A világ műtárgypiacának mostanában megjelenő, előző évi összefoglaló jelentései mind azt mutatják, hogy a globális műkereskedelem bevételei bizony 2024-ben (is) jelentősen visszaestek. Ami pedig az idei év első negyedév aukciós eredményeit illeti, ott az az (egyik) érdekesség, hogy a legdrágábban eladott festményt két autó is meg tudta előzni – mármint árban.
A márciusban kiadott Artprice Art Market Report szerint a 2024. év globális aukciós piac összforgalma kereken 25 százalékos visszaesést mutat az egy évvel korábbihoz képest, a most kiadott The Art Basel & UBS Art Market Report számai pedig azt mutatják, hogy a nem csak az árveréseket, de a galériás forgalmat is figyelembe vevő összesítés szerint a tavalyi műkereskedelmi összforgalom 12 százalékkal volt kevesebb, mint a 2023-as.
Konkrét számok szerint: az aukciókon 2024-ben 23,4 milliárd dolláros, a galériákban pedig („csak” hat százalékos visszaesést mutatva) 34,1 milliárd dolláros összbevétel termelődött. (Érdemes lehet viszont megjegyezni, hogy az árverezőházak úgynevezett private sales üzletága, vagyis a nem nyilvános árverések, hanem a magánüzletek eredménye 14 százalékkal emelkedett.)
Miután pedig most már 2025-ben is túl vagyunk az első negyedéven, tanulságos lehet ennek az időszaknak bizonyos rész-eredményeit is összevetni a megelőző év hasonló időszakával. Például hogy ha csak az idei első három hónapban nyilvánosan eladott top tíz műalkotást tekintjük, vagyis a tíz aukción legdrágábban leütött művészeti tételt, akkor azt láthatjuk, hogy azok összértéke ebben az évben (minden más valutában történt eredményt is dollárra átszámítva) 100.876.347 dollár volt, ez pedig 42 százalékos visszaesést jelent a tavalyi év első három hónapjának top tízes mezőnyének áraihoz képest.

Jean-Michel Basquiat: Szombat este – forrás: Christie’s
Van azonban (még) egy igazán különleges tény is az idei első negyedév legmagasabb összegű leütéseinek a sorában. A legdrágábban eladott képzőművészeti alkotás ebben a három hónapban Jean-Michel Basquiat Sabado por la Noche (Szombat este) című, 1984-ben festett, 195,5×223,5 centiméteres vászna volt: ezért márciusban a Christie’s Hong Kong-i aukcióján 112.625.000 hongkongi dollárt (14.544.212 dollár) fizetett ki a licitek nyertese. (Ugyanennek a festménynek az ára 2019 júniusában a Christie’s londoni árverésén 8.378.250 font, azaz akkori árfolyamon körülbelül 10,7 millió dollár volt.)
Ugyanakkor ennél a kereken 14,5 millió dollárnál – nem is akármennyivel – magasabb összeget ebben az évben már két másik árverési tételért is megadtak, csakhogy ezek nem képzőművészeti alkotások, hanem oldtimer gépkocsik voltak.
Februárban az RM Sotheby’s stuttgarti, a Mercedes-Benz Múzeumban zárt körben megrendezett árverésén a cég 1954-ben gyártott Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen versenyautójáért – amelyikkel többek között Juan Manuel Fangio és Stirling Moss is versenyzett – 51.155.000 eurót (53.017.370 dollár; 20,866 milliárd forint) adtak, ugyanabban a hónapban pedig ugyanennek a cégnek a párizsi nyilvános licitjén egy 1964-es Ferrari 250 LM Scagliettiért (amelyikből összesen 32 darab készült) 34.880.000 eurót (36.344.960 dollár; 14,197 milliárd forint) fizetett ki a licitek nyertese.

Mercedes-Benz W 196 R Stromlinienwagen – forrás: RM-Sotheby’s
Ráadásul a Basquiat-festmény árától nem sokkal marad el az az 1966-os Ford GT40 Mk II sem (amilyenből pedig mindössze nyolc darab készült), amelyikért márciusban ugyancsak az RM Sotheby’s aukcióján, de Miamiban 13.205.000 dollárt (5,011 milliárd forint) adott valaki. Vagyis idén eddig a műkereskedelem mezőnyében igencsak a régi autók hasítanak az élen.