rekordjai kapcsán: először 2019 novemberében, amikor is a Sotheby’s New York-i árverésén a 6–8 millió dollárra becsült La Tunique Rose (A rózsaszín tunika) című festményét a licitek végén 11,3 millión ütötték le, vagyis a vevő a jutalékokkal együtt végül 13.362.500 dollárt (4,063 milliárd forint) kellett kifizessen a képért, majd alig két hónappal később, 2020 januárjában, amikor is azt az 1932-ben egy Párizsban fellépő brit kabarészínésznőről készített Portrait de Marjorie Ferry (Marjorie Ferry portréja) című vásznát mutattuk be, amelyiket nem sokkal később, februárban a Christie’s londoni árverésén 8–12 millió fontos becsérték után 14.250.000 fonton ütöttek le, vagyis a vásárlója végül 16.280.000 fontot (21,2 millió dollár; 6,473 milliárd forint) fizetett érte, amivel máig ez a legmagasabb összeg, amennyit egy Łempicka-festményért valaha is adtak.

Tamara De Łempicka: Doktor Boucard portréja – forrás: Christie’s
És ha ez a rekord most aligha fog is megdőlni, azért az 1928-ban festett Portrait du Docteur Boucard (Doktor Boucard portréja) című, 135×75 centiméteres képért a Christie’s szakértői március 5-én este legalább 5–8 millió fontos (6,18–9,89 millió dollár; 2,40–3,85 milliárd forint) bevételt remélnek. Márpedig ennyit még soha nem adtak a festőnek egyetlen férfi-portréjáért sem (Łempicka tizenhárom eddigi legdrágábban elkelt alkotása egytől egyig különböző nőket ábrázol); az erősebb nem tagjait megörökítő képei közül a legmagasabb összeget eddig a Portrait du marquis d’Afflitto (d’Afflitto márki portréja) című festményéért fizették ki: ez 2012 novemberében 4.562.500 dollárért kelt el a Christie’s New York-i árverésén.

Tamara De Łempicka: d’Afflitto márki portréja – forrás: Christie’s
Dr. Pierre Boucard (1875–1967) bakterológus-biokémikus volt, aki 1907-ben feltalálta azt a Lactéol nevű probiotikus gyógyszert, amelyet ma is széles körben használnak az emberi emésztőrendszer egészségének javítására. De Boucard nemcsak – a festményen is megörökített mikroszkópjával és kémcsöveivel foglalatoskodó – tudós volt, hanem nagyvilági műgyűjtő és mecénás is, aki a sajátja mellett nemcsak a feleségéről és a leányáról rendelt portrékat Łempickától, de más módon is nagylelkűen támogatta a festőt, aki részben az ő támogatásának köszönhetően tudta megvalósíttatni a párizsi Rue Méchain utcában azt a három szintes műteremlakását, amelyet Robert Mallet-Stevens (1886–1945) francia modernista építész tervezett, és ahol az extravagáns, kicsapongó életet élő művész rendszeresen hatalmas és városszerte népszerű partikat rendezhetett a francia művészvilág és az arisztokrácia tagjainak.

Tamara De Łempicka: Madame Boucard portréja – forrás: WikiArt
A Boucard doktorról most újra kalapács alá kerülő portré legutóbb 1985-ben szerepelt a nyilvános műkereskedelemben, amikor is a Sotheby’s New York-i árverésén 255.000 dollárért cserélt gazdát. Azóta azonban Łempicka árai igencsak megemelkedtek a műtárgypiacon: egyre növekvő sikerét jól mutatja ezt, hogy a hat legnagyobb összegű eladása az elmúlt hét évben történt, és a már említett, több mint 21 millió dolláros jelenlegi rekordja közel 150 százalékos növekedést jelent a 2018 előtti 8.482.500 dolláros csúcsárához képest, amit még 2011 novemberében ért el a Sotheby’s New York-i árverésén a La rêve (Rafaëla sur fond vert) (Az álom – Rafaëla zöld háttér előtt) című, 1929-ben festett képével.

Tamara De Łempicka: Arlette Boucard portréja – forrás: WikiArt
A március 5-i New York-i árverésen egyébként Łempicka festménye olyan más sztárok képei között várja majd a licitálókat, mint többek között Claude Monet, Vaszilij Kandinszkij, Jean-Michel Basquiat vagy éppen a jelenlegi legdrágábban eladott élő női alkotó címét viselő Jenny Saville.